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[글 없는 그림책]에 대한 유아의 반응

Title
[글 없는 그림책]에 대한 유아의 반응
Authors
서정아
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to find out aspects of children s story making in three kinds of wordless picture books(reality-centered wordless picture book, imagination-centered wordless picture book, reality and imagination-mixed wordless picture book) by children s age and sex and children s content-preference in three kinds of wordless picture books. To meet the purpose, two research questions have been set up as follows: Ⅰ. Is there any significant difference in children s story making by children s age and sex? Ⅰ-1) Is there any significant difference in the length of children s story making by children s age and sex? Ⅰ-2) What are the types of children s story making by children s age and sex? Ⅱ. What is the children s content-preference in three kinds of wordless picture books by children s age and sex? The subject for this study consisted of 60 children(twenty 3-year-olds and twenty 4-year-olds and twenty 5-year-olds) of P private kindergarten in Seoul. Children have made story with three kinds of wordless picture books. The sessions were recorded by audio tape and transcribed. Then, teachers of each class interviewed children in large group in order to find out their content-preference in three kinds of wordless picture books. To analyze the length of story made by children, two-way ANOVA and Scheffe method for post-hoc comparison analysis were used. To analyze the types of story made by children, Morrow(1990) s and Weber(1990) s were used, which were corrected by the researcher. The results of this study are as follows: 1. The older children could make longer stories in general. But in imagination-centered or reality and imagination-mixed wordless picture book, there was no significant difference between the length of story made by young children and that of story made by old children. And there was no significant difference of the length of the story by children s sex. But in an imagination-centered wordless picture book, there was significant difference in length by sex.; Boys made longer story than girls. 2. Young children explained and described the scene of wordless picture books, without story structure. But old children could understand the streams of story and make the stories with story structure. Furthermore young children couldn t create a story with their own imagination, whereas old children could. There was no significant difference in types of story making by children s sex. 3. Regardless of age children preferred the reality-centered wordless picture book to any other books except 5-year-old children. But 5-year-old children liked reality-centered wordless picture book and reality and imagination-mixed wordless picture book with similar preference. The results of this study indicate that aspects of story making differ in length and types by children s age. And also young children