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21세기 지식기반사회에서의 교사의 역할 변화에 대한 교사들의 인식

Title
21세기 지식기반사회에서의 교사의 역할 변화에 대한 교사들의 인식
Authors
박미진
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 교육행정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
21세기는 인간의 창의력, 지식 그리고 기술이 새로운 경쟁력의 원천이 되고 가치가 결정되는 지식기반사회이다. 이러한 사회는 교육과 학교의 새로운 변화를 요구하게 되었다. 학교의 변화는 교사의 역할 변화를 요청하게 된다. 아무리 훌륭한 교육개혁과 정책이 수립되어도 학교 현장의 교사의 마음이 움직이지 않으면 성과를 거둘 수가 없다. 이러한 관점에서, 본 연구는 21세기 지식기반사회에 대한 올바른 이해를 바탕으로 학교교육과 교사의 역할이 어떻게 변화해야 하는지 그 방향을 제시하기 위해 필요한 자료를 취합하는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 교사들의 지식기반사회에 대한 인식, 역할 변화에 대한 지각, 교사들의 일반적인 역할 수행의 현황, 교사가 지각하는 발전적 역할 수행의 방해 요인과 촉진 요인이 무엇인지를 연구 문제로 설정하였다. 연구 문제를 해결하기 위하여 문헌고찰과 조사연구를 병행하였다. 조사연구는 이론적 배경을 기초로 설문지를 작성하여 사용하였고, 설문 대상자로 서울 초등학교 4개교, 중학교 7개교, 고등학교 5개교, 총 16개 학교의 교사 465명을 표집하여 조사하였다. 통계 처리는 SPSS for WINDOWS 프로그램 을 활용하였고, 학교급별, 학교설립유형별, 성별, 교육경력별 배경변인에 따라 어떻게 인식하는지 알아보기 위하여 χ2(Chi-Square) 검정을 실시하였다. 이 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사들의 지식기반사회에 대한 인식을 살펴보면, 대부분의 교사들은 지식의 의미와 지식기반사회의 특징을 알고는 있지만, 지식기반사회에 대비한 정책의 기본 방향이나, 교육 및 인적자원 개발을 위해 교육인적자원추진회 가 설치되었는지 그 여부조차도 잘 알지 못하는 것으로 나타났다. 그 이유로는 연수나 홍보가 부족했기 때문이라고 인식하고 있었다. 그러나 지식기반사회에서는 창의적 인간을 기르기 위해 학생들에게 자기주도적 학습능력을 가르치는 것이 강조되어야 한다고 응답하였다. 둘째, 교사의 역할 변화에 대한 인식을 살펴보면, 교사들이 역할을 알고 있다는 전제 하에 질문하였는데, 대부분의 교사들은 지식기반사회는 교사의 역할이 중요하고, 교사의 역할도 변화해야 한다고 응답했다. 그러나 교육정책이나 개혁에 대한 불신으로 새로운 변화를 수용하지 못하고, 교사의 역할 수행의 방해 요인이 많아 제대로 수행하기가 어렵지만, 방해 요인이 제거되면 적극적으로 변화를 수용할 용의가 있다고 반응했다. 셋째, 교사들의 일반적인 역할 수행의 현황을 조사해 본 결과, 학습지도자적인 면에서, 대다수 교사들은 교사 중심으로 교과서 위주의 수업을 진행하면서 담당과목에 대한 풍부한 지식과 열의를 갖고, 학습자료를 스스로 제작하여 활용하고 있다고 응답했다. 그러나 선진기자재의 활용이나 개별학습은 잘 이루어지지 않는 것으로 드러났다. 그리고 생활지도자로서의 역할 면에서 바른생활습관과 도덕성을 중시하고, 학생들을 편애하지 않으나, 학생의 가정환경과 부모의 의견 파악에 대해서는 다소 소극적인 태도를 보였다. 다음으로 학급관리자로서의 역할 면에서 교사들 상당수가 학급경영방침을 세우고, 교실환경과 비품에 세심한 주의를 기울이며, 학생의 자율성을 인정하고 학생과 거리감이 없는 편이라고 인식하고 있었다. 아울러 학생의 모델로서의 역할 면에서 대부분 교사들은 학교의 각종 행사에 적극적으로 참여하고, 매사에 긍정적이고 솔직하며, 확고한 교육철학을 가지고 자기계발에 힘쓸 뿐만 아니라, 인성과 도덕성을 갖추고 일관성 있게 행동하는 편이라고 응답했다. 넷째, 교사의 발전적 역할 수행에 대해 조사한 결과, 상당수 교사들은 역할 수행의 방해 요인으로 과중한 잡무와 수업 시수, 과다한 학생 수, 교육개혁 과정상의 교권 실추 등의 순으로 꼽았으며, 교사의 역할이 변화하기 위해 가장 선행되어야 할 요인으로 근무여건 개선, 교사인식 변화, 교사 연수 및 자기연찬 등을 들었고, 역할 수행의 촉진 요인으로는 수업 시수 및 잡무 경감을 1순위로 지적했다. 그리고 지식기반사회에서는 자신의 전공교과에 대하여 전문성을 갖는 교사가 되기 위해 학습지도능력을 갖추어야 하고, 학습의 지도자로서의 역할이 가장 중요하다고 응답했다. 창의적인 인간을 기르기 위해서 교사는 학습의 안내자, 학습진행의 촉진자라야 하며, 평생학습하는 인간을 육성하기 위해서는 학생들이 자기주도적 학습을 할 수 있도록 도와야 하며, 더불어 사는 윤리적인 인간을 육성하기 위해서 올바른 가치관에 입각한 도덕성을 기르도록 지도해야 한다고 답변했다. 또한 지식기반사회에는 교사도 평생학습인의 자세로 자기연찬과 연수로 자기계발에 힘써야 한다고 응답했다. 연구 결과를 토대로 지식기반사회에서의 교사의 역할이 변화하기 위한 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 지식기반사회에 대한 교육인적자원부의 교육정책이나 개혁의 내용이 학교 현장에서 실현될 수 있도록 교사의 역할에 대한 구체적인 정보가 교사들에게 제공되어야 한다. 둘째, 교사들에게 지식기반사회에 대비한 교사의 역할에 관한 연수 기회를 확대시켜 주고, 적용 가능한 다양한 연수 프로그램을 제공하여야 한다. 셋째, 교사의 교육활동을 수행하는 데 있어서 역할 수행의 문제점을 집중 분석하고 이를 토대로 방해 요인을 제거해 주는 동시에 지속적으로 촉진 요인을 제공해 주어야 한다. 끝으로, 교사들도 사회의 변화를 민감하게 인식하고 자기연찬 및 연수를 통해 인식을 바꾸고 적극적으로 역할을 수행하기 위한 의지가 필요하다.; In the 21C knowledge-based society, human creativity, knowledge and technology are new sources of competitiveness and decide values. Such society requires new changes in education and school. Changes in school involve changes in teachers roles. However, educational reform and policies can be excellently carried out on the basis of the teachers will on the spot of each school. In this aspect, this study attempts to integrate data necessary to suggest a direction of changes in school education and teachers roles on the basis of right understanding of the 21C knowledge-based society. To attain this object, teachers recognition of the knowledge-based society, teachers perception of changes in their roles, current status and interference factors of teachers general role performance, and promotion factors of developmental role performance perceived by the teachers were set as research subjects. To solve the research subjects, literature review and survey research were performed at the same time. In the survey research, questionnaire was used on the basis of the theoretical background. As the subjects of questionnaire, 465 teachers of 16 schools including 4 elementary schools, 7 middle schools and 5 high schools in Seoul were surveyed by sampling. For statistical analysis, SPSS for WINDOWS was used, and χ2(Chi-Square) test was performed to investigate a difference among factors of school grades, types of school establishment, sex and educational experiences. Findings of this study are as follows; First, for the teachers recognition of the knowledge-based society, most of the teachers knew the meaning of knowledge and the features