View : 760 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김유신-
dc.creator김유신-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:04Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:04Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.otherOAK-000000004018-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/193845-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004018-
dc.description.abstract현대사회에서 여성평생교육은 가족구조의 변화, 여성의 사회적 지위향상, 생활주기의 변화 등의 사회 경제적 요인과 이러한 변화로 인한 개인적 측면에서의 여성 스스로의 교육적 요구가 늘어가면서 그 필요성이 증대되고 있다. 여성평생교육을 실시하고 있는 기관 가운데 대학 부설 평생교육원은 다른 기관에 비해 고급 인적자원, 방대한 물적자원을 보유하고 있으며, 사회적으로 교육적 명성과 교육신뢰가 높은 기관으로 1980년대 이후 가속적인 성장을 보이고 있다. 그러나 이러한 양적인 성장에 비해 질적인 측면에 대해서는 긍정적인 평가를 받지 못한 것으로 지적되고 있다. 이에 본 연구에서는 대학 부설 평생교육원 중 특히 여성교육을 주 목적으로 하고 있는 여자대학 부설 평생교육원을 중심으로 기관이 제시하는 교육목적과 현재 운영하고 있는 교육프로그램을 조사하고 이에 대한 비교 분석을 통해 여성평생교육기관으로서 여자대학 부설 평생교육원이 실시하고 있는 교육프로그램의 문제점을 지적하고, 앞으로 여자대학 부설 평생교육원의 교육프로그램이 여성평생교육의 발전과 여성들의 진정한 자아의식향상, 자기발전에 적합하게 운영될 수 있도록 발전 방향을 제시해보고자 한 것이다. 본 연구의 구체적인 조사대상은 서울에 소재한 6개 여자대학, 즉, 덕성, 동덕, 서울, 성신, 숙명, 이화여자대학교 부설 평생교육원으로, 문헌과 자료분석, 현장방문조사, 그리고 인터뷰 방법을 사용하여, 각 기관들의 교육목적과 교육프로그램을 조사하여 분석하였다. 여자대학 부설 평생교육원의 교육목적과 교육프로그램의 비교 분석을 위해 우선 교육목적을 4가지, 즉 ① 교육기회제공, ② 전문지식 및 기술 향상, ③ 개인적 교양함양, ④ 공동체적 의식 함양으로 범주화하고 이를 기준으로 교육프로그램을 재분류하였다. 재분류한 교육목적과 교육프로그램을 분석한 결과 모두 전문지식 및 기술향상, 개인적 교양함양의 측면에만 편파적인 비중을 두고 있는 것으로 나타났다. 또한 기관별로 재분류하여 분석한 결과 교육목적과 교육프로그램 사이에 괴리가 있는 것으로 나타났는데, 특히 공동체적 의식 함양의 측면을 위한 교육프로그램은 거의 실시되고 있지 않았으며, 여성평생교육을 담당하는 기관임에도 불구하고 여성의식과 관련된 접근이 거의 이루어지고 있지 않은 것으로 나타났다. 이러한 분석 결과에 대해 여자대학 부설 평생교육원의 담당자들은 공동체적 의식이나 여성의식과 관련된 측면에 대해서는 학습자들의 요구와 수요가 희소하기 때문에 이와 관련된 교육프로그램의 운영이 현실적으로 어렵고, 학습자들의 관심을 지속적으로 유도하기 위해서는 특정한 전문교육프로그램에 대한 집중적인 운영이 불가피하다는 것으로 교육목적과 교육프로그램 사이에 나타나는 괴리현상을 설명하였다. 그러나 이러한 현상은 지금까지의 교육프로그램이 개인적인 목적과 내용에 치우쳐 있고 공동체적 의식함양이나 사회참여, 여성의식함양을 위한 교육체제가 미흡했기 때문에 학습자들이 적합하고 다양한 교육경험을 접하기가 어려워 발생하게 된 결과이다. 그러므로 여자대학 부설 평생교육원은 교육목적과 교육프로그램의 비교 분석 결과를 토대로 현재의 교육프로그램을 지역사회와의 관계성, 공동성을 확보할 수 있는 내용으로 개편하고, 여성의 지위향상과 여성문제를 해결하기 위한 내용을 강화할 필요가 있다. 또한 기관 본연의 교육이념과 목적에 충실한 교육프로그램을 개발 운영할 수 있도록 노력하고 여성 스스로도 자신이 사회참여의 핵심주체라는 것을 인식하고 개인적인 목적, 내용을 위해서 여성평생교육 프로그램에 참여할 뿐만 아니라 공동체의식, 여성의식 함양을 위한 교육프로그램에 관심을 가져야 할 것이다. 이러한 교육프로그램이 제대로 이루어질 때 비로소 여성 학습자들의 여성평생교육에 대한 참여가 적극적, 지속적으로 이루어 질 수 있을 것이다.; In modern society, the necessity of lifetime education for women is ever increasing, due to socio-economic factors such as changes in family structure, the improvement of women s social position, and changes in life cycle, as well as the increase in women s desire for further education following the aforementioned socio-economic changes. This study compared and analyzed the educational goals and programs in lifelong education institutions attached to women s universities, which have recently grown considerably, due to the increasing necessity of lifelong education for women. It attempted to explore some ideas to develop such educational goals for women run by lifelong education institutions attached to women s universities, which can contribute to the improvement of women s consciousness of ego and their development. First of all, I categorized the educational goals into four groups; (1) the provision of educational opportunities, (2) the improvement of specialist knowledge and techniques, (3) the cultivation of personal culture, (4) the cultivation of communal consciousness, for the goals of comparing the educational goals and programs in lifelong education institutions attached to women s universities. Based on these categories, I sub-categorized the educational