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병원조직내 심리적 계약과 간호사의 태도에 관한 연구

Title
병원조직내 심리적 계약과 간호사의 태도에 관한 연구
Authors
윤진희
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
심리적 계약은 조직생활의 직·간접 경험을 통해 개별직원이 지각하게 되는 기대감, 의무감들을 포함하며 경제적 요인뿐만 아니라 사회 심리적 요인까지 포함하므로 기존의 경제적 가정에 의존한 동기이론들이 설명할 수 없었던 직원들의 태도와 행동에 대하여 보다 잘 설명해 줄 수 있다. 임상경험을 통하여 볼 때, IMF 경제위기 후 병원조직은 환자 수 격감과 원가상승으로 인하여 인원 감축과 다양한 근로형태를 도입하였다. 이것은 병원직원 특히 간호사의 근무조건은 악화시키고, 노동강도는 증가되어 병원조직과 간호사간에 심리적 계약이 파기됨으로 간호사의 태도에 변화를 초래하고, 환자의 질적인 간호에 영향을 미치게 된다. 따라서 본 연구는 병원조직내 심리적 계약과 간호사의 태도와의 관계를 파악함으로 조직구성원인 간호사의 요구에 부합하는 병원조직의 변화와 심리적 계약에 대한 기초자료를 제공하고자 시도되었다. 연구대상은 서울시의 6개 대학부속병원에 근무하는 간호사 299명을 편의추출하였으며, 2002년 9월 17일부터 9월 30일까지 구조화된 설문지를 통하여 14일간 자료수집 하였다. 연구 도구는 총 39문항으로 일반적인 특성 9문항, 심리적 계약 18문항, 간호사 태도 12문항으로 구성하였다. 심리적 계약의 측정도구인 조직의무 인식정도와 직원의무 이행정도의 문항은 Turnley & Feldman(1999)의 도구를 번안하여 김태은(2000)이 사용한 것으로 측정하였으며, 연구도구의 신뢰도는 조직의무인식 측정도구가 Cronbach Alpha .8885 이고, 직원의무이행 측정도구는 Cronbach Alpha .7850 이다. 간호사의 태도에 대한 문항은 Withey & Cooper(1989)의 도구를 번안하여 김태은(2000)이 사용한 것으로 측정하였으며, 신뢰도는 Cronbach Alpha .6923 이다. 수집된 자료는 SPSS 10.0 전산통계 프로그램을 사용하여 실수, 백분율, 평균, 표준편차를 구하였고, t - test, one - way ANOVA, Pearson correlation coefficient, Cronbach Alpha coefficient 등을 통하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 일반적 특성 본 연구의 대상자인 임상간호사의 일반적 특성을 보면, 연령은 26세 이상이 53.2%, 학력은 3년제 졸업이 56.2%이고, 4년제와 대학원은 43.8%, 현 직장경력은 3년 이상이 50.8%, 총 직장경력은 1-2년이 45.3%, 3년 이상이 54.7%이며 현 근무병동은 일반병동이 59.9%이고, 특수병동 및 외래 40.1%, 직장을 이동한 사항에 대하여는 없다가 84.3%, 직무만족 정도에 있어서 53.2%가 만족, 46.8%가 불만족으로 나타났으며, 연간소득에 있어서는 2000만원-2500만원이 47.5%이고, 2000만원 미만이 35.8%이었다. 2. 간호사의 심리적 계약 본 연구에서 임상간호사의 심리적 계약에 대한 조직의무 인식정도는 총 평균 평점이 2.0964(SD=.6307)로 조직(병원)이 간호사에게 해주어야 하는 조직의무 이행에 대하여 대체로 해주고 있지 않다 로 나타났고, 직원의무 이행정도는 총 평균 평점이 3.7276(SD= .4376)으로 간호사가 조직(병원)에 해주어야 하는 직원의무 이행에 대하여 대체로 해주고 있다 로 나타났다. 3. 간호사의 태도 대상자인 임상간호사의 태도는 이직의도가 M=2.7623, 건의 및 발언이 M=2.8863, 충성심 M=2.8941로 중간정도의 반응을 보이나 무시는 M=2.2909로 상사를 무시하는 태도는 하지 않는 것으로 나타났다. 4. 일반적 특성에 따른 심리적 계약 1) 간호사의 심리적 계약에 대한 조직의무 인식정도 대상자인 임상간호사의 일반적 특성에 따른 조직의무 인식정도는 연령(P=.000), 현직장 경력(P=.000), 총직장 경력(P=.001), 직무만족정도(P=.000), 연간소득(P=.001)이 유의한 차이가 있었다. 2) 간호사의 심리적 계약에 대한 직원의무 이행정도 대상자인 임상간호사의 일반적 특성에 따른 직원의무 이행정도는 직무만족정도(P=.004), 연간소득(P=.020)이 유의한 차이가 있었다. 5. 일반적 특성에 따른 간호사의 태도 대상자인 임상간호사의 일반적 특성에 따른 태도는 연령(P=.001), 현직장 경력(P=.000), 총직장 경력(P=.001), 만족정도(P=.000), 연간소득(P=.000)이 이직의도에서 유의한 차이가 있었다. 6. 심리적 계약과 간호사의 태도와의 상관관계 간호사의 심리적 계약에 대한 조직의무의 인식정도와 이직의도(P=.000), 건의 및 발언(P=.000), 충성심(P=.000)에서 유의한 차이가 있었다. 심리적 계약에 있어서 직원의무의 이행정도는 간호사의 태도와 상관관계가 없는 것으로 나타났다(P=.198). 본 연구의 결과를 근거로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 1. 본 연구는 병원조직에서 조직의무와 직원의무, 이직의도, 건의 및 발언, 충성심, 무시의 개념을 도입하여 연구한 결과 간호사의 경우 조직의 의무가 부족한 것으로 느끼므로 조직의 의무를 강조할 수 있는 전략개발과 이에 대한 추후 연구가 필요하다고 제언한다. 2. 본 연구의 대상자들을 통해 도출된 결과가 국내 병원에 근무하는 모든 간호사들을 대표하는 데는 제한점이 있으므로 표본의 대표성 확보에 노력을 기울인 실증연구가 계속적으로 이루어져야 한다. ; The psychological contract is composed of an employee s perceptions about what they expect the organization to provide in return for what they provide the organization (Rousseau, 1990). The psychological contract is an individual s perceptions on mutual cooperation between the central party and opposite party. It is unilateral belief of employees due to their perceptual interpretations of the conditions of their organization (Rousseau 1990, Kwon Sang Soon, Lee Jin Gyu 1997) The concept of the psychological contract is an individual s perceptions concerning the expectations and obligations by direct