of the knowledge-based society but were little aware of basic direction of the policy in preparation for the knowledge-based society or whether the Education and Human Resources Development Promotion Committee is established to develop education and human resources. The reason they thought is lack of in-service training or publicity activity. In addition, they answered that teaching the self-directed learning ability to students shall be emphasized to cultivate creative human beings in the knowledge-based society. Second, for the teachers perception of changes in their roles, most of the teachers showed affirmative answers that teachers roles are important and shall be changed in the knowledge-based society. Although in fact they do not accept well new changes due to the disbelief in the educational policies or reform and the many intereference factors in performing their roles, they are ready to accept changes actively if the interference factors are removed. Third, for the current status of teachers general role performance, they showed affirmative answers that in the view of learning guides most of the teachers perform textbook-centered classes centering around themselves and make and apply learning data for themselves with rich knowledge and zeal of the subjects in charge. But, advanced teaching equipment and materials were not applied well and individual learning was not performed well. In the aspect of the role of life guide, they attach importance to righteous life habit and morality and treat all the pupils fairly, but have a little grasp of students family conditions and their parents opinions. In the view of the role of class manager, many of the teachers established class management policies, paid close attention to the class environment and fixtures, recognized students autonomy and had no sense of distance with students. Besides, as model of students, most of the teachers showed affirmative answers that they consistently behave on the basis of humanity and morality as well as positively participated in various events of the schools, had self-confidence, were cheerful and straightforward, and strived for self-development with firm educational philosophy. Fourth, for the teachers developmental role performance, the interference factors most of the teachers thought in performing their roles were overburdensome odd duties and number of classes , too many number of students , and loss of educational authority in the course of educational reform in order. The factors to be preceded the most for changes in teachers roles they thought were improvement of working conditions , change of their recognition , and in-service training and self-study . And, they answered that the most promotion factor in performing their roles is reduction of number of classes and odd duties. To be teachers having expertise at their majors in the knowledge-based society, they answered that they shall have the ability of learning guidance and their role as learning director is the most important. Also, they answered that to cultivate creative human beings they shall be guides and promoters for learning, to cultivate lifetime learners, they shall help students to perform self-direc ted learning, and to cultivate cooperative and ethical human beings, they shall direct them to foster morality on the basis of their right values. In addition, they answered that in the knowledge-based society, they shall strive for self-development by self-study and in-service training with the attitude of lifetime learner. On the basis of the above findings, plans to change teachers roles in the knowledge-based society are suggested as follows; First, in order that educational policies or contents of educational reform made by the Ministry of Education & Human Resources Development for the knowledge-based education can be realized on the site of school, concrete information of teachers roles shall be provided to teachers. Second, opportunity of in-service training and applicable various training programs for teachers roles shall be provided more and more in preparation for the knowledge-based society. Third, in teachers performance of educational activities, problems in their role performance shall be analyzed concentratively and on the basis of this, interference factors shall be removed and at the same time promotion factors shall be provided continuously. Finally, teachers shall sensitively recognize changes of society, change their recognition through self-study and in-service training and have the will to perform their roles positively.
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