View : 27 Download: 0

시험문제 제작 시스템의 설계 및 구현

Title
시험문제 제작 시스템의 설계 및 구현
Authors
박태영
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 전자계산교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
교육이란 궁극적으로 가르침을 통해 학생들의 바람직한 변화를 도모하는 일이다. 계획적이고 다분히 유목적적인 교육은 교육활동에 대한 평가 작업을 수반하게 마련이다. 교육평가란 교육과정 전체 속에서 역동적으로 작용하면서 학습의 개선을 돕고 학습의 변화를 밝혀주는 가장 핵심적인 교육활동이라 할 수 있다. 교육평가는 대개 시험지와 같은 평가도구에 의해 실시되며, 이러한 평가도구를 구성하고 있는 것이 문항이므로 문항 제작의 중요성을 간과할 수 없겠다. 시험문제 제작에 대해 제시되고 있는 지침들을 살펴보면 주로 시험문제를 구성하는 문항들의 형식과 같은 외형적인 요소들에 관한 것에 국한되고 있다. 그 내용적인 요소에 대해서는 전적으로 출제자의 경험에 의존하고 있는 실정이다. 바로, 이러한 시험문제 제작을 시스템화하여 교육현장에 보탬이 되고자 하는 것이 연구 목적의 주요한 부분이라 하겠다. 본 연구는 평가를 위해 사용되는 시험문제 제작 작업에 있어 보다 종합적이고 체계적인 틀을 마련하여 문항을 제작·관리할 수 있는 시스템의 모델을 제시함으로써 교육 현장에 도움을 주고자 한다. 이를 위하여 다음과 같은 연구 및 조사가 이루어졌다. 첫째, 시험문제 제작 시스템(Test Construction System)에 필요한 다양한 교육학적 이론 및 방법을 고찰함으로써 설계하고자 하는 모델이 교육의 기본 철학과 목표, 원리에 충실할 수 있도록 하였다. 둘째, 기존에 개발되었거나 현재 상품화되어 있는 시험문제 제작 시스템을 조사, 분석함으로써 본 연구가 지향하는 시스템의 설계 및 구현에 참고하였다. 셋째, 실제 시스템을 설계 및 구현하여 교육현장에서 충분히 활용할 수 있는 모델로 제시하였다. ; Education is a kind of work which ultimately plans out students desirable changes by teaching. Education, intentional and goes for goals, usually include evaluations for the educational activites. Educational evaluation is the prime activity which promotes learning improvement and shows learning changes with active operation over the curriculum. Educational evaluation is executed by the test tool such as paper and pen. So, the importance of making items for the test deserve to be emphasized because test tools for the evaluation consist of items. It seems to be somewhat limited to the formal components like the format of items for the test according to the guides for making items. The contents of the test mainly depended on the item maker s experience. It s the major part of the purpose of this study to give aids on the field of education by systemizing test construction system. The purpose of this study is to present the model of system that making and managing items with synthetical method in the test construction using by means of the evaluation. The existing researches and studies for the purpose are as follows. Firstly, we examined the multiple educational theories and methodologies in the construction system on the purpose of correspondence of the planning model with the educational philosophy, principle and its goal. Secondly, we researched and analyzed existing system and software package about test construction system and item banking. Lastly, we designed and implemented system to present the model to be able to utilize the field of education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 전자계산교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE