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제7차 초등학교 국어 교과서의 동화 주제 유형 분석

Title
제7차 초등학교 국어 교과서의 동화 주제 유형 분석
Authors
조영옥
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 초등학교 제7차 국어과 교과서에 수록된 동화 작품들의 주제를 분석해 봄으로써 제7차 국어과 교육과정에 수록된 동화 작품에서는 어떤 유형의 주제들이 다루어지고 있으며, 가장 비중 있게 다루어지고 있는 주제 유형은 어떤 것인지 알아보고자 한다. 또한 교과서에 수록된 동화 작품에서 다루어지고 있는 주제들은 각 학년과 영역에 따라 어떠한 차이를 보이는지를 살펴보고자 한다. 이를 통해 제7차 국어과 교과서에 수록된 동화 작품들을 통하여 아동들에게 전달하고자 하는 가치관에는 어떤 것들이 있는지를 알아보고, 아울러 앞으로 올바른 동화 지도를 위하여 교과서를 구성할 때에 보탬이 되고자 하는 데에 본 연구의 목적이 있다. 이를 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 초등학교 제7차 국어과 교과서에 수록된 동화 작품에서 다루어지고 있는 주제의 유형은 어떠하며, 가장 많은 비중을 차지하고 있는 주제 유형은 어떠한 것인가? 2. 초등학교 제7차 국어과 교과서에 수록된 동화 작품에서 다루고 있는 주제들은 각 학년에 따라 어떠한 차이를 보이고 있는가? 3. 초등학교 제7차 국어과 교과서에 수록된 동화 작품에서 다루고 있는 주제들은 교과 영역별로 어떠한 차이를 보이고 있는가? 분석 대상은 초등학교 제7차 국어과 교과서 전 영역에 수록된 동화 작품 214편으로 한정하였다. 분석 방법은 먼저 작품을 읽은 후 동화 제재 속에 등장하는 주인공의 심리와 태도, 주어진 상황에 대한 주인공의 대응 방식 등을 중심으로 하여 동화 제재의 주제 54개를 찾아내었고, 이를 근간으로 하여 이들 주제를 포괄할 수 있는 16가지의 주제 유형들을 찾아보았다. 그리고 학년별, 영역별로 각 주제 유형에 해당하는 동화 제재의 단원 수를 조사하였다. 이에 따라 나타난 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 국어 교과서에 수록된 동화 제재의 주제 유형은 개인 덕목 , 재치·기지·지혜 , 지식 획득 , 자기 확인 , 과욕 경계 , 용기와 희망 , 가족 사랑 , 타인관계 덕목 , 자연 사랑 , 우정 , 정의 , 평화 통일 , 나라 사랑 , 인과 응보 , 자유 , 주제 변동 등 모두 16가지 유형이 확인되었으며, 가장 많은 비중을 차지하고 있는 주제 유형은 타인관계 덕목 이다. 둘째, 교과서에 실린 동화 제재의 주제들은 학년에 따라서 서로 다른 차이를 보이고 있다. 1학년에서는 개인 덕목, 타인관계 덕목 등의 주제가, 2학년에서는 개인 덕목, 재치·기지·지혜, 타인관계 덕목 등의 주제가, 3학년에서는 타인관계 덕목, 지식 획득 등의 주제가, 4학년에서는 타인관계 덕목, 개인 덕목 등의 주제가, 5학년에서는 타인관계 덕목, 가족 사랑, 개인 덕목 등의 주제가, 6학년에서는 개인 덕목, 자연 사랑, 지식 획득 등의 주제가 비중 있게 다루어지고 있다. 개인 덕목 은 3학년을 제외한 전 학년에서 비중 있게 다루어지고 있으며, 타인관계 덕목 역시 6학년을 제외한 전 학년에서 비중 있게 다루어지고 있다. 저학년, 중학년, 고학년으로 나누어 살펴보면, 저학년에서는 개인 덕목, 우정, 인과 응보 등이 비중 있게 다루어지며, 아동 자신이나 친구를 대할 때 가져야 할 기본적이고 구체적인 덕목들을 주로 다루고 있다. 중학년에서는 자기 확인 과 타인 관계 덕목 이 비중 있게 다루어지며, 아동들이 자신과 타인에 대해 보다 깊이 이해할 수 있도록 하는 내용들이 주로 다루어지고 있다. 고학년에서는 가족 사랑, 평화 통일 등이 비중 있게 다루어지고 있어, 아동들의 관심 영역이 자신뿐만 아니라 가족 으로까지 확대되고 있으며, 아울러 개인 차원에서 벗어나 국가적인 차원으로까지 확장되고 있다. 저학년에서는 개인적이고 구체적인 내용들을 주로 다루고 있으며 학년이 올라갈수록 점차 지적이고 사회적이며 추상적인 내용으로 그 영역이 확장되어 가고 있다. 셋째, 교과서에 실린 동화 제재의 주제들은 영역에 따라서 서로 다른 차이를 보이고 있다. 말하기·듣기·쓰기 영역에서는 개인 덕목 의 비중이 가장 높은 반면, 읽기 영역에서는 타인관계 덕목 이 가장 비중이 높은 것으로 나타났다. 하지만 수록된 작품 수를 통해 볼 때 본격적인 동화 교육은 주로 읽기 영역에서 이루어지고 있다. 이상의 연구 결과를 바탕으로 제언해 보면 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 제7차 교과서 동화 작품만을 그 연구 대상으로 했기 때문에 제7차 교과서에서 문학 교육을 통해 아동들에게 전달하고자 하는 주된 가치관이 어떤 것들인지를 명확하게 알기에는 한계가 있다. 따라서 보다 명확한 결과를 얻기 위해서는 연구 대상을 동화에서 문학 작품 전반으로 확장시킨 논의가 이루어져야 하겠다. 둘째, 학년이 올라감에 따라 다루어지는 동화의 주제는 개인 차원에서 국가적인 차원으로 확장되고 있으나 전체 작품 중에서 국가적인 생활과 관련된 작품은 개인 생활에 비해 상대적으로 그 비중이 매우 낮다. 따라서 국가 생활과 관련된 동화 작품의 비중을 지금보다는 높여야 하겠다. 셋째, 환경 보호 나 자유 등 사회의 변화와 시대의 요구를 반영하는 주제의 비중을 높여야 하겠다.; The main purpose of this study is to review general types of themes of fairy tales and investigate the most dominant and important types by analyzing themes of fairy tales in the Korean textbooks of the 7th curriculum for the elementary schools. Further, the themes of fairy tales by grades and topics are reviewed to examine the influence of these factors on the types of fairy tales in the textbook. In doing so, this study is proposed to investigate social values for the education of children through fairy tales in the Korean textbooks of the 7th curriculum and contribute to the revision of textbook by suggesting desirable instruction of fairy tales. The purpose of this study is as follows 1. To review general types of themes of fairy tales and investigate the most dominant and important types of themes in the textbooks of the 7th curriculum for the elementary schools. 2. To investigate the difference in the themes of fairy tales among grades and topics in the textbooks of the 7th curriculum for the elementary schools. 