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웹 기반 온라인 토론을 통한 수학적 의사소통 지도에 관한 사례연구

Title
웹 기반 온라인 토론을 통한 수학적 의사소통 지도에 관한 사례연구
Authors
김인숙
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날과 같은 정보화 사회에서는 수학에서도 기본적인 수학적 지식과 소양뿐 아니라 새로운 정보, 복잡한 정보를 이해하고 의사소통 하는 능력이 요구된다. 수학적으로 의사소통 하는 경험은 자신의 생각과 느낌을 말하고, 다른 사람의 의견을 듣고 이해할 수 있는 기회를 제공하는 토론을 통해 잘 이루어질 수 있다. 하지만 토론 수업은 실제 수업에서 적용하기 어려운 점이 많다. 이러한 문제점을 극복할 수 있고 시간과 공간을 초월하여 능동적 상호작용과 다양한 의사소통 활동을 구현할 수 있는 방법으로 웹 기반 온라인 토론이 있다. 이에 본 연구에서는 수학적 의사소통 지도 방법으로서 웹 기반 온라인 토론이 의미가 있는지를 알아보기 위하여 다음과 같은 3가지 연구 문제를 수립하였다. 첫째, 웹 기반 온라인 토론 과제에 대한 학생들의 반응과 토론 진행 양상은 어떠한가? 둘째, 웹 기반 온라인 토론에서 학생들의 수학적 의사소통 능력에 어떠한 변화가 있는가? 셋째, 웹 기반 온라인 토론의 경험에 대해 학생들은 어떻게 평가하는가? 웹 기반 온라인 토론은 중학교 1학년 학생들(남학생 15명, 여학생 19명)을 대상으로 9개의 모둠을 구성하여 모둠별로 10주간 8회의 채팅을 실시하였고 온라인 토론 후 학생들이 이메일로 보낸 채팅 갈무리 내용과 웹 기반 온라인 토론의 과제와 경험에 관한 설문 조사 결과를 바탕으로 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생들이 생각해 본 적이 있거나 쉽다고 생각하는 과제일수록 재미있어하고 더 활발하게 토론이 진행됨을 알 수 있었다. 또한 같은 주제에 대한 토론이지만 모둠에 따라 다양한 양상으로 토론이 진행됨을 알 수 있었다. 이는 토론 과제와 모둠 구성원에 의해 토론의 질이 좌우됨을 보여준다. 토론이 거듭될수록 학생들은 좀 더 기발한 아이디어, 좀 더 좋은 표현을 찾기 위해 노력하였고 자신의 생각을 보다 잘 전달하기 위하여 구체적인 예를 들어 설명하였다. 뿐만 아니라 일상생활과 수학을 관련지어 생각할 수 있었고 주어진 과제와 관련하여 다양하게 생각을 펼쳐나갔다. 둘째, 평소에 발표를 잘 하지 않던 학생들이 온라인 토론에서는 적극적으로 참여하였다. 적극적인 참여로 인해 말하기와 쓰기 능력에서 적절한 언어로 표현하고 문제해결과정을 명확하고 논리적으로 설명하며 자신의 생각과 의견을 자신 있게 발표할 수 있는 능력이 향상되었다. 또한 듣기와 읽기 능력에서 다른 사람의 말에 경청하고 호응하며 과제를 정확하게 이해하고 다른 사람들의 말을 제대로 이해할 수 능력이 향상되었다. 평소에 적극적이고 발표를 잘 하는 학생은 온라인 토론에서 소극적이었지만 다른 사람의 의견을 경청하고 의견을 논리적으로 설명하는 능력은 향상되었고 다른 사람들을 배려하는 마음을 키울 수 있었다. 셋째, 수학에 대한 웹 기반 온라인 토론의 경험에 대해 학생들은 시간 약속 정하기, 갈무리의 어려움, 문제의 난이도 등과 같은 힘들었던 점에도 불구하고 자신의 의견을 말할 기회를 가질 수 있고 수학에 대한 자신감과 흥미를 갖게 하며 친구들과 친해질 수 있는 좋은 경험이라는 긍정적인 평가를 내렸다. 뿐만 아니라 대부분의 학생들이 수학에 대한 온라인 토론의 경험을 긍정적으로 평가하여 다른 사람들에게도 추천하고 싶다고 하였다. 본 연구에서 수학에 대한 웹 기반 온라인 토론은 수학적 의사소통에서 나타나는 중요한 양상인 말하기, 쓰기, 읽기, 듣기 영역에서 학생들의 의사소통 능력 향상에 긍정적인 영향을 주었다. 뿐만 아니라 수학적 사고력이 향상되고 수학에 대한 태도 역시 긍정적으로 변화하였다. 따라서 웹 기반 온라인 토론은 수학적 의사소통의 지도 방법으로 의미가 있다고 할 수 있겠다. 연구를 마감하면서 몇 가지 제언을 하고자 한다. 첫째, 웹 기반 온라인 토론을 실시한 후 토론 결과에 대한 교사의 적절한 피드백이 요구된다. 둘째, 학생들과 교사가 함께 참여하는 온라인 토론에 대해서도 연구가 이루어져야 한다. 셋째, 학생들의 의사소통이 활발하게 일어날 수 있는 토론 과제가 계속적으로 개발되어야 한다. 넷째, 웹 기반 수학교육에 대한 연구가 더욱 다양하게 이루어져야 한다.; In today s information society, we need communication competence to understand new information and intricate information as well as basic mathematical knowledge and literacy. We can achieve this communicative competence more effectively by discussion to provide opportunities to express one s thoughts and feelings. However, there are some difficulties in implementing discussion in a classroom. We have web-based online discussion to overcome these difficulties and implement active interaction and a variety of communicative activities. I have gathered the following three research questions to study about the meaning of web-based online discussion as a mathematical communication teaching method. First, how are students responses to web-based online discussion subjects and the process of discussion? Second, what changes are there in students mathematical communication ability in web-based online discussion? Third, how do students evaluate the web-based online discussion