View : 32 Download: 0

중학교 수학과에서 포트폴리오 평가의 실시와 그 결과 분석

Title
중학교 수학과에서 포트폴리오 평가의 실시와 그 결과 분석
Authors
오정현
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
전통적인 수학교육의 평가는 학생들의 능력과 성취정도를 교사들이 정확하게 알 수 없을 뿐더러 문제 해결력, 수학적 추론, 그리고 창의력과 생산성을 높이는 고등사고능력을 평가하기가 어렵다. 이런 평가방법의 문제점에 대한 대안적인 새로운 평가의 하나로서 포트폴리오 평가를 들고 있다. 포트폴리오 평가를 수행평가의 한 유형으로만 보지 않고, 학생들이 수행한 모든 수학학습에 관한 활동과 자료들이 포트폴리오 안에 모아질 수 있다는 관점에서 평가를 실시하였다. 본 연구는 수학과 포트폴리오 평가를 정의하고 중학교 3학년 학생을 대상으로 하는 수학과 포트폴리오 평가자료를 개발하고, 개발된 평가자료를 통해서 포트폴리오 평가를 현장에 적용하여 보고자 한다. 이를 위해 연구문제들을 다음과 같이 설정하였다. 1. 포트폴리오 평가를 실시한 실험집단과 전통적 평가만을 실시한 통제집단 사이의 일반적인 학업성취도 면에서 차이가 있는가? 2. 포트폴리오 평가의 실시가 학생들의 수학적 태도에 어떤 변화를 가져오는가? 3. 새로운 평가방법으로서의 포트폴리오 평가에 대한 학부모들의 인식은 어떠한가? 이를 위하여 본 연구에서는 중학교 3학년 학생을 대상으로 포트폴리오 평가를 실시하였다. 포트폴리오 평가를 실시한 실험집단은 본 연구에서 포트폴리오 자료에 들어갈 과제를 개발·제작하여 사용하였고, 통제집단은 전통적인 평가만을 실시하였다. 본 연구의 측정도구로서 실험집단과 통제집단의 학업성취도의 차이를 알아보았고, 사전·사후 수학적 태도 검사를 통하여 포트폴리오 평가가 어떤 영향을 미치는지 검증하였다. 그리고 학생의 포트폴리오 반성과 학부모의 포트폴리오 검토를 통하여 학생의 포트폴리오 자료선정과 반성, 학부모가 새로운 평가로서의 포트폴리오 평가를 어떻게 생각하는지를 알아보았다. 이에 대한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 포트폴리오 평가를 실시한 실험집단과 전통적인 평가만을 실시한 통제 집단간의 사전·사후 학업성취도는 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 포트폴리오 평가가 학업성취도에는 많은 영향을 미치지 않은 것으로 보인다. 둘째, 포트폴리오 평가를 실시한 후, 수학적 태도 검사에서 실험집단과 통제 집단간에 수학적 태도의 변화는 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 포트폴리오 평가의 실시가 학생들의 수학적 태도에 긍정적인 영향을 준 것으로 보인다. 셋째, 학부모의 포트폴리오 검토설문에 따르면 포트폴리오를 통해서 학부모들은 수학교육내용과 수업방법, 수업시간에 자녀들이 무엇을 배우고, 또 어느 정도 수준의 결과가 일어나는지를 알고 자녀의 성장과 발전을 이해하는데 도움이 되었다고 대답하였다. 넷째, 포트폴리오 평가를 실시한 실험집단에서는 학생들의 자기평가와 자기반성의 기회를 주어 학습에 대한 책임감과 적극적인 참여를 유도할 수 있었다. 다섯째, 전통적인 평가만을 사용한 수업에서는 일제식 수업이 주로 적용된 것에 비해 포트폴리오 평가를 실시한 수업에서는 개별학습, 조별학습, 일제식 학습 등 다양한 학습이 가능함을 보여주었다. 본 연구에서 얻은 결론을 토대로 보면 포트폴리오 평가가 중학교 수학과에서 학생들의 수학적 흥미유발과 여러 학습활동을 늘려주고, 개성있는 능력들을 평가하기위해서 실시적용이 가능한 평가방법임을 알았으나, 이를 위해서는 학생들의 수준과 능력을 고려한 다양한 포트폴리오 평가자료의 개발이 이루어져야 한다. ; Teachers do not know student s ability and accomplishment by using traditional assessment of mathematics education and do not estimate problem solving ability, mathematical inference, high level thinking power with originality and productivity. To overcome these weak point, portfolio, a kind of alternative assessment, has been focused. The purpose of these study is to identify the portfolio assessment of mathematics, to develop the portfolio assessment task of middle school student, and to apply the developed task to the assessment. The research problem of these study are as follows. 1. Do differences of the studying accomplishment between portfolio group and traditional group exist in. 2. What are the changes of the student attitude of mathematics, after appled to portfolio assessment. 3. What are the thinkings of the parent about portfolio assessment as new assessment method To implement the research, apply middle school student to portfolio assessment. Portfolio assessment is not regarded as the type of accomplishing assessment but the summation of all ability and task of mathematical study. Portfolio assessment using task and method developed for portfolio assessment is applied to portfolio Group and traditional assessment to traditional group. The tools of estimation are as follows. Studying accomplishment, pre and post test about mathematical attitude change, student s portfolio reflection, parent s thinking about the portfolio assessment. The results of these study are as follows. 1. Differences of pre and post studying accomplishment are not meaningful between portfolio group and traditional group. 2. In mathematical attitude test, after portfolio assessment is appled, the differences of the changes of mathematical attitude between portfolio group and traditional group are meaningful. 3. Through the portfolio assessment, parents and student take the chance of the discussion about the study and parents have knowledge of the instruction methods, contents, levels, student development and growth. But parents are afraid of the objectiveness of contents, reliability of evaluation, disconnection. Of admission examination from inducted results of portfolio activity and assessment. 4. Students in portfolio group have the chance of the self-reflection and self-assessment and positive participation in studys. 5. In case that portfolio assessment is appled to instruction system, the variety of instruction method can be identified. From the results of this study, we know that it is appropriate and possible to apply portfolio assessment to mathematical ability assessment of middle school student. also, we should have to develop various tasks of portfolio assessment.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE