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통합교육보조교사 지원활동이 발달장애아동 사회성 발달에 미치는 효과

Title
통합교육보조교사 지원활동이 발달장애아동 사회성 발달에 미치는 효과
Authors
조정일
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 교육심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 인천광역시 내의 23개 일반초등학교에 통합되어 통합교육보조교사를 배치받기 희망하는 아동을 대상으로, 발달장애아동의 학부모, 원적학급 교사, 특수교사의 통합교육 보조교사 지원활동에 대한 요구내용을 수렴하였다. 신청 아동중 상대적으로 사회성이 취약한 발달장애아동 25명에게 통합교육보조교사를 배치하여 발달장애아동의 학교생활적응을 지원하고 특수교사와 담임교사의 장애아동에 대한 지도를 보조하도록 하였다. 통합교육보조교사를 배치한 실험 집단과 배치하지 않은 통제집단에 대하여 적응행동검사를 실시하였다. 검사요강에 맞게 실시한 실험집단 14명과 통제집단 11명의 검사결과를 사용하여, 발달장애아동의 사회성 변화를 분석하고 이를 통해 통합교육 보조교사 지원활동의 효과를 연구하였다. 결과분석은 실험집단과 통제집단의 적응행동검사의 사회성의 5요인(개인요구충족, 지역사회요구충족, 개인 및 사회적 책임, 사회적 적응, 개인적적응)과 적응행동의 21가지 영역(독립기능, 신체발달, 경제활동, 언어발달, 수와시간, 직업전활동, 자기관리, 책임, 사회화, 공격, 반사회적 내용, 반항, 신뢰성, 위축, 버릇, 대인관계예법, 발성습관, 습관, 활동수준, 증후적 행동, 약물복용)의 변화를 t-검증을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다 1. 통합교육보조교사에 대한 지원활동에 대한 요청내용을 살펴보면 1)수업 및 학교행사 참여지도, 2)학습지도, 3)착석 및 이탈방지, 4)기본생활지도, 5)공동생활에서 문제행동지도 등의 순서로 나타났다. 2. 실험집단과 통제집단의 적응행동에 있어서 사전사후검사의 영역별 변화를 비교한 결과 통합교육보조교사의 지원활동을 받은 실험집단에서 반사회적인 행동, 반항, 대인관계 예법, 증후적인 행동영역에서 유의미하게 하락하여 긍정적인 결과를 나타났다. 3. 실험집단과 통제집단의 요인별 변화를 비교한 결과 실험집단이 발달장애아동의 학교생활을 중심으로 파악한 사회성의 변화에서는 사회적 적응과 개인적인 적응에서 의미있게 하락하여 사회성의 발달이 긍정적인 변화가 있었던 것으로 나타났다. 통합교육보조교사를 배치하지 않은 집단과 비교해볼 때 배치아동집단의 통합교육보조교사의 지원활동이 사회성향상에 효과가 있는 것으로 나타났다.; The purpose of this study is to examine the effect of teacher assistant for development disorder children s social skills in inclusion. Recently, inclusion education is the rapid growth of quantity than its quality. In general classroom, adaptability of development disorder children is difficulty for reason of poor social skills. The roles and responsibilities of regular teacher in inclusion education are heavy and regular teachers have difficulties in terms of preparation and ability. Therefore the support for regular teacher is desperately needed in order to implement inclusion. Teacher assistance service for development disorder children is necessary for development of their social skills. This study measured with K -ABS for social skills of development disorder children . K -ABS was formulated by 5types of social skills such as adaptive behavior. It was composed of 95 items. Experimental group is 14 development disorder children in Incheon who have the inclusive education. Control group is 11 development disorder children in inclusion . The result was analyzed by t- test. The results obtained from this study are as follows, The roles of teacher assistance required from parents and special education teacher and regular teacher, were composed of nine elements : 1.take part in the conduct of class and the school s regular events . 2. guiding a children s learning 3. blocking to break away from classroom 4.guiding independent living skills 5.abnormal adjustment behavior support 6.health care and safety support 7. instructional support 8. communication support with peer 9. make teaching material. The result of teacher assistance service for development disorder children had improvement of language description and decrease antisocial behavior, disobedience , symptomatic behavior, compare with control group s data on raring about K-ABS The result of teacher assistance service for development disorder children had advance in social skill compare with control group s data on raring about K-ABS.
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