experience? In this web-based online discussion, groups of middle school first grade students(15 male students and 19 female students) and each group had chatting at 8 times for 10 weeks. I analyzed what they had discussed by the prints that they had sent me by e-mail. I also surveyed what they had experienced and analyzed them. These are the results; First, the discussion was more interesting and interactive in the case of the subject the students thought easier and already experienced. Also, although students had discussed the same topic as groups, the processes of discussion were different among groups. This shows that the quality of discussion depends on the topic and the members of each group. As the discussion went by, students tried to find more creative ideas and better expressions and explained their thoughts more effectively by presenting concrete examples. As well as this, they were able to think about the relationship between mathematics and real life, presenting a variety of ideas about given topic. Second, students who didn t say their opinions well in a classroom participated very actively in online discussion. By this active participation, in speaking and writing, their ability to explain the problem solving process clearly and logically and express their thoughts and opinions confidently in very appropriate language improved. Students ability to listen and respond appropriately to others speaking and understand the topic exactly and catch the right message others convey also improved. The students who were usually active in presenting their opinions became a little quieter in this online discussion, but their ability to listen to others opinions and interpret them logically has been a lot improved, and their consideration for others has grown. Third, although students had difficulties in setting the meeting time, printing what they had shared online and understanding somewhat difficult problems, they evaluated the activity positively because it provided opportunities to express their own opinions to improve confidence and interact in mathematics and developing relationship among friends. They also said they would like to recommend this online discussion activity to others because of their positive evaluation about this activity. In this research, the online web based discussion has given positive influence on students competence of speaking, writing, reading and listening which are crucial to mathematical communication. Students mathematic thinking power improved and attitudes to mathematics have become more positive. Accordingly, web-based online discussion is a useful tool for teaching mathematical communication. I would like to make some suggestions at the end of this research. First, we need teachers appropriate feedbacks about the results of discussion after implementing web-based online discussion. Second, there should be more research about online discussion based on participation between students and teachers. Third, the topics of discussion should be developed to help students interactive communication. Fourth, there should be more various research about web-based math-education.
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