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유아의 사회적 능력에 따른 또래간 요구전략, 요구의 결과 및 반응전략

Title
유아의 사회적 능력에 따른 또래간 요구전략, 요구의 결과 및 반응전략
Authors
강경아
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유아의 사회적 능력에 따라 또래간 요구전략, 요구의 결과 및 또래 요구에 대한 반응전략에 차이가 있는지를 알아보는데 있다. 이와 같은 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아의 사회적 능력에 따라 요구전략은 차이가 있는가? 2. 유아의 사회적 능력에 따라 요구의 결과는 차이가 있는가? 3. 유아의 사회적 능력에 따라 또래 요구에 대한 반응전략은 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시 송파구에 위치한 S유치원의 만 5세 학급 유아 54명이었다. 유아의 사회적 능력을 측정하기 위해 미국 국립 아동보건연구소(NICHD)가 Early child care project(1990-현재) 실시 중에 만든 유아의 사회적 능력 질문지를 사용하였으며 연구대상 유아의 담임교사들이 평정하도록 하였다. 요구전략, 요구의 결과에 대한 관찰범주는 각각 배지희(1995)·이지영(1997)의 범주, Levin과 Rubin(1982)의 범주를 수정, 보완하여 사용하였다. 반응전략에 대한 관찰범주는 Kochanska와 Aksan(1995), Kuczynski, Kochanska와 Maguire(1989), Leonard(1988)의 범주를 참고로 본 연구자가 예비관찰을 통하여 만든 것을 사용하였다. 관찰방법은 일과 중 자유선택활동 시간에 한 유아를 연속적으로 10분간 관찰하였으며 한 유아당 총 30분간 관찰하였다. 자료분석은 먼저 연구대상 유아를 사회적 능력 점수를 기준으로 상위집단과 하위집단으로 구분하고 요구전략, 요구결과, 반응전략의 각 범주별 빈도수를 비율로 치환한 후 t검정을 실시하였다. 또한 요구의 결과와 반응전략에서 요구전략별로 구분하여 살펴보기 위하여 각 범주별 빈도의 총합과 비율을 계산하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적 능력에 따른 요구전략의 사용은 물리적 요구전략에서 차이가 나타났고 사회적 능력이 낮은 유아가 높은 유아에 비해 물리적 요구전략을 많이 사용하였다. 또한 하위범주별로 살펴볼 때 직접적 요구전략 중 ‘명령’과 물리적 요구전략 중 ‘밀기’와 ‘놀이감 빼앗기’를 사회적 능력이 낮은 유아가 많이 사용하였고, 직접적 요구전략 중 ‘지시’와 간접적 요구전략 중 ‘청유형’을 사회적 능력이 높은 유아가 많이 사용하였다. 둘째, 사회적 능력에 따른 요구의 결과는 실패 비율에서 차이가 나타났고 사회적 능력이 낮은 유아가 더 많이 실패하였다. 요구전략별로 구분하여 보면 사회적 능력이 높은 유아의 간접적 요구전략이 사회적 능력이 낮은 유아의 간접적 요구전략에 비해 더 많이 성공하였고 덜 실패하였다. 반대로 물리적 요구전략은 사회적 능력이 낮은 유아의 물리적 요구전략이 더 많이 성공하였고 덜 실패하였다. 셋째, 사회적 능력에 따른 또래 요구에 대한 반응전략은 거부적 반응전략에서 차이가 나타났고 사회적 능력이 낮은 유아가 거부적 반응전략을 많이 사용하였다. 하위범주별로 살펴보면 거부적 반응전략 중 ‘단순거부’는 사회적 능력이 낮은 유아가 많이 사용하였고, ‘일시적 거부’는 사회적 능력이 높은 유아가 많이 사용하였다. 또한 요구전략별로 구분하여 보면 또래의 간접적 요구를 받았을 경우 ‘단순수용’은 사회적 능력이 높은 유아가 많이 사용하였고, ‘단순거부’는 사회적 능력이 낮은 유아가 많이 사용하였다. 또래의 물리적 요구를 받았을 경우에는 사회적 능력이 낮은 유아가 ‘단순거부’를 많이 사용하였다. ; The purpose of this study is to examine whether there are any differences in the children s requestive strategies, consequences of requests and responsive strategies in peer interation according to their social competence. For the above purpose, the following three questions were set up: 1. Are there any difference in the children s requestive strategies according to their social competence? 2. Are there any difference in the consequence of children s requests according to their social competence? 3. Are there any difference in the children s responsive strategies to peer s requests according to their social competence? A total of 54 children of five-year-olds at S kindergarten in Seoul were selected for this study. Children s social competence was measured by teacher in charge of the subject calss using caregiver questionnaire of children s social competence made by National Institute for Child Health & Development(NICHD, 1990-present) during early child care project. The observational categories of requestive strategies were made based on Ji-Hi, Bae(1995) and Ji-Young, Lee(1997) and the consequence of requests based on Levin & Rubin(1982). Also, the observational categories of responsive strategies to peer s requests were made based on Kochanska & Aksan(1995), Kuczynski, Kochanska & Maguire(1989), Leonard(1988). Observation was done for a total of 30 minutes per child using the time sampling with 10 minute interval. As a first step for data analysis, the children were grouped according to their social competence score as follows: the high social competence group and the low social competence group. Second, proportions were computed for each type of the requestive strategies, consequences of requests and responsive strategies to peer s requests. And then t-test was computed. Also, for second and third question for this study, the sums and proportions of each categories according to the type of requests and children s social competence were additionally computed. The results of present study are summarized as following: 1. Significant difference in children s requestive strategies according to their social competence was found in physical demands. In other words, the children in the low social competence group used physical demands more often than the children in the high social competence group. Considering the subcategories, commands of direct requests and shoving and object struggle of physical demands were used more often by low group. On the contrary, directives of direct requests and suggestion of indirect requests were used more often by high group. 2. Significant difference in the consequence of requests according to the children s social competence was found in failure proportion. That is to say, the children in the low social competence group experienced more failure than the children in the high social competence group. Classifying by the type of requests, indirect requests of the high group were succeeded more often and failed less than that of the low group. On the contrary, physical demands of the low group were succeeded more often and failed less than that of the high group. 3. Significant difference in the responsive strategies to peer s requests according to the children s social competence was found in refusal response. That is to say, the children in the low social competence group used refusal response more often than the children in the high social competence group. Considering the subcategories, simple refusals were used more often by low group and temporizing refusals more often by high group. Classifying by the type of requests, to the peer s indirect requests, simple acceptances were found in the high group more often and simple refusals found in the low group more often. Also, to the peer s physical demands, simple refusals were found in the low group more often.
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