3. To investigate the difference in the themes of fairy tales among study topics. Analyzation of fairy tales are limited to 214 pieces in the all Korean textbooks of the 7th curriculum for the elementary schools. In analysis process, Fairy tales are reviewed and 54 themes are identified focusing on main characters minds, behaviors and responses to given circumstances. Based on this analyzation, 16 themes that can embrace these subthemes are determined. In addition, the number of lessons containing fairy tales are examined according to each theme by grades and subject topics. The findings are as follows; First, total 16 themes are found in the fairy tales of Korean textbooks, such as virtue wits·esprit·wisdom, knowledge gaining self-identification greed warning courage and hope family affection altruism nature protection friendship justice peace & unity nationhood retribution freedom theme change , etc. Among these themes, altruism is identified as the most dominant type. There are differences in the themes of fairy tales in textbooks by grades. The main focuses of themes by grades are as follows: virtue and altruism for 1st grade, virtue , wit·esprit·wisdom and altruism for the 2nd, altruism and knowledge gaining for the 3rd, altruism and virtue for the 4th, altruism , family affection , and virtue for the 5th , and virtue , nature protection and knowledge gaining for the 6th. Among all grades, more weight is placed on the theme of virtue except for the 3rd, while the theme of altruism is dominant in all grades, except for the 6th. These values can also be classified according to three main grades, such as lower grade, mid grade, and higher grade. For lower grade, virtue , friendship , and retribution are important themes. In addition, these are regarded as basic and concrete values that children must have when they treat themselves or friends. For mid-grade, the themes of self-identification and altruism are frequently addressed , along with the themes that help children understand themselves and others more deeply. For higher grade, more weight is placed on the themes of family affection , and peace and unity , making children s interest area extending from themselves through the family to the nation and outgrowing individual self. That is, as grade advances, personal-based detailed contents are changing to the more intelligent, social, and abstract contents in fairy tales. Third, the themes of fairy tales in textbooks vary with study topics. For speaking·listening·writing parts, the most weight is placed on virtue , while for a reading skills part, altruism is the important value. But judging from the number of fairy tales in textbooks, actual education for fairy tales are taking place in reading part. Based on the above findings, several suggestions can be made. First, because this study only covered fairy tales in the Korean textbooks of the 7th curriculum, there is a limitation to clearly know the main social values to be instructed to children through literature education in the 7th edition of textbook. Therefore, there should be more research in this area extending from fairy tales to literature to get more exact results. Second, Even though themes of fairy tales are extending widely from individual self to nation along with the advances of grades, tales that are related to nation is less dominant than individual. Therefore, the number of fairy tales related to nation should be increased. Third, The importance of themes that reflects the current change and request of society should be increased, such as environmental protection and freedom.
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