View : 562 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author최윤성-
dc.creator최윤성-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:39Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:39Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.otherOAK-000000004117-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/193776-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000004117-
dc.description.abstract읽기 지도는 결과에만 관심을 가질 것이 아니라 교사가 학습자의 읽기 과정에 적극적으로 개입하여 학습자가 능동적으로 참여할 수 있고 과정 자체가 의미 있는 학습 활동이 되어야 하며 단순히 내용을 받아들이기만 하는 것이 아니라 나름대로 타당한 기준을 가지고 의미를 재구성해 나갈 수 있도록 지도해야 한다는 점에서 비판적 읽기 지도가 필요하다. 본 연구 는 이러한 인식에서 출발하여 비판적 읽기 지도 방안을 구안하고 학습 프로그램을 적용한 결과, 학생들의 비판적 읽기 능력에 어떤 영향을 주는지 살펴보고 읽기 교육에 한 시사점을 얻고자 이루어졌으며 다음과 같이 논의를 전개하였다. II장에서는 III장에서 제시할 비판적 읽기 지도 방안을 위한 이론적 배경으로, 읽기의 본질을 통해 읽기는 정보를 단순히 수용하는 과정이 아니라 자신의 관점에 입각하여 이를 해석, 비판하는 의미 구성의 과정이라는 것을 살펴보고, 비판적 사고활동으로서의 비판적 읽기와 비판적 읽기의 지도내용과 원리를 정리해 보았다. III장에서는 기존의 비판적 읽기 전략과 읽기 교수 학습 모형을 고찰하여 비판적 읽기 지도 방안을 구안하고, 중학교 1학년을 대상으로 교수 학습의 실제를 보였다. IV장에서는 연구의 결과를 객관식 검사와 논술형 검사로 나누어 해석하고 분석해 보았다. V장에서는 이상의 논의를 정리하였다. 본 연구에서는 비판적 읽기 지도 방안으로 비판적 읽기 책략을 익히는 [과정1]과 이를 적용해 보는 [과정2]로 나누어 제시하였다. <과정1>에서는 중학교 1학년 수준에 맞고 쉽게 활용할 수 있는 비판적 읽기 책략으로 사실과 의견 구분하기, 비판적 읽기 모형 완성하기, 대립된 입장에 대한 해결방안 찾기 를 직접 교수법에 의해 지도하고 이러한 읽기 책략을 실제 한 편의 글에 적용시켜 보는 [과정2]에서는 도입, 내용 이해, 비판적 이해, 적용 발전 의 4단계를 제시하였다. 특히 비판적 이해 단계에서는 앞서 익힌 비판적 읽기 전략을 활용하고 이질 집단으로 조별 토론을 하여 비판적 사고가 활성화되도록 하였다. 이 방안에 따라 중학교 1학년을 대상으로 실험반과 통제반으로 나누어 사전 사후 검사를 통해 그 효과를 검증해 본 결과 실험반이 통제반에 비하여 비판적 읽기 능력 신장에 유의미한 결과를 보였으며 중위권과 하위권의 학습자에게 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구에서 얻은 결과를 요약하여 제시하면 다음과 같다. 첫째, 기존의 비판적 읽기 책략과 읽기 지도 모형을 참고하여 비판적 읽기 지도 방안을 제시하였다. 둘째, 비판적 읽기 지도 방안이 읽기 지도에 적용될 수 있도록 구체적인 예시를 보이고, 그 자료를 제시하여 읽기 수업에 활용될 수 있는 시사점을 제공하였다. 셋째, 비판적 읽기 지도 방안이 학습자의 비판적 읽기 능력 향상에 효과적이며 특히 중위권과 하위권의 학습자에게 효과적임을 증명하였다.; In reading guidance, a critical method is required in that the instructor, instead of being concerned only with the result of reading by his or her students, should instruct them to take an active part in the reading process and to try to reorganize the context of the reading material by some proper standards. Started from the above viewpoint, this thesis has been developed to present a guide point of reading instruction by framing a draft, applying a learning program to it and observing how it affects the students critical reading ability. It has been developed as follows. In chapter II, as the theoretical basis for the critical reading guidance, the essence of reading is presented along with the critical reading as a part of critical thinking and its guidance and principles. In chapter III, referring to conventional critical reading methods and reading guidance models, a draft for the critical reading guidance is framed and its practical application to the first graders in a middle school is presented. In chapter IV, the results of this study are examined and analyzed. In chapter V, the whole study is summarized. In this thesis, two steps are presented. The first step in which the instructor learns the critical reading method, the second step in which it is practically applied. In the first step, as a critical reading methods easily applicable and suitable for the first-year-student level in the middle school, are presented the instructions of the differentiation between facts and opinions, the application of the critical reading model and the solution of conflicting attitudes and in the second step, are presented the four minor steps ― introduction, understanding the context, critical understanding and application and development. As a result of the application of this method to the first graders in a middle school divided into an experiment group and a control group, a more meaningful effect has been shown in the experiment group ― especially in the middle and lower students. The results of this study are summarized as follows. 1. A critical reading instruction method has been presented referring to existing reading instruction models. 2. A guide-point which can be applied to reading class has been presented for the critical reading guidance method to be applied to reading instruction by giving practical examples and presenting the data. 3. Critical reading instruction method has been proved to be effective in improving students critical reading ability ― especially for the middle and lower level students.-
dc.description.tableofcontents논문 개요 = iv I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성과 목적 = 1 B. 연구의 대상 및 방법 = 3 II. 이론적 배경 = 5 A. 읽기의 본질 = 5 1. 읽기의 개념 = 5 2. 읽기의 과정 = 8 B. 비판적 읽기와 지도 원리 = 13 1. 비판적 사고와 비판적 읽기 = 13 2. 비판적 읽기의 지도내용과 원리 = 17 III. 비판적 읽기 지도 방안 = 24 A. 비판적 읽기 교수-학습 모형 = 24 1. 비판적 읽기 전략 = 24 2. 읽기 교수-학습 모형 = 28 3. 비판적 읽기 교수-학습 모형 = 36 B. 비판적 읽기 지도의 실제 = 41 1. 연구 대상과 방법 = 41 2. 비판적 읽기 지도의 실제 = 42 IV. 결과 해석 및 논의 = 79 A. 객관식 검사 결과 분석 = 79 B. 논술형 검사 결과 분석 = 84 V. 결론 = 89 참고문헌 = 93 부록 = 96 Abstract = 117-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent829924 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title비판적 읽기 지도 방안 연구 : 중학교 1학년을 대상으로-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 국어교육전공-
dc.date.awarded2002. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE