View : 744 Download: 0

푸른 유치원 만 4세 유아의 또래간 사회적 힘에 관한 문화기술적 연구

Title
푸른 유치원 만 4세 유아의 또래간 사회적 힘에 관한 문화기술적 연구
Authors
박성주
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This study aims to investigate the kindergarten children s use of social power, which can cause physical and psychological change to other children. This study employ ethnographic approach, such as participant observation and depth-interview, to investigate the negative aspect of social power among four-year-old kindergarten children. For this purpose, following research questions are presented: 1. How the social power is negatively being used among peer children in Daram class? 1-1. How the social power of individual child is negatively being used? 1-2. How the social power of a group of children is negatively being used? 2. What is the main characteristics of the children who use his/her social power negatively in Daram class? The 4-year-old class at B Kindergarten in Seoul was selected as the subject for this study. The teacher and helper as well as 40 preschoolers participated in the research. The preliminary study has been conducted during August 28 to September 25, 2000, with two interviews and daily participant observation in five-year-old class. The main data collected during September 26 to December 18, 2000, with 31 participant observation, four formal interviews, and several informal interviews. The author used field jotting, recorder and video camera while collecting data. Based on these materials, the author made file records and transcripts. Additional informations, such as newspaper articles on classroom management, were collected throughout observation period. Collected data were encoded, categorized, and analyzed by each case, as Bogdan and Biklen(1992) suggested. The main results of this study as follows: First, the negative use of social power by individual child has been observed as the form of anti-social behaviors, such as taking possession of playthings, putting others down, cheating, rejecting, and threatening. Children abused their social power to maintain their dominant influence, or to make situation beneficial to their own interests. The victims were sometimes dependent upon the authority of socially powerful peer or teacher. Often, they did not respond to the abuse by peers well, or cried and gave themselves up responding. They show loneliness, low-self esteem, hostility, depression. Second, the negative use of social power by a group of children appeared as form of labeling, spread false rumor about a child and rejected that child in the class, the rest of children followed the rejection. The rejected child showed heterogeneous behavior against group culture. A one of the distinguishing feature which appeared in Daram class group rejection is straightforward, obvious rejection unlike group rejection by schoolers. The rejection from peers has made the rejected child more aggressive and has formed negative self-esteem. Third, many