View : 1447 Download: 0

Igor Stravinsky의 '풀치넬라'에 나타난 신고전주의 기법 연구

Title
Igor Stravinsky의 '풀치넬라'에 나타난 신고전주의 기법 연구
Authors
성명희
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
20세기 서양음악은 이전의 역사적 전통과의 급격한 단절을 보여주었고, 전통에서 벗어난 새로운 것에 대한 추구는 많은 음악가들에 의해 개성있게 시도되었다. 20세기 음악 가운데에 전통과의 단절보다는 전통과의 접목을 시도한 경향도 있었다. 이러한 경향을 <신고전주의>라 부른다. 신고전주의는 1920년경부터 1950년 사이에 나타난 음악 경향으로, 조성체계를 포함한 낭만시대 이전의 전통을 현대적 감각으로 새롭게 수용한 양식을 지칭한다. 20세기의 신고전주의를 주도한 작곡가는 스트라빈스키로서, 그는 원시주의에서 신고전주의로 다양한 음악 양식을 거쳐가지만, 1920년의 풀치넬라를 기점으로 하는 그의 신고전주의 작품에서 낭만시대 이전의 음악양식을 다양한 방식으로 수용하였다. 본 논문에서는 전통과의 관계를 통해서 20세기 음악에 폭 넓은 영향을 끼친 신고전주의를 연구하였다. 특히 신고전주의 양식을 20년대 초에 뚜렷히 음악사에 모습을 드러내게 한 계기가 된 작품인 스트라빈스키의 「풀치넬라 모음곡」(1949년판)을 통하여 신고전주의 양식을 보다 구체적으로 고찰하였다. 스트라빈스키의 「풀치넬라 모음곡」은 18세기의 바로크 작곡가인 페르골레지(Giovanni Battista Pergolesi), 갈로(Domenico Gallo), 바세나르(Unico Grafvon Wassenaer)를 포함한 여러 작곡가들의 작품을 바탕으로 편곡된 곡이다. 스트라빈스키는 원곡의 선율과 베이스 라인을 대부분 그대로 사용하면서 18세기의 원곡의 틀을 유지하지만, 삭제, 축소, 첨가, 반복, 변형을 통해 18세기의 형식을 깨뜨렸다. 또한 바로크적 악장구성, 악기편성, 대워법적 기법과 고전적인 조성관계, 중세의 선법 등의 전통에의 접목과 더불어 리듬, 화성, 관현악법에 있어서 자신만의 독자적인 어법을 제시하고 있다. 「풀치넬라 모음곡」을 분석 연구해 본 결과, 이 작품은 다음과 같은 특성이 나타난다. 이 곡은 바로크 모음곡의 악장명의 도입과 대조되는 악기군을 이용하는 바로크의 콘체르토 그로소의 형식이 사용되었고, 대위법적 처리를 통한 모방, 푸가토 등과 베이스 라인에서 제시되는 오스티나토, 지속음, 이중 페달음 효과가 나타난다. 또한 3도 관계 전조(C장조, A장조, F장조)를 통해 배열된 제3곡과, 5도 관계조로 전조가 되어 재구성된 제8곡의 피날레에서는 곡의 배열에 있어서 고전적인 면이 드러난다. 이러한 전통적인 틀 안에서 이 곡은 싱코페이션의 강조, 액센트와 박자의 변화에서 그만의 특유한 리듬적 특징이 나타나며, 지속음처럼 사용되는 이중화음과 음의 첨가로 인한 불협화음, 5도 구성화음, 복조성(bitonality), 다성화음(polychord)등에서 독특한 화성적 처리를 볼 수 있었다. 또한 악기들을 통해서 다양한 음색과 주법들이 사용됨으로써 관현악법에 있어서도 스트라빈스키만의 현대적이고 새로운 어법이 나타난다. 「풀치넬라」는 바로크적인 틀안에서 과거의 음악적 전통과 스트라빈스키의 새롭고 독특한 기법이 잘 나타난 작품이다. 이 곡을 통해서 신고전주의가 전통적인 음악적 요소와 20세기의 현대적 음악적 기법을 접목시킴으로써 전통을 현대적으로 수용했음을 알 수 있다. 본 논문을 통해서 신고전주의 음악이 보다 더 깊이 이해될 수 있기를 바란다.; In the 20th century, modem music showed its drastic disconnection with previous tradition, and there have been trials to pursue of something new which freed from convention by numerous musicians. On the other hand, there have been appeared the attempts for connection with the tradition rather than severence with that. It is called Neoclassicism. Neoclassicism. broadly designated a general tendency of music of the period between 1920 to 1950. It refer to a music development that traditional musical traits preserved a degree of tonal system admitted to the twenty century aesthetic views. The features of Neoclassicism largely inspired by Stravinsky. The Stravinsky s music style reviews various period as the primitivism as well as neoclassicism. The works of Stravinsky from Puleinella adhered many chracterful style before romantic period. This thesis study is about the subject of Neoclassicism which generally affected the 20th century s music adhered to principal of the tradition. Stravinsky s Pulcinella(1949 s version) which is a prelude to a neoclassicism period in the music history is benefit on the definite neoclassicism features. 「Pulcinella suite」 was the music piece arranged by Stravinsky which originally composed by many different composers of the 18th century; Giovanni Battista Pergolesi, Domenico Gallo, Unico Graf von Wassenaer. Stravinsky tried to maintain the melody and bass line of the orginal piece as the way of compostion, meanwhile he broke the formality of the 18th century through elision, repetition, prolongation. In addition, he presented his own uniqueness in the sphere of rhythm, harmony, instrumentation by connecting his music style with the tradition in a way of baroque s suite, concerto gross, counterpoint, classical tonality relation, and mode. As the result of the reserches, 「Pulcinella suite」 showed the following conclusions. Most of all, the order of the pieces in this composition were arranged according to his intention to settle by adopting a movement applied in baroque s suite, and were used the modality like concerto gross, which had been performed by contrasting instrumental groups. Besides, it showed the techniques of baroque such as imitation, fugato, ostinato in bass line, pedal point etc. And the original piece was recomposed on the basis of classical tonality relation. This piece showed his own unique rhythmical features within the frame of tradition; syncopation, change of accent and tempo. And harmony could be observed in dealing with double harmony used like pedal point, dissonant resulted in addition of sound, bitonality, polychord etc. Instrumentation showed the new and modernistic way of his own composition by using various tone color and a way of playing through musical instruments. 「Pulcinella suite」 appeared a link age the uniquely novel method of Stravinsky s composition with musical tradition. Through the reserch of this musical piece, it was concluded that Neoclassicism adopted the tradition by connecting the traditional elements of music and the modernistic composition techniques of the 20th century.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE