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아버지 양육태도에 따른 유아의 사회 성숙도 및 사회문제 해결전략

Title
아버지 양육태도에 따른 유아의 사회 성숙도 및 사회문제 해결전략
Authors
조혜선
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The Purpose of this study is to find out children s social maturity and social problem solving strategies according to their father s rearing attitude. For the above purpose, the following research questions have been set up. 1. How is the children s social maturity according to the father s child rearing attitude? 1-1. Are there any differences in children s social maturity according to the father s rearing attitude? 1-2. Are there any differences in children s social maturity on each factor according to the father s rearing attitude? 2. How are the children s social problem solving strategies according to the father s rearing attitude? 2-1. Are there any differences in children s object conflict problem solving strategies according to the father s rearing attitude? 2-2. Are there any differences in children s object loss or demage problem solving strategies according to the father s rearing attitude? 2-3. Are there any differences in children s group entry problem solving strategies according to the father s rearing attitude? 2-4. Are there any differences in children s activity conflict problem solving strategies according to the father s rearing attitude? The subjects of this study are 199 children and their 199 fathers selected in five kindergartens located in Seoul and Kyoung-gi area. The test used in Hwang, Sun-myung s study(1994) was modified and supplemented to measure father s child rearing attitude, and Social Maturity Test by Kim, Eung-kuk & Kim, Ok-ki(1985) to measure children s social maturity. The type used in Hubbard & Cillessen s study(1993) and Kim, Suk s(1994) was translated and modified to measure social problem solving strategies. The collected data was statistically processed and analyzed by mean frequency, standard deviation, F-distribution(ANOVA) and Scheffe test of the SAS program. The results of this study are as follows: First, Children s social maturity according to the father s rearing attitude shows statistically significant difference. And the test results show the rank the children whose fathers assume a loving-autonomous attitude, a rejecting-autonomous attitude, and a rejecting-controlling attitude. Also, Children s social maturity on each factor shows statistically significant differences in Socialization , Locomotion and Communication according to their father s rearing attitude. In the Socialization , Loco- motion , the children whose fathers assume a loving-autonomous attitude showed higher level then the children whose fathers rejecting-autonomous attitude. In the Communication , the test results show the rank the child- ren whose fathers assume a loving-autonomous attitude, a rejecting-auto -nomous attitude, and a rejecting-controlling attitude. Second, In children s social problem solving strategies according to the father s rearing attitudes, the items of request , negotiation , compro-mise , claim , abandonment and attack show statistically significant differences. And the test results shows statistically significant differences between the children whose fathers assume a loving-autonomous attitude and the children whose fathers assume a rejecting-controlling attitude. That is to say, the children whose fathers assume a loving-autonomous attitude mainly used the items of request , negotiation and compromise , and the children whose fathers assume a rejecting-controlling attitude mainly used the items of abandonment , attack . ; 본 연구는 만 5세 유아를 아버지의 양육태도에 따라 집단으로 분류하고, 유아의 사회 성숙도 및 사회문제 해결전략이 집단간에 차이가 있는지를 연구하는 데에 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 아버지의 양육태도에 따른 유아의 사회 성숙도는 어떠한가? 1-1. 아버지의 양육태도에 따라 유아의 사회 성숙도에 차이가 있는가? 1-2. 아버지의 양육태도에 따라 유아의 요인별 사회 성숙도에 차이가 있는가? 2. 아버지의 양육태도에 따른 유아의 사회문제 해결전략은 어떠한가? 2-1. 아버지의 양육태도에 따라 유아의 대상 갈등 문제 해결전략에 차이가 있는가? 2-2. 아버지의 양육태도에 따라 유아의 대상 분실·손상 문제 해결전략에 차이가 있는가? 2-3. 아버지의 양육태도에 따라 유아의 그룹 참여 문제 해결전략에 차이가 있는가? 2-4. 아버지의 양육태도에 따라 유아의 활동 갈등 문제 해결전략에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울·경기 지역에 위치한 유치원 5곳에 다니는 유아 199명과 r의 아버지 199명이다. 연구 도구로는 아버지 양육태도를 측정하기 위해서는 황선명(1994)의 연구에서 사용한 질문지를 수정·보완하였고, 유아의 사회 성숙도를 측정하기 위해서는 김응국, 김옥기(1985)의 ‘사회 성숙도 검사’ 질문지를 수정·보완하였으며, 유아의 사회문제 해결전략을 측정하기 위해서는 Hubbard와 Cillessen(1993), 김숙(1994) 연구에서 사용한 기준을 번역·수정하였다. 수집된 자료는 연구 문제에 따라 평균 빈도, 표준편차, F검증, Scheffe 사후검증에 의해 분석되었으며, SAS 통계 프로그램을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아버지 양육태도에 따른 유아의 사회 성숙도는 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 이를 유아 사회 성숙도가 높은 순서로 아버지 양육태도를 나열하면, 아버지가 애정적-자율적, 거부적-자율적, 거부적 통제적 양육태도를 지녔을 경우로 나타났다. 또한 유아 사회성숙도 요인별로는 유아의 ‘사회성’, ‘의사소통’, ‘운동성’ 능력에 있어서, 아버지가 애정적-자율적 양육태도를 지닌 유아가 거부적-통제적 양육태도를 지닌 유아보다 높은 것으로 나타났다. 이 중 유아의 ‘의사소통’ 능력은 아버지가 애정적-자율적, 거부적-자율적, 거부적-통제적 양육태도를 지닌 순서로 그 발달 정도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 아버지 양육태도에 따른 유아의 사회문제 해결전략은 각 상황에 따라 ‘도움 요청’, ‘협상’, ‘양보’, ‘요구’, ‘포기’, ‘공격’ 전략에서 차이가 나타났는데, 아버지 양육태도 중에서도 양극단 인 애정적-자율적인 경우와 거부적-통제적인 경우에 유아는 문제 해결 전략을 사용할 때 특정한 전략을 주로 사용하는 것으로 나타났으며, 이는 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 즉, 아버지가 애정적-자율적인 양육태도를 지닌 유아들은 ‘도움 요청’을 하거나, ‘협상’, ‘양보’와 같은 전략을 주로 사용하였고, 아버지가 거부적-통제적인 양육태도를 지녔을 경우에 유아는 ‘요구’, ‘포기’하거나, ‘공격’적인 전략을 많이 사용하여 사회적 문제해결을 하는 경향이 높음을 나타냈다.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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