or indirect experiences obtained from activities in organization. It contains economical as well as social-psychological factors. Therefore, with the psychological contract, it is possible to describe the patterns of behavior of employees which previous motive theories based on economical hypothesis were not able to describe. Based on clinical experiences, in the field of health and care, the hospital management went downhill by rapid decrease in number of patients and increase of the prime cost caused by direct influence of IMF economic crisis. For that reason, the hospital tried reduction of the number of employees and introduction of various types of working. However, those trials make the working conditions more difficult and increase working intensity for nurses who are in charge of nursing directly or indirectly. As a result, the psychological contract between nurses and hospital will fail and will bring changes in behavior of nurses. Those changes will influence the quality in nursing for patients. Therefore, the study in behavior of nurse and implementation of psychological contract between nurses and hospital is acutely necessary. The purpose of this study is to provide fundamental data of changes in hospital and psychological contract that correspond with the future changes in the field of health care and demands of nurses by understanding the relationship between the psychological contract and behavior of nurses in hospital. This study is trying to help hospitals to implement psychological contract properly by giving direct stimulations to attracting, maintaining and developing of valuable human resources. This study conducted a questionnaire survey of 299 nurses working at six hospitals in affiliation, which are the third medical organizations and have more than 350 wards each, from September 17 to 30, 2002. The method being used in a questionnaire contains 39 questions in total. Those questions are divided into nine (9) general questions, nine (9) questions on recognition rate of organization s obligation, nine (9) questions on performance rate of employee s obligation and 12 questions on behavior of nurses. The measurement method of psychological contract, such as recognition rate of organization s obligation and performance rate of employee s obligation, is based on the verification of academic advisor in contents and confidence of results from analysis, modification and complementation of previous survey of two doctors, four scholars, 20 chief nurses from university hospitals and 30 clinical nurses performed by Kim Tae Eun (2000) which is based on the study of Turnley & Feldman (1999). The questions about behavior of nurses are based on the method of Kim Tae Eun (2000), which is adaptation from behavior measuring questions introduced by Withey & Cooper (1989). The researcher gathered data through previous research and interview of clinical nurses and, with the consults from an academic advisor, the researcher made modifications to vocabulary, context and contents of those gathered data to fit nursing organization and nurses. Those modifications are applied in questions after the verification of its propriety and confidence in contents. For the confidence rate of this study, Cronbach Alpha .8885, 7850, 6923 are applied to measure organization s obligation, employee s obligation and behavior of nurses orderly. For the gathered data, the researcher used a computerized statistical program SPSS 10.0 to calculated