View : 26 Download: 0

수행평가를 위한 학습자 중심의 시수업 모형 : 중학교 2학년을 대상으로

Title
수행평가를 위한 학습자 중심의 시수업 모형 : 중학교 2학년을 대상으로
Authors
민명홍
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 최근 새 물결 운동 , 열린교육 과 맥을 같이 하여 새로운 평가 방법으로 대두되고 있는 수행평가가 교육 현장에서 어떻게 실시되고, 그 결과가 어떻게 나타나고 있는가를 검증할 시기가 되었다는 생각에서 출발한다. 국어 교과에도 종래의 지필식 평가를 지양하고 다양한 유형의 과정 평가가 필연적으로 요구되게 되었고, 그러기 위해서는 학습자 중심의 다양한 수업 모형의 개발이 필요하게 되었다. 이 논문에서는 문학교육 중에서도 고정된 교사 중심 수업의 틀이 강한 시 단원을 선택하여 기존의 교수-학습 틀에서 벗어나 자유롭고 폭넓은 방법으로 시를 이해하고 사랑하며, 삶의 정서를 다양하게 자극할 수 있는 수업 모형을 제시한다. 또, 그런 수업을 한 후의 실제 결과물을 통해서 시에 대한 학습자의 생각의 변화를 알아보고, 앞으로의 시교육 방향을 모색해 보는 데 그 목적이 있다. I장에서는 시 교육의 본질과 관련된 연구의 필요성과 목적, 연구 방법 및 제한점을 살펴보았다. II장에서는 문헌 연구를 통하여 열린교육과 수행평가의 시대적 요구와 그에 따른 문학교육의 의의 및 시교육의 목표를 살펴보았다. 또, 교육 현장에서의 시교육 실태를 알아보기 위하여 교사 설문지를 분석하였는데, 이미 80%에 달하는 교사가 수행평가를 실시함을 알았고, 시 수업에 있어서 교수-학습의 방법적 측면에 어려움을 겪고 있음이 밝혀졌다. 따라서 본 논문에 실린 학습자 중심의 수업 모형들이 도움이 되리라고 본다. III장에서는 학습자 중심의 시 수업 모형의 실제를 다루었다. 먼저 기존의 수업 모형을 제시하여 살펴보고, 본인의 새 수업 모형을 제시하였다. 시의 중심 요소를 운율·심상·주제로 크게 나누어 접근을 시도하였다. 음악적 접근으로 시의 운율을 이해할 수 있는 몇 가지 방법과 그에 따른 수업 모형을 그 결과물과 함께 제시하고 분석하였으며, 같은 방법으로 심상과 주제를 중심하고 한 수업 모형과 실제 결과물을 제시하고 분석하였다. 사고의 길을 열어주었을 때 학생들의 숨은 창의적 발상이 얼마나 다양한가를 보여주기 위하여 학생들의 작품을 싣고, 지금의 시교육의 문제점을 비판하였다. IV장에서는 기존 교과서에 실린 시 단원 평가의 문제점을 지적하였고, 학습자 중심의 수업 모형으로 수업을 한 실험집단과 비교집단의 설문지 결과 분석을 통하여 Ⅲ장에서 보여준 모형이 학생들에게 즐거운 시 읽기 , 친숙한 시 읽기 가 되었음을 보여주었다. 또 그 결과는 7차 교육 과정에서 교육목표로 지향하는 바와 같은 맥락의 연계성을 가지고 있음을 정리했다. 이와 같은 논의를 바탕으로 Ⅴ장에서는 시대가 요구하는 창의적인 인간 이 시교육을 통하여 실현될 수 있다는 가능성을 제시하였다. 또 초기의 여러 가지 논란과 시행착오에도 불구하고 문학의 평가 방법은 과정 중심의 수행평가가 이루어져야함을 시 수업을 통해 알아보았고, 학습자 중심의 시 수업 모형이 앞으로 나아가야 할 시교육의 방향임을 연구자의 의견으로 제시하였다. 시 학습은 한 편의 시를 자세히 아는 것에서 그칠 것이 아니라 다른 시를 읽고 싶고, 사물을 대해 새롭게 생각하고자 하는 단계에까지 도달해야 하리라고 본다. 시구 풀이나 문법적인 분석에서 벗어나 개인정서를 바탕으로 시의 아름다움을 발견해야하며, 그것이 삶의 아름다움으로 전이될 수 있어야 한다. 이제는 기쁨으로서의 시교육의 본질을 찾아야 할 때라고 본다. ; This thesis presents a new instruction model for a poem lesson in which students can be highly motivated to love and understand poems. And this observes how this new model encourages students to be interested in poems ; students will be fond of poems when they are given a learner-centered poem lesson that can stimulate students emotions in various ways, whereas they will lose interests in poems when they are given a lesson which tend to stress only cognitive aspects too much. The reason that I selected a poem lesson among other literature educations is because most of poem lessons have been stereotyped as teacher-dominated instructions for a long time. So I considered that it is time to develop more creative and more useful lesson models, free from existing standardized instructions. Furthermore, this research was done to meet the needs of current education trend that is more likely to focus on performance evaluation according to New Wave Revolution and Open Education rather than pen & paper evaluation . The first chapter contains objective and method of this research. and the reason why we need to seek the nature of poetry education. The second chapter takes a consideration of the significance and purpose of poetry education within Open education and performance evaluation through precedent researches and considerations. Also, it analyzed teachers survey on poetry education which turned out that more than 80% of teachers have already been doing performance evaluation and that most of them have a difficulty looking for an appropriate evaluation method. Therefore this chapter proposes some alternatives to help those teachers in need. The third chapter shows the practical learner-centered poem instruction models. First, it looks through the existing instruction models and then comes up with uniquely and usefully devised teaching-learning models. In those new models, I approached a poem with three major aspects ; rhyme, image and theme. In particular, I suggested some ways to understand poetic rhymes with a musical approach and applied the same method for the lesson focusing on image and theme. At the end, this chapter lets us know how diverse and how creative students can be when they are openminded through their own literary works and that current teacher-dominated instructions are to be rather obstacles to students free thinking process. The fourth chapter points out some evaluation problems of the poems in textbook and shows the fact that the learner-centered instruction presented in Chapter III is much more effective to lead students to be interested in poem-reading than the prevalent instructions. The fact is proved by analysing the result of the survey from a test group and a control group . And this chapter shows that the result is in accordance with the purpose of the 7th education curriculum. Based on the result of the instruction-testing model above, the fifth chapter suggests that the creative person to be suitable for this era is able to be raised through poetry education. In other words, students will get to have a new point of view on the world through various styles of words experience, challenging to the creativity-stimulating tasks which are changing the core poetic words to other ones, writing an imitation poem, writing a responsive letter to a writer with a form of poem, making a poem into an essay, expressing impressions from a poem with colors or shapes and so on. Finally, I came to a conclusion that the evaluation method for literature education has to be done with performance evaluation focusing on process rather than result, which is verified from the poem instruction models and that we need to teach poems through the learner-centered poem instruction. In conclusion, what students should learn from a poem is the desire to read other new poems, to interpret them in their own ways and to discover the poems beauty as well as they just get to comprehend poetic phrases and analyse them grammatically. And when they get to have an eye to a poem, they will be more likely to feel the joy of life and this should be the reason why we teach the students poems
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE