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유아교육기관의 질적 환경에 따른 어머니-교사 의사소통

Title
유아교육기관의 질적 환경에 따른 어머니-교사 의사소통
Authors
위수경
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유아교육기관의 질적 환경에 따른 어머니-교사 의사소통의 빈도와 중요성 인식에서 차이가 있는지를 밝히는데 목적이 있다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아교육기관의 질적 환경에 따라 어머니-교사 의사소통의 빈도에서 차이가 있는가? 1-1. 유아교육기관의 질적 환경에 따라 일방적 의사소통의 빈도에서 차이가 있는가? 1-2. 유아교육기관의 질적 환경에 따라 쌍방적 의사소통의 빈도에서 차이가 있는가? 1-3. 유아교육기관의 질적 환경에 따라 삼차원적 의사소통의 빈도에서 차이가 있는가? 2. 유아교육기관의 질적 환경에 따라 어머니-교사 의사소통의 중요성 인식에서 차이가 있는가? 이를 규명하기 위해 본 연구에서는 서울시내에 소재한 유치원 16곳을 1차로 선정하였다. 선정된 유아교육기관 16곳의 질적 수준을 측정한 후 질 평정 점수가 높은 상위 20%에 속하는 3곳의 유치원을 교육환경의 질이 좋은 기관(상집단)으로, 질 평정점수가 낮은 하위 20%에 속하는 3곳의 유치원을 교육환경의 질이 좋지 않은 기관(하집단)으로 선정하여 총 6곳의 유치원을 2차로 선정하였다. 선정된 6곳의 유치원에 재원하고 있는 만 4, 5세 유아의 어머니 312명을 최종적으로 연구대상으로 선정하였다. 본 연구에서는 유아교육기관의 질적 환경을 측정하기 위해 Harms와 Clifford (1980)가 제작한 Early Childhood Environment Rating Scale을 임재택이 번역한 유아교육환경 평정척도를 사용하였다. 또한 어머니-교사 의사소통의 빈도와 중요성 인식을 알아보기 위해 Ghazvini와 Readdick(1994)가 개발한 Parent-Caregiver Communication 중 부모용 질문지를 번역하여 사용하였다. 질문지는 4점 척도로 12문항의 일방적 의사소통, 14문항의 쌍방적 의사소통, 3문항의 삼차원적 의사소통으로 구성되어 있다. 수집된 자료를 두 독립표본 t검증을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관의 질적 환경에 따라 어머니-교사 의사소통의 빈도에 서 유의한 차이가 나타났다. 즉, 교육환경의 질이 좋은 유아교육기관에서는 일방적 의사소통, 쌍방적 의사소통, 삼차원적 의사소통이 질이 좋지 않은 기관보다 더 빈번하게 이루어졌다. 둘째, 유아교육기관의 질적 환경에 따라 어머니-교사 의사소통의 중요성 인식에서 유의한 차이가 나타났다. 즉, 교육환경의 질이 좋은 기관의 어머니는 일방적 의사소통, 쌍방적 의사소통, 삼차원적 의사소통을 질이 좋지 않은 기관의 어머니보다 중요하게 인식하였다. ; The purpose of this study is to examine the frequence of mother- teacher communication and the importance of mother-teacher communication according to the quality of kindergarten environment. For this purpose, t재 questions have been set up in this study as follows: 1. Is there any difference in the frequence of mother-teacher communication according to the quality of kindergarten environment? 1-1. Is there any difference in the frequence of one-way communication according to the quality of kindergarten environment? 1-2. Is there any difference in the frequence of two-way communication according to the quality of kindergarten environment? 1-3. Is there any difference in the frequence of three-way communication according to the quality of kindergarten environment? 2. Is there any difference in the importance of mother-teacher communication according to the quality of kindergarten environment? The subjects of this study were 312 mothers who have four- or five-year old child enrolled at 6 kindergartens in Seoul. To select the subject, this study followed several steps. First, 16 kindergartens were selected and then quality of each selected kindergarten was evaluated. Second, evaluated kindergartens were classified into two groups: the "high" and "low" groups, where the high group which is the upper 20% in quality included 3 kindergartens and the low group which is the lower 20% in quality included 3 kindergartens. Finally, 312 mothers who enrolled four- or five-year old child in 6 kindergarten were selected. To evaluate the quality of kindergarten, the present study was used Early Childhood Environment Rating Scale(ECERS) developed by Harms and Clifford(1980). The information on the frequence of mother-teacher communication and the importance of mother-teacher communication was obtained through the questionnaire. The questionnaire developed by Ghazvini and Readdick(1994) consists of (1) one-way communication(12 items), (2) two-way communication(14 items), (3) three-way communication (3 items). Analysis techniques which were used for the purpose of testing research questions were two independent t-test. The findings are as follows. 1. Significant difference was found between high and low quality kindergartens in the frequence of mother-teacher communication. That is to say, high-quality kindergartens occurred more frequently in one-way communication, two-way communication, three-way communication than low-quality kindergartens. 2. Significant difference was found between high and low quality kindergartens in the importance of mother-teacher communication. That is to say, mothers of high-quality kindergartens rated more importantly "for the good of the child" in one-way communication, two-way communication, three-way communication than those of low-quality kindergartens.
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