View : 1358 Download: 0

우리나라와 미국의 유치원 교사 양성제도 비교

Title
우리나라와 미국의 유치원 교사 양성제도 비교
Authors
김은영
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 우리 나라와 미국의 유치원 교사 양성제도를 비교함으로써 우리 나라 유치원 교사 양성제도이 개선방안을 모색하는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 우리 나라와 미국의 유치원 교사 양성제도는 어떠한가? 1-1. 우리 나라와 미국의 유치원 교사 양성기관 입학제도의 공통점과 차이점은 무엇인가? 1-2. 우리 나라와 미국의 유치원 교사 양성기관 직전교육제도의 공통점과 차이점은 무엇인가? 2. 우리 나라와 미국의 유치원 교사 자격·임용제도는 어떠한가? 2-1. 우리 나라와 미국의 유치원 교사 자격제도의 공통점과 차이점은 무엇인가? 2-2. 우리 나라와 미국의 유치원 교사 임용제도의 공통점과 차이점은 무엇인가? 3. 우리 나라와 미국의 유치원 교사 질 관리 제도는 어떠한가? 3-1. 우리 나라와 미국의 유치원 교사 입문교육제도의 공통점과 차이점은 무엇인가? 3-2. 우리 나라와 미국의 유치원 교사 현직교육제도의 공통점과 차이점은 무엇인가? 3-3. 우리 나라와 미국의 유치원 교사 질 관리 체제의 공통점과 차이점은 무엇인가? 본 연구는 우리 나라와 미국의 유치원 교사 양성제도를 그 연구대상으로 한다. 연구방법은 문헌연구를 중심으로 한 사실적 접근방식을 사용하였다. 우리 나라의 유치원 교사 양성과정에 있어서는 국내의 기초연구, 정부자료, 학회자료 등의 관련 문헌과 유치원 교사자격제도를 규정하고 있는 교육법을 참고하였다. 미국의 유치원 교사 양성제도에 있어서는 인터넷을 통한 최신 자료 수집을 통해 정리하였으며, 미국 각 주의 자격조건에 대해 다루고 있는 NASDTEC(National Association of State Directors of Teacher Education and Certification)의 1998-1999년 자료를 참고하였다. 본 연구에서 얻어진 자료들은 각 자료들의 기준에 따라 빈도를 내고 필요한 경우 백분율로 처리하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 입학제도에 있어서 우리 나라와 미국은 모두 학력을 가장 중요시하였다. 둘째, 직전교육에 있어서 우리 나라는 전공영역에 비중을 많이 두고 있는데 비해 미국에서는 교양, 교직, 전공에 대한 비중을 거의 같게 두고 있었다. 또한 교육실습에 있어서는 미국이 우리 나라보다 훨씬 많은 시간과 학점을 배정하고 있었다. 셋째, 자격제도에 있어서는 우리 나라가 무시험 검정으로 유아교육과를 졸업하면 자동적으로 정규교사자격증을 취득할 수 있는데 비해 미국에서는 자격증 취득을 위해 다양한 조건을 만족시켜야 한다. 미국에서 유치원 교사 자격증을 취득하려면 일정한 시험에 통과하여야 하고 일정한 기간동안 현장경험도 해야 하며, 그 밖에 각 주에서 요구하는 특별한 조건들을 만족시켜야 한다. 넷째, 공립유치원 교사임용제도에 있어서는 우리 나라가 임용후보자 선정경쟁시험을 통해 선발하는데 비해 미국에서는 주교육법에 따라 학교장이 면접을 통해 임용한다. 다섯째, 입문교육에 있어서 우리 나라는 아직 연구 단계에 있는데 비해 미국에서는 과반수의 주가 초임교사 지지체계를 가지고 체계적으로 초임교사에게 도움을 주고 있다. 여섯째, 현직교육에 있어서는 우리 나라가 교사 개인의 자발성에 기초하고 있는데 비하여 미국에서는 현직교육을 자격제도와 연결시켜 상위자격증을 취득하거나 자격증을 갱신하는데 현직교육을 이용하고 있다. 일곱째, 유치원 교사 질 관리 체제에 있어서 우리 나라는 그러한 체제가 전무한 실정이다. 반면에 미국에서는 NCATE(National Council for Accreditation of Teacher Education)의 인증을 통해 유치원 교사 양성기관에 대한 질 관리를 하고, NBPTS(National Board for Professional Teaching Standard)의 자격증 발급을 통해 경력교사에 대한 질 관리를 하며, INTASC(Interstate New Teacher Assessment and Support Consortium)의 규준을 통해 초임교사에 대한 질 관리를 하고 있다. ; The purpose of this study is to grope for the way of improving Korean kindergarten teacher education system by comparing both Korea and U. S. A.(the United States of America) ones. For this study, the following subjects of study have been set up: 1. What is like the education system of kindergarten teachers in both Korea and U. S. A.? 1-1. What are the similarities and differences between two countries when it comes to the admission system to be a kindergarten teacher? 1-2. What are the similarities and differences between two countries when it comes to pre-education system to be a kindergarten teacher? 2. What is like the certification and employment system to be a kindergarten teacher in both Korea and U. S. A.? 2-1. What are the similarities and differences between two countries when it comes to the kindergarten teacher certification system? 2-2. What are the similarities and differences between two countries when it comes to the kindergarten teacher employment system? 3. What is like the quality managing system of kindergarten teachers in both Korean and U. S. A. ? 3-1. What are the similarities and differences between two countries when it comes to the induction education programs? 