real number, percentage, average and standard deviation. The researcher also analyzed those data by t - test, one - way ANOVA, Pearson correlation coefficient and Cronbach Alpha coefficient. This thesis s result is next, 1. The subject s general character If we viewd in general character about this thesis s subjects who is clinical nurses, age: under 25years old 46.8%, over 26years old 53.2% academic career: three-year college-56.2%, four-year college and postgraduate course 43.8% present work career : 1~2years 49.2%, over 3 years 50.8% all work career : 1~2years 45.2% , over 3 years 54.7% present working ward : general ward 59.9%, special ward and the rest 40.1% experience change of occupation : No 84.3% , over 1 time 15.7 % See which reasons of change occupation, working condition is inferior and too heavy cause lack of nurse, working for the General hospital or better than working conditions, the others a pay matter, difficulty of human relationship, rest, self-realization, etc… standard of duty satisfaction : satisfaction 53.2% , dissatisfaction 46.8% See which reasons of dissatisfaction, difficulty for frequent night work, too heavy and busy cause lack of nurses, employment-instability, there re so many routine work beside nursing, lack of active education, unexpected rotation, relationship between other department and doctors, lack of promoting opportunity. annual income : 20~25 million won 47.5% , below 20 million won 35.8% 2. Study subject s standard of recognition for hospital s duty Standard of recognition for hospital s duty indicate that "generally hospital doesn t support that to nurses". Total average = 2.9064(SD=.6307) 3. Study subject s standard of performance for nurse s duty Standard of performance for nurse s duty indicate that "generally nurse Supporting that to hospital". Total average = 3.7276(SD=.4376) 4. Attitudes of study subjects Attitudes of clinical nurse indicate that "generally don t support that". Exit M = 2.7623, Voice M = 2.8863, Loyalty M = 2.8941, Neglect M= 2.2909 5. Standard performance of psychological contract according to general characters Standard of recognition for hospital s duty was willing difference which by age(P=.000), present working career(P=.000), all working career(P=.001), standard of duty satisfaction (P=.000), annual income (P=.001). 6. Standard performance of psychological contract according to general characters Clinical nurse s general character was willing difference which by standard of duty satisfaction (P=.004), annual income (P=.020). 7. Nurse s attitudes for general characters Nurse s attitudes for general characters was willing difference which by age(P=.001), present working career(P=.000), all working career(P=.001), standard of duty satisfaction (P=.000), annual income (P=.001) from intention change occupation. 8. Relationship between standard performance of psychological contract and nurse s attitudes. There was willing difference from standard of recognition for hospital s duty, Exit(P=000), Voice(P=000), loyalty(P=000) Standard of performance for nurse s duty indicated that there s no relationship with for psychological contract Suggestion This thesis was studied introducing new concept of psychological contract and nurse s attitudes. As the consequence, Intention change occupation and recommendation or utterance have an effect upon business dimension. This thesis offer mediation of hospital to nurses.
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