prefer reality-centered wordless picture book, while old children like reality-centered wordless picture book and reality and imagination-mixed wordless picture book with similar preference. So, in the fields of childhood education, teachers and parents had better to use appropriate teaching strategies to children s age and development stage. And teachers and parents may as well provide young children with reality-centered wordless picture books, and old children wordless picture books with various content. ; 본 연구는 글 없는 그림책으로 유아가 꾸민 이야기의 길이와 유형이 유아의 연령과 성별에 따라 차이가 있는지를 알아보고, 글 없는 그림책에 대한 유아의 내용 선호도를 알아보기 위한 것이다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. Ⅰ. 글 없는 그림책으로 유아가 꾸민 이야기는 연령별, 성별에 따라 차이가 있는가? Ⅰ-1. 글 없는 그림책으로 유아가 꾸민 이야기의 길이는 연령별, 성별에 따라차이가 있는가? Ⅰ-2. 글 없는 그림책으로 유아가 꾸민 이야기의 유형은 연령별, 성별에 따라 어떠한가? Ⅱ. 글 없는 그림책의 내용에 대한 선호도는 연령별, 성별에 따라 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시에 위치한 P 유치원의 만 3, 4, 5세 유아 각각 20명씩 총 60명의 유아이다. 연구 절차는 연구 대상 유아들로 하여금 세 가지 종류(‘일상’을 위주로 한 글 없는 그림책, ‘상상’을 위주로 한 글 없는 그림책, ‘일상’과 ‘상상’이 혼합된 글 없는 그림책)의 글 없는 그림책으로 이야기 꾸미기를 하게 한 후, 그 세 가지 종류의 글 없는 그림책에 대한 내용 선호도를 조사하였다. 유아가 이야기를 꾸밀 때의 상황은 녹음되어 사본화되었다. 본 연구에서 사용한 도구로는 ‘일상’을 위주로 한 글 없는 그림책(『아침으로 팬케이크를』), ‘상상’을 위주로 한 글 없는 그림책(『만일』), ‘일상’과 ‘상상’이 혼합된 글 없는 그림책(『빨간 끈』)이다. 글 없는 그림책으로 유아가 꾸민 이야기의 길이를 분석하기 위해서, 유아의 성별과 연령에 따라 유아가 이야기를 꾸밀 때 사용한 총 단어수, 총 어절수, 총 문장수에 대한 이원분산분석을 실시하였다. 글 없는 그림책으로 유아가 꾸민 이야기의 유형을 분석하기 위해서 Morrow(1990)와 Weber(1990)의 기준을 기초로 이야기 유형의 분류 체계를 연구자가 직접 작성하여 빈도분석 하였다. 글 없는 그림책에 대한 유아의 내용 선호도는 연구 대상 유아가 속한 학급의 교사와 유아들의 대집단 인터뷰 과정을 통해 자료를 수집하여 빈도분석 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 세 가지 종류의 글 없는 그림책으로 유아가 이야기를 꾸몄을 때 유아의 연령이 증가할수록 길이가 더 긴 이야기를 꾸밀 수 있었다. 단, ‘상상’을 위주로 한 글 없는 그림책과 ‘일상’과 ‘상상’이 혼합된 글 없는 그림책으로 이야기를 꾸몄을 때는, 어린 유아들간에 비슷한 길이의 이야기를 꾸밀 수 있었다. 그런데 유아의 성별에 따라서는 유아가 꾸민 이야기의 길이에 유의한 차이가 없었는데, 단, ‘상상’을 위주로 한 글 없는 그림책으로 이야기를 꾸몄을 때에는 남아가 여아보다 길이가 더 긴 이야기를 꾸밀 수 있었다. 둘째, ‘일상’을 위주로 한 글 없는 그림책과 ‘일상’과 ‘상상’이 혼합된 글 없는 그림책으로 이야기를 꾸몄을 때 나이 어린 유아들은 주로 글 없는 그림책의 각 장면에 치우쳐서 그림을 설명하거나 묘사했고, 이야기에 전체적인 구조가 없었다. 반면, 나이 든 유아들은 이야기의 전체적인 흐름을 파악하여 구조적인 이야기를 꾸밀 수 있었다. ‘상상’을 위주로 한 글 없는 그림책으로 이야기를 꾸몄을 때, 나이 어린 유아들은 상상하기와 상관없이 각 장면의 내용을 묘사하거나 설명하였고, 나이 든 유아들은 글 없는 그림책 안에 있는 내용을 초월하여 독창적으로 상상하여 이야기를 꾸몄다. 그런데 세 가지 종류의 글 없는 그림책으로 유아가 꾸민 이야기의 유형분석에서 유아의 성별에 따라서는 실제적인 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 세 가지 종류의 글 없는 그림책에 대한 유아의 내용 선호도를 조사했을 때, 어린 유아들은 ‘일상’을 위주로 한 글 없는 그림책을 가장 선호하였고, 나이 든 유아들은 ‘일상’을 위주로 한 글 없는 그림책과 ‘일상’과 ‘상상’을 위주로 한 글 없는 그림책에 대해 거의 비슷한 선호도를 보였다. 그런데 세 가지 종류의 글 없는 그림책에 대한 유아의 내용 선호도 분석에서 유아의 성별에 따른 실제적인 차이는 나타나지 않았다. 이상의 연구 결과는 유아가 글 없는 그림책으로 이야기를 꾸미는 양상이 연령별로 다르고, 나이 어린 유아들의 대부분은 ‘일상’을 위주로 한 글 없는 그림책을, 나이 든 유아들은 다양한 내용의 글 없는 그림책을 선호함을 보여준다. 이는 유아교육 현장에서 아이들이 글 없는 그림책으로 이야기 꾸미기를 할 때 교사나 부모가 유아의 연령과 발달 단계에 맞는 교수전략을 사용해야 함을 시사하고, 나이 어린 유아들에게는 가능한 한 ‘일상’을 위주로 한 글 없는 그림책을, 나이 든 유아에게는 다양한 내용의 글 없는 그림책을 제공해 주는 것이 바람직함을 시사한다.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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