3-2. What are the similarities and differences between two countries when it comes to the in-service education programs for present kindergarten teacher? 3-3. What are the similarities and differences between two countries when it comes to the quality managing systems for kindergarten teachers? The subject of this study is the education system of kindergarten teacher in both Korea and U. S. A. To find the answer for these questions, the realistic approach has been used focusing on the literature on this subject. To find the subject of this study, several materials were used, such as the basic study of Korea, the government and the learned society, and the education system was referred. In order to study U. S. A., internet was used to get the latest information and NASDTEC(National Association of State Directors of Teacher Education and Certification) Manuals(1998-1999) were referred. All data which acquired through this study were analyzed by the frequency in accordance their standard and the percentage if necessary. Results of this study are as below: 1. As for the admission system, both countries consider the candidate’s scholastic ability of candidate as the most important factor. 2. As for the pre-educate program to be a teacher, Korea value the most on the major subject, while the U. S. A. keeps valance among the liberal arts, the major and the teaching profession. Also, the latter assigns much more field experience to their students than former. 3. As for the certification system, Korea issues regular teaching certification without any assessment if the candidate completed any preparation programs to be a teacher. On the other hand, U. S. A. has the various standards to get the certification, such as typical tests, field experiences for some periods, and special conditions to meet each state requirement. 4. As for the employment system to be a public kindergarten teacher, Korean Kindergartens employ teachers through competition tests supervised by the education agency, while U. S. A. kindergartens choose teachers through the interview by their principals through the state law of education. 5. As for the induction education program, Korea has just begin to study the system, while U. S. A., more than half of states, has already practiced BTSS(Beginning Teachers Supporting System) and helped them systematically. 6. As for the in-service education program, Korea is still based on the individual spontaneity of kindergarten teachers, while U. S. A. connects them with the certification system and uses this system for teachers to get the upper level certification or renew it. 7. As for the quality managing system of kindergarten teachers, Korea does not have such a system yet. On the other hand, U. S. A. has three major organizations to manage their quality. Firstly, NCATE(National Council for Accreditation of Teacher Education) manages the quality of teacher education institutions through accreditation. Secondly, NBPTS(National Board for Professional Teaching Standard) manages the quality of experienced teachers through issuing the National Board Certification, and finally INTASC(Interstate New Teacher Assessment and Support Consortium) manages the quality of beginning teachers through making standards for them and training.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE