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초등학교 1학년 아동의 학교 스트레스에 대한 담임교사의 인식

Title
초등학교 1학년 아동의 학교 스트레스에 대한 담임교사의 인식
Authors
박효정
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 초등학교에 입학한 1학년 아동을 대상으로 입학 후 한 달 동안 학교 생활에서 느낀 스트레스의 원인과 정도, 그리고 담임교사가 인식하는 아동의 스트레스 정도, 그리고 이에 대한 담임교사의 대처방법을 알아보고자 하였다. 이를 통해 1학년을 처음 맞는 교사나 신규 교사들에게 올바른 역할을 할 수 있는 자료를 제공하여 아동들의 스트레스 감소에 시사점을 주고자 한다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 1. 초등학교 1학년 아동들이 입학초기에 느끼는 스트레스의 원인과 정도는 어떠한가? 1-1. 아동의 성별에 따라 차이가 있는가? 2. 초등학교 1학년 담임교사들이 인식하는 입학초기 아동들의 스트레스 원인과 정도는 어떠한가? 2-1. 교사의 1학년 담임경력에 따라 차이가 있는가? 3. 초등학교 1학년 아동들이 인식하는 스트레스와 이에 대해 담임교사들이 인식하는 스트레스는 차이가 있는가? 3-1. 교사의 성별에 따라 차이가 있는가? 3-2. 교사의 1학년 담임경력에 따라 차이가 있는가? 4. 초등학교 1학년 아동들이 입학초기에 느끼는 스트레스를 줄이기 위해 담임교사들이 선호하는 대처방법은 무엇인가? 연구대상은 경기도 고양시에 소재한 공립 초등학교 1학년 학생 278명과 그의 담임교사 48명으로서 지역적 안배를 고려하여 7개 학교를 대상으로 표집 하였으며, 설문지에 의한 측정방법을 사용하였다. 사용한 측정도구로는 아동용 학교 스트레스 원인 및 수준설문 과 교사용 담임교사의 스트레스 예견설문 , 그리고 교사용 1학년 담임교사의 스트레스 대처방법 이다. 수집된 자료는 SPSS 11.0 통계프로그램을 사용하여 전산처리 하였다. 각 변인별 특성과 관계를 알아보기 위해 두 독립표본 t검정, Welch-Aspin검정, 일원분산분석을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 1학년 아동들은 입학초기에 느끼는 학교 스트레스를 3점 척도 중에서 1.52로 중간정도로 느끼고 있었다. 스트레스의 원인인 교사, 친구, 시설사용, 학습, 규칙생활에서 오는 스트레스 가운데 친구에게서 오는 스트레스가 가장 큰 것으로 나타났으며, 성별에 관계없이 모두 유사한 스트레스를 느끼고 있고 그 정도에 있어서도 같게 나타났다. 둘째, 초등학교 1학년의 스트레스 정도에 대해 담임교사는 5점 척도에서 2.97정도로 실제 아동이 느끼는 스트레스의 정도보다 다소 강하게 느낀다고 인식하고 있었다. 스트레스 원인에 따라서는 교사, 친구, 시설, 학습, 규칙생활 중에 친구를 가장 심각한 스트레스 원인으로 꼽음으로써 아동들의 실제 스트레스 원인에 대해 정확히 인식하고 있었다. 친구에게서 느끼는 스트레스와 규칙생활에서 느끼는 스트레스 정도에는 담임경력에 따라 차이가 있었다. 셋째, 교사들은 1학년 담임경력이 4-5년인 교사가 아동들이 느끼는 스트레스를 가장 정확하게 인식하고 있었다. 교사들의 성별에 따라서는 유의한 차이가 나타나지는 않았으나 여교사가 남교사보다 스트레스의 유형과 정도를 좀 더 정확히 인식하고 있었다. 넷째, 스트레스 원인별로 교사들이 가장 선호하는 대처 방법은 교사가 원인이 된 스트레스에서는 유대감 형성을, 친구가 원인이 된 스트레스에서는 놀이를 통한 상호작용 촉진을, 시설이 원인이 된 스트레스에서는 학교시설 사용방법 지도를, 학습이 원인이 된 스트레스에서는 허용적인 분위기 조성을, 규칙 생활이 원인이 된 스트레스에서는 정서적 안정감형성을 가장 선호하는 것으로 나타났다. 이것은 전체적으로 볼 때 정서 집중적 대처보다는 문제 집중적 대처를 선호하는 것으로 볼 수 있다.; It was the purpose of this study to find what kinds and degree of stress the elementary school students in first year had at a school and how the class teachers who were teaching those students recognized students stress. And the purpose of the study also focused on preferred methods that the class teachers have used to decrease those stresses for the students. Therefore, this study will provide the information that helps unexperienced teachers to appropriately understand dealing with the stress that the students had. The subject of the study is as follows: 1. What kinds and degree of the stress the first year elementary school students felt when they get into the school? 2. How did the class teachers recognize about the stress that those students had? 3. Is there any correlation between the students feeling and the class teachers recognition about the stress? 4. What methods did the class teachers prefer for the students to decrease the stress? The subjects were students (n=278) in the first year who attending to elementary school and class teachers (n=48) who were teaching those students in Koyang city. A survey questionnaire were consisted of 3 instruments: "the factor and level of stress for the students", "the prediction of students stress for the class teachers", and the role of the effective class teachers for decreasing the stress". The results of this study were as follows: First of all, the most serious stress is that the students were receipted the stress from their classmates. And there was no statistically significant difference between female and male students. Secondly, female class teachers have more specifically recognized students stress than male teachers have. Thirdly, the class teachers who have experienced with teaching in the first year for 4 - 5 years at an elementary school recognized the stress the same as the students felt. The teachers who have been teaching in the elementary school for 11 - 15 years correctly predicted the stress that the students felt. The last result of this study was that for each type of stress, the teacher mostly preferred educationally supporting methods: "building of friendship", "the interaction through games for promotion, "the teaching of using school facilities", "establishing accepted atmosphere", "building emotional stabilization", and "providing motive to follow the rules". Consequently, the elementary school students in the first year felt the stress from their classmates were the most significant factor. The experienced teachers who have been teaching students in the first year for 4 - 5 years or 11 -15 years at an elementary school well recognized and correctly predicted the stress. As this result, the teachers should try to develop and encourage a proper method to reduce their mistake for dealing with the stress.
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