of the children who abuse their social power are physically superior to peer children. They have showing-off, competitive, aggressive, and biased tendency. On the other hand, children who abuse social power have verbal communication skills can convince others by appropriate explanation. The children who abuse social power seems to hurt peers not on purpose but due to their self-centered perspective. In addition, They have rich social knowledge. Especially, some of them got popularity by utilizing their rich social knowledge to the play. Peer children showed high reliance on them. Social knowledge provided them with higher status and associated with capability of extracting appropriate information from memory in specific context.; 본 연구에서는 다른 사람에게 물리적, 심리적인 변화를 일으킬 수 있는 영향력인 사회적 힘의 양상 중 또래간에 나타나는 부정적 힘 사용에 대해 알아보고자 하였다. 이를 위해, 만 4세 유아들을 대상으로 참여관찰과 심층 면담을 통한 문화기술적 연구방법을 사용해 또래간에 나타나는 사회적 힘의 양상 중 부정적인 힘의 양상을 살펴보고자 하였다. 이를 알아보기 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 푸른 유치원 다람반 학급에서 또래간 사회적 힘의 부정적 사용 양상은 어떠한가? 1-1. 개인의 사회적 힘의 부정적 사용 양상은 어떠한가? 1-2. 집단의 사회적 힘의 부정적 사용 양상은 어떠한가? 2. 푸른 유치원 다람반 학급에서 사회적 힘을 부정적으로 사용하는 유아들은 어떤 특성을 가지고 있는가? 본 연구는 서울시 S구에 위치하고 있는 B교회 부설 부속유치원 만 4세 학급에서 이루어졌으며, 연구대상은 이 학급의 유아 40명과 교사 2 명을 대상으로 하였다. 예비관찰은 8월 28일부터 9월 25일까지 만 5세 반에서 두 번의 면담과 매일의 참여관찰로 이루어졌으며, 본 연구의 자료수집은 만 4세반에서 9월 26일부터 12월 18일까지 총 31회의 참여관찰과 형식적 면담 4회, 비형식적 면담으로 이루어졌다. 연구자는 현장 약기(field jotting)와 녹음, 비디오 촬영을 하였고 이를 기초로 현장기록(field records)을 작성하였다. 그리고, 면담내용 역시 현장기록을 만들어서 자료화하였다. 학급 운영에 관련된 문서 수집과 관련 신문기사 자료 수집은 관찰 기간 동안 지속되었다. 수집된 사례들은 Bogdan과 Biklen(1992)이 제시한 대로 부호화하고 범주화하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 개인의 사회적 힘의 부정적 사용 양상을 살펴본 결과 뺏기, 상대 낮추기, 속이기, 거부하기, 위협하기처럼 비사회적 행동으로 나타났고 자신들의 이익을 위해서나 지배권을 유지하기 위해서 그리고, 상황을 유리하게 만들기 위해서 사회적 힘을 부정적으로 사용했다. 사회적 힘에 의한 피해아들은 자신보다 사회적 힘이 센 유아나 교사의 권위에 의존하기도 했으나 대부분 대응을 잘 하지 못하거나, 울기, 자진해서 포기하기를 하였다. 한편, 피해아들은 외로움, 열등감, 적대심, 좌절감을 나타내었다. 둘째, 집단의 사회적 힘의 부정적 사용 양상은 낙인 되기, 거짓 소문 내기, 집단 거부하기로 나타났다. 이것은 학령기 아동이나 청소년기 아동의 집단 따돌림 의 양상처럼 집단의 문화에 이질적인 행동을 한 유아를 몇 명의 유아가 지속적으로 거부하고 집단이 그 거부에 동조하는 양상을 보였다. 그러나, 학령기의 집단 따돌림 이 은근히 따돌려지는 것도 포함하고 있는 반면에 다람반 유아들이 보인 집단 거부 는 거부아에게 직선적이고 노골적으로 표현되는 차이가 있었다. 계속적인 집단 거부는 거부아가 다람반 규칙에 적응하기를 포기하고 부정적인 자아감을 갖게 했으며, 자신을 거부하는 또래들에 대한 적개심은 다시 비사회적 행동을 또래들에게 사용하게 함으로써 다시 또래들에게 거부되는 순환적인 결과를 초래했다. 셋째, 다람반 학급에서 사회적 힘을 부정적으로 사용하는 유아들의 특성을 살펴본 결과 사회적 힘을 부정적으로 사용하는 유아들은 두 부류로 나뉘었다. 즉 지배적인 위치에서 인기를 얻는 유아들도 있었고, 지배아들에게 종속되어 있는 유아들이었다. 사회적 힘을 부정적으로 사용하는 유아들은 물리적 힘이나 운동력 같은 신체적 힘이 좋았다. 그리고, 자기 과시적, 경쟁심, 공격성, 편견 성향이 있었다. 한편, 사회적 힘을 부정적으로 사용하는 유아들은 조리 있게 설명을 하며 상대를 설득시킬 수 있는 언어표현능력을 가지고 있었다. 사회적 힘을 부정적으로 사용하는 유아들은 유아기의 자기 중심적 사고로 인해 또래의 관점에서 이해하지 못한 채 행동함으로써 본의 아니게 또래에게 사회적 힘을 부정적으로 사용하기도 했다. 또한, 사회적 힘을 부정적으로 사용하는 유아들은 사회적 지식이 풍부하였다. 특히 풍부한 사회적 지식을 놀이에 활용하는 유아들은 또래에게 인기를 얻었고 또래들은 이들에게 신뢰감을 나타냈다. 이것은 사회적 힘을 부정적으로 사용하는 유아들이 다른 또래들 보다 높은 위치에 설 수 있게 해 주었다. 한편, 사회적 지식은 적절한 상황에서 정보를 인출하는 기억력과 연관되어 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE