View : 21 Download: 0

인터넷 강의를 위한 자바(JAVA)기반 가상교실 설계 및 구현

Title
인터넷 강의를 위한 자바(JAVA)기반 가상교실 설계 및 구현
Authors
김동현
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 전자계산교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 가상 대학 인터넷 강의 기능 중 대화방의 중요성을 인식하고 기존의 대화방이 가지는 한계성을 해결해 보기 위한 연구이다. 기존의 대화방이 가지는 문제점은 첫째, 학생 수가 많아질 경우 토론을 통한 교수와 학생간의 즉각적 의사 소통이 힘들고 둘째, 단지 문자(text)만 주고받는 기능이 있기 때문에 교수가 대화에 참여한 학생들을 통솔하거나 제어하여 대화를 이끌어 갈 수단이 없다는 것이다. 따라서 본 논문에서는 이러한 단점을 보완하여 학생 대화 제어 기능과 학생 응답 기능을 추가한 자바(JAVA) 기반 대화방 시스템을 설계, 구현해 보았다. 교수는 학생들의 대화를 제어할 수 있고 가상 교실(Cyber Class)을 통해 참여한 학생이 좌석 버튼으로 나타나게 하며 학생들의 반응이 시각적으로 나타나 학생들을 관리하는데 도움을 준다. 또한 학생 응답 버튼을 만들어 학생의 반응을 빠르고 쉽게 파악할 수 있게 되었으며 반응을 수치적으로도 나타내어 교수의 이해를 돕는다. 이 진보된 대화방을 통하여 진정한 의미의 상호작용적 수업이 되리라 기대한다. ; This paper is on recognizing the problem of chatting room and on improving beyond the limitation of presently used chat room. Some of the limitation of the presently used chatting room are as follows. First, when the numbers of students increases, the quick communication among a professors and students become difficult in discussion. Second, since the system only includes communication on text only, there are not enough means to control and lead the students. In this paper, a JAVA-based chatting room system is implemented for improving on the limitation of the presently used system. Using this system, a teacher can control students communication and see students sitting chart and students responses for a teacher to manage students in Cyber Class. In order to see the students response, the students response button is made. This button helps the teacher to know the students response by showing the response visually. This improved chat room system will bring out better means for interactive classes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 전자계산교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE