View : 26 Download: 0

CTI기반 문제은행 시스템의 설계 및 구축

Title
CTI기반 문제은행 시스템의 설계 및 구축
Authors
서영자
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 전자계산교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현대 사회에서 가장 대표적으로 사용되는 통신 수단은 전화와 컴퓨터이다. 전화는 1876년 벨(A. G. Bell)에 의해 최초로 발명된 이래 전세계적으로 널리 보급되어 폭넓게 사용되고 있으며, 전화는 사용방법이 매우 쉽고 간단하다는 장점을 지니고 있다. 최근 들어 전화는 컴퓨터와 결합되면서 전화 고유의 기능인 음성 통화뿐만 아니라 음성자동응답서비스, 음성사서함, 무인자동교환안내, 팩스정보시스템 등 그 기능이 매우 다양해지고 지능화 되었다. 이와 같은 컴퓨터통신통합(CTI:Computer Telephony Integration)기술의 도입은 A/S 센터, 소비자 상담실, 폰뱅킹, 콜 센터 등을 운영하는 전화 업무가 많은 기업체, 금융업, 통신업 등에서 활발히 이루어지고 있다. 그러나 교육 분야에서의 활용은 아직까지 미미한 실정이며, CTI기술의 교육 분야 적용을 위한 다양한 연구가 필요하다. 본 연구는 현재 우리 나라의 전화 보급률이 매우 높은 편이며, 전화는 조작이 간단하여 사용하는데 특별한 지식이나 기술을 필요로 하지 않는다는 점에 주목하여, 전화와 컴퓨터를 결합하여 교육적으로 활용할 수 있는 방안인 CTI 기반의 문제은행 시스템을 설계하고 구축하였다. 본 논문에서는 일반전화망(PSTN)을 통한 음성정보서비스 제공을 위해 Dialogic사의 음성처리보드를 이용하여 PC를 기반으로 한 일반상식 문제은행 IVRS(Interactive Voice Response System)를 설계 및 구축하였다. 본 시스템의 특징은 전화를 이용하여 선다형과 단답형 문항에 대한 교육평가를 실시하여 그 결과를 즉시 음성으로 들려주고, 그 평가 결과를 시스템에 저장한다. 또한 컴퓨터 프로그램에 대한 전문적인 지식이나 기술이 없는 사람도 문제은행 시스템의 관리를 할 수 있도록 전화를 이용하여 문제은행에 새로운 문제를 출제할 수 있도록 구현하였다. ; Telephone is the major communication media used in modern society. The telephones are rather easy to operate and are readily available. By 1997, 44 individuals out of every 100 individuals have registered and received their phones. As the CTI technology progresses, the telephones can provide not only voice message services, but also various other services such as ARS(Audio/Auto Response System), VMS(Voice Mail System), FOD(Fax on Demand) etc. The CTI innovations have been very active in business industries, banking facilities and communication facilities. However, the CTI application in the education field is still relatively small in comparison to the business field. Therefore society needs to continue research on CTI for further application in education field. This research thesis is focused on how to apply the CTI system in educational evaluation process. As an experimental example, I designed and implemented on-line test and evaluation module for a common sense learning and dedicated DB by using a popular voice board manufactured by Dialogic Co. The main proposal of this proposed system is to perform the educational evaluation based on multiple choice or one text-input type questions through the telephone. And feedback the results immediately with voice response and save the evaluation results in the system. Also, a system manager who may not have special computer programming knowledge or skills, may add some questions and corresponding answers into the data base system by telephone and proposed IVRS.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 전자계산교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE