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초등학교 플루트 특기, 적성 교육의 실태조사 연구

Title
초등학교 플루트 특기, 적성 교육의 실태조사 연구
Authors
김지영
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
초등학교의 특기·적성 교육은 정규 교과활동 이외에 이루어지는 방과 후 교육활동이다. 특기·적성 교육은 우리나라의 교육비 중 지나치게 많이 지출되는 사교육비를 줄이고 학교 밖 과외활동을 학교 안으로 끌어들임으로써 입시위주의 획일화된 학교교육에서 벗어나 자신의 적성과 특기 계발을 목적으로 한다. 본 연구의 목적은 초등학교 플루트(Flute) 교육에 대한 연구를 통하여 특기·적성 교육의 실태를 파악하고 나아가 이 분야 교육의 바람직한 방향을 모색하는데 도움을 주고자 하는 것이다. 이를 위하여 본 연구는 플루트 특기·적성 교육을 실시하는 서울시 소재 초등학교 158개교의 플루트 지도강사를 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 설문지는 지도강사들의 자질, 전반적인 운영실태에 관한 것으로 구성하였다. 설문지에 응답한 총 124개교의 총124명의 설문지 응답내용을 분석한 결과는 다음과 같다. 실기지도는 대다수가 4년제 음악대학 졸업 이상의 플루트 전공 외래강사가 담당하고 있었고 지역사회의 인력을 활용하는 특기·적성 교육의 취지를 잘 따르고 있었다. 또한 플루트 특기·적성 교육의 효과는 학생들의 참여도, 흥미도, 소질 및 적성계발, 사교육비 경감, 방과 후 활동과 총체적 효과로 나누어 살펴본 결과 효과 있다 라는 응답이 절대적으로 우세하였다. 지도강사들은 교육활동의 목적이 학생의 소질 및 적성계발과 사교육비 경감임을 인식하고 있었으나 지도강사로서의 교사훈련은 전혀 이루어지지 않고 있었다. 교재는 다수의 학교가 1개 이상의 다양한 교재를 사용하고 교재 선택 시 아동들의 발달단계와 내용흥미도를 가장 많이 고려하였다. 레슨형태는 학생의 개인차를 고려하여 대부분 개인레슨과 그룹레슨의 혼합된 형태와 개인레슨을 사용하고 있었다. 수업운영은 수준별 구성(28.2%), 학년별 구성(26.6%), 수준별, 학년별 구성(26.6%)등으로 편성되거나 별다른 기준 없이 편성되기도 했다. 또한 지도강사의 수 1명(77.4%)에 학생 수 10-20명(78.3%), 1회 수업 시간 1-2시간(75%)으로, 1주일 2회 수업(87%)이 가장 많아 열악한 교육여건을 보여주었으며 더불어 학생의 호응 및 흥미부족(43%)이 문제점으로 지적됐다. 이상과 같은 결과를 근거로 한 플루트 특기·적성 교육은 효과적으로 인식되고 있었지만 학생수의 과다, 학교 교육여건과 교사훈련의 미비 등이 취약점으로 나타났으며 지도강사의 자질과 책무성이 의문시되고 있었다. 또한 수업단계에 따른 규정된 교육과정 및 교육활동의 지시사항이 없어 강사 스스로 교육내용과 방법을 선택하고 있었다. 그러므로 이를 보완하는 학교의 체계적인 뒷받침이 반드시 보완되어야 하겠다.; After school flute program in the elementary school is an activity which takes place after school, excluding of regular school program. It reduces a great deal of private lesson fees which take excessive part of educational expenses. It takes students with opportunities to develop their speciality and aptitude, free to standarized school of entrance examination, by bringing out-of school activity into school. Therefore this study inquires after school flute program s course and current management and takes actual conditions of it, and intends to accomplish a desirable direction of flute after school program. For the purpose of this study, this study surveyed flute teachers in 158 schools which performed after school flute program in Seoul, to investigate after school flute program s content and current management. The questionnaire is made of flute teachers background, perception, in-service education, class course, class management and outcome of after school flute program. The total 124 flute teachers from the 124 schools answered the questionnaire and the results are as follows. After school flute program s teachers are professionally applied flute majors and part-timed, who is coming from local community potential, well followed management rule of after school flute program. The educational effect, viewing by students attitude, interest, aptitude development, educational fee decrease is that the opinion of productive is strongly dominated. However, Flute teachers were properly perceived aim of after school flute program and their in-service education for flute teachers is not conducted at all. After school flute program s text is used more than one among various. When choosing a text material, child development and text interest are the most concerned. Class is leaded by with a personal lesson, and a combination of personal/group lessens, due to students level. Certain class forming standard were no existed. And one teacher proceed class of 10-20 students in 1-2 hours, twice a week, were usual, which means tough class condition. In addition, the lack of student s interest comes to be problem. In synthetic conclusion, the following recommendations are made. After school flute program in the elementary school are conceived effective. However, an excess of students, inferior educational conditions, missing teachers in-service education seems unsettled. Also teacher s quality and responsibility are questioned. Exact educational course and activity, with following by class step are not indicated that teachers should make their owns. So it is necessary that these points should be expected to be fixed by systematical support.
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