goals and programs. As a result of an analysis through the sub-categorization, the educational goals and programs appeared to be partial to the aspects of the improvement of specialist knowledge and techniques, and the cultivation of personal culture. Furthermore, the analysis through the sub-categorization of each institute showed that there was a gap between the educational goals and programs, as it turned out that there were few educational programs that were concerned with the aspect of the cultivation of communal consciousness. Even though these institutions were supposed to be in charge of lifelong education for women, it seemed that few of them have attempted any approach aimed at the improvement of women s consciousness. As for this, those in charge of lifelong education institutions attached to women s universities explained the gap between the educational goals and programs with the following reasons. Firstly, there is rarely demand from learners for educational programs regarding communal consciousness or women s consciousness, which results in difficulties in running such programs in reality. Secondly, it is very hard to avoid running specific specialist educational programs, in order to keep learners continuously interested in educational programs. However, it seems that this problem is also derived from the current educational programs that have been partial to the individual purposes and content of the educational programs until now, and the inadequacy of educational system for the cultivation of communal consciousness, social participation and women s consciousness. Therefore, lifelong educational institutions attached to women s universities are required to reorganize the content of their current educational programs so they that can develop their relationships to local communities and cooperative character, and to strengthen the content related to the improvement of women s social position and the solution of problems surrounding women, based on the result of comparing and analyzing the educational goals and programs in lifelong education institutions attached to women s universities. Moreover, these educational institutions are required to attempt to develop and run educational programs that correspond with their educational ideals and goals properly. Women are also required to be aware of the fact that they are the core subjects of social participation, and to take an interest in educational programs aimed at the cultivation of women s consciousness. As long as educational programs for women are run in a desirable way, women learners will be able to participate in lifelong education more actively and continuously.-
dc.description.tableofcontents논문개요 I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제와 연구방법 = 4 C. 연구의 제한점 = 6 II. 이론적 배경 = 7 A. 평생교육의 개념 및 목적 = 7 1. 평생교육의 개념 = 7 2. 평생교육의 필요성 및 목적 = 12 3. 평생교육 프로그램의 유형 = 15 B. 대학에서의 평생교육 발달과정 = 20 1. 대학평생교육의 개념 및 필요성 = 20 2. 대학평생교육의 목적 = 33 3. 우리나라 대학평생교육의 발달과정 및 현황 = 38 C. 여성평생교육의 목적 및 프로그램 = 44 1. 여성평생교육의 개념 및 필요성 = 44 2. 여성평생교육기관의 유형 및 현황 = 52 3. 여성평생교육의 목적 및 프로그램 내용 = 55 III. 여자대학 부설 평생교육원의 교육목적과 교육프로그램 비교 분석 = 61 A. 기관별 교육목적 = 61 B. 기관별 교육프로그램 = 65 C. 교육목적과 교육프로그램 비교 분석 = 73 IV. 결론 및 제언 = 82 A. 요약 및 결론 = 82 B. 제언 = 85 참고문헌 ABSTRACT-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent657503 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title여자대학 부설 평생교육원의 교육목적과 교육프로그램 비교 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육과정전공-
dc.date.awarded2002. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE