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수간호사의 임상실습교육 체험

Title
수간호사의 임상실습교육 체험
Authors
정정임
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
간호교육은 이론교육과 실습교육을 통하여 수준 높은 질적 간호를 제공할 수 있는 전문직 간호사를 양성하는데 그 목적이 있다. 그러므로 간호학은 이론 강의를 바탕으로 구체적이고 실제적인 행동으로 옮기는 단계인 임상실습이라는 과정이 필수적으로 뒤따르게 되며, 이것은 간호학 교육 중 중요한 부분을 차지하고 있다. 따라서 임상에서의 수간호사는 간호단위의 관리자로서 자신의 업부를 수행해야 함과 동시에 위임받은 임상실습 교육을 실시해야 하는 이중 책임감을 갖고있다. 본 연구의 목적은 수간호사가 간호학생의 실습교육을 어떻게 경험하는가를 서술하고 있으며, 앞으로 이러한 결과는 간호교육기관과 임상교육기관의 실무자에게 임상실습교육으로 향상시키기 위한 기초 자료로 활용되리라 기대된다. 본 연구의 자료수집 기간은 2002녀 7월 21일부터 10월 23일까지였으며, 연구 참여자는 서울 시내 일 대학병원에 근무하는 수간호사 중 간호학생에게 임상실습을 지도, 교육하며 연구에 참여하기를 자의로 허락한 수간호사 6명이었다. 자료수집 방법은 심층면담과 관찰을 통하여 자료가 포화 될 때 까지 수집하였으며 면담내용은 녹음을 하였고 비언어적인 자료는 관찰과 기록으로 수집하였다. 자료는 수집과 동시에 분석하였으며 지속적인 비교 분석을 통하여 분석과정에서 발견되는 개념과 범주들의 밀도와 다양성을 증가시켰다. 수집된 자료는 참여자의 면담내용을 Colaizzi의 방법으로 분석하여 202개의 의미있는 진술을 확인하고 이를 48개의 도출된 의미(fronulated meanings)로 이끌어냈다. 그리고 27개의 주제(themes)과 9개의 주제모음(theme slusters)를 구성하고 3개의 범주(categories)로 조직한 뒤 주제를 현상과 관련시켜 명확하게 기술하고 본질적인 구조를 진술하였다. 연구 분석 결과, 간호학생에 대한 임상실습 교육을 하는 수간호사의 경험은 첫째, 수간호사는 여의치 않은 실습여건과 환자에게 학생을 보낼 때의 아슬아슬함과 늘 고민하는 착찹함으로 염려하고 있었고, 또한 학교의 일방적인 떠맡김과 동시에 본인의 업부부담으로 『감당해야 할 짐으로 떠맡음』으로 인식하였다. 둘째, 수간호사는 교실에서 벗어나서 실제 현장에 나온 학생의 불안에 의도적으로 관심과 애착을 갖고, 현실에 대한 적응과 미래에 대한 희망을 나누며 그들의 적극적인 실습이 되도록 힘을 실어주었다. 그러면서 임상에서 가능한 모든 교육을 열정적으로 추진하여 미래 전문 간호인을 만들고자 노력하였으며 또한 좋은 교육자, 역할 모델이 되고자 내실을 채우는 자세로 추후 임상강사로 까지 꿈을 키우는 의욕을 가지고 있었으며 학교에서 학생을 방치함에도 불구하고 수간호사는 『미래의 동료 간호사 준비에 혼신을 쏟음』을 경험하고 있었다. 섯째, 수간호사는 임상과 학교의 관계가 원활하게 개선 되어야 할 필요성을 절실히 느끼며, 유능하고 적절한 실습 전담요원의 적극적인 역할과 현재의 실상을 기반으로 『현실에 따른 실습교육 체계화의 변화르 요구함』을 경험하였다. 본 연구의 결론으로 수간호사는 간호학생에 대한 임상실습 교육을 통하여 업무와 함께 짐을 진 듯 부담감을 갖고 학생을 맞이하지만, 후배요 한 편으로 동료로서 학생들을 위해 열정적으로 하나라도 더 가르치고자 노력하며, 또 한편으로는 학생이 만족할 수 있는 교육을 할 수 있도록 연구하며, 나아가 학생과 간호사 및 수간호사가 서로 협력하여 미래에 좀 더 나은 실습교육 환경이 이루어지기를 간절히 원하고 있었다. 따라서 이러한 연구결과는 간호교육기관과 임상에서 체계적이고 표준화된 임상실습 교육이 될 수 있도록 계획하는데 활용할 수 잇는 기초자료로 도움이 될 것이다. ; Nursing education has the purpose to train the professional nurses in order to offer the high quality nursing through theoretical and practical education. Therefore the science of nursing follows the clinical practice course essentially on bases of theoretical lectures as the step of transference to definite and practical behaviors, and this occupies an important position the science of nursing education. Accordingly head nurse in clinic has dual responsibilities to carry out the commissioned clinical practice education at the same time as well as to perform her affairs as a supervisor of nursing unit. The purpose of this study is to describe and understand how head nurse experiences the clinical practice education for nursing student. The data for this study have collected from July 21, 2002 to October 23, 2002 and the research participants were six head nurses, who were employed of as university hospital in Seoul, who voluntarily permit to participate in this study as guiding and educating clinical practice to nursing students. The data were collected until they were saturated with closed interviews and observations while interviews were recorded and nonverval data were collected by observations and recordings. Data were analyzed at the same time of collection and continuous comparative analyses increased the conception and the category s density and variety that were found in the process of analyses. The collected data were analyzed the details of participants interview into Colaizzi method and were confirmed the meaningful statements 202. which were guided into formulated meanings 48 and they were constructed 27 themes and 9 theme clusters, and systematized 3 categories. As the result of study, the head nurses, who led the nursing students to the clinical practice education, were experienced as follows: The head nurses were anxiety of undersirable practice conditions, dangerous sending the nursing students to the patient, and worried depression. They recognized it as "Take on the burden to liable" in accordance with charges by college authorities sided and their burden affairs at the same time. The head nurses intentionally showed interest and affection to the nursing students, who were uneasy, who came out the practical scene of action from classroom. They encouraged them for actual practice positively as well we they shared adaptation of realities and hope of future with them, but the other hand they tried to make the nursing students as the future professional nurses by guiding education passionately. Also they tried to become good tutors and role models in humble attitude, and desired to encourage them as future full=time lecturers. The head nurses experienced "Put their full energy into preparation of future nurses as colleague" though school authorities left the nursing students alone. The head nurses earnestly felt the necessity of harmonious improvement in the relation between clinical practice and school authorities and then they demanded reform of the existing practice educational frame. They experienced "Desire to systematic change for practice education follow the present progressive form" on the basis of actual circumstances a s well as positive role of personnel required of the exclusive responsibility in practice who were capable and proper. As the result of this study, the head nurses experienced as follows; they met the nursing students with burdened responsibility in affairs through the clinical practice education for the nursing students but they tried to teach them affectionately to the very last as juniors and associates. And the other hand, they studied to prepare the better education to be satisfied by the nursing students, and furthermore they experienced to desire the better practice education environment in future by cooperation with the nursing students and the nurses and the head nurses. Therefore these results of study will become a help to use the basic data for the nursing education authorities and the clinical training to plan the clinical practice education possible to become systematized and standardized.
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