View : 29 Download: 0

R. Strauss의 오케스트라 가곡 연구 : '4개의 마지막 노래'(Vier letzte Lieder)를 중심으로

Title
R. Strauss의 오케스트라 가곡 연구 : '4개의 마지막 노래'(Vier letzte Lieder)를 중심으로
Authors
이명진
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
오케스트라 가곡(Orchestral Song)은 19세기말에 나타나는 음악적 특징을 지닌 장르로서 19세기 중반부터 몇몇 작곡가들이 기존 피아노 반주의 가곡을 오케스트라용으로 편곡하면서 출발하여 1890년경에는 볼프(H. Wolf), 말러(G. Mahler), R.슈트라우스, 피츠너(H. Pitzner) 그리고 레거(M. Reger) 등에 의해 활발하게 작곡되었다. 본 논문은 19세기와 20세기의 전환기에 활동한 대표적 작곡가인 라하르트 슈트라우스(Richard Strauss, 1864-1949)의 「4개의 마지막 노래」(Vier letzte Lieder, 1948)를 중심으로 오케스트라 가곡을 연구하였다. 슈트라우스의 작품은 오페라와 교향시, 실내악, 합창곡, 피아노 곡, 그리고 가곡 등 다양한 장르로 구성되며, 그는 전 생애에 걸쳐 200여 곡의 가곡을 작곡함으로써 낭만주의 독일 가곡의 위치를 확고히 정립하는데 기여하였다. 슈트라우스는 특히 피아노 반주의 가곡에서 발전하여 규모가 확장된 "오케스트라 가곡"이라는 장르에서 자신이 추구하였던 표현의 깊이와 다양함, 섬세함을 나타내었는데, 이러한 특징은 독창과 대편성의 오케스트라를 위한 곡인 「4개의 마지막 노래」에서 잘 드러난다. 본 논문에서는 먼저 19세기말 오케스트라 가곡의 흐름, 슈트라우스의 음악양식 및 그의 오케스트라 가곡을 살펴보았고, 그 다음에 「4개의 마지막 노래」를 형식구조, 화성진행, 선율, 리듬, 악상을 포함한 음악적 특징, 시와 음악의 연관성 및 성악성부와 오케스트라 반주의 관계성 등의 측면에서 분석하였다. 연구 결과 「4개의 마지막 노래」는 대편성 오케스트라를 위한 곡으로 슈트라우스는 다양한 관현악의 색채를 통해 자연과 사물의 묘사 등 섬세한 표현을 하였음을 알 수 있었다. 각 곡의 형식은 3부분 혹은 4부분으로 나뉘어지며, 제 3곡을 제외하고 모두 시의 구성과 일치한다. 또한 대부분의 곡이 전주-간주-후주를 포함하고 있어 오케스트라 파트의 역할이 두드러진다. 작곡기법에 있어서는 반음계주의를 통한 화성진행으로 조성이 흐려져 곡의 분위기를 모호하게 만든다. 선율적으로는 2-3개의 모티브가 곡의 중심을 이루며, 이는 변형, 확대되어 곡 전반에 걸쳐 나타나 통일성을 이룬다. 특히 슈트라우스는 무엇보다도 시의 내용을 전달하는데 가장 중점을 두어 오케스트라 반주부는 시의 분위기와 장면을 회화적으로 묘사하여 가사의 내용에 따라 진행되었다. 성악선율에서는 멜리스마적인 요소가 사용되었고, 오케스트라 반주부는 성악선율과 함께 유니즌으로 구성되어 중요 단어가 강조되었다. 이렇듯 슈트라우스의 작곡기법과 19세기말에서 20세기초에 이르는 세기전환기의 음악적 특징이 잘 반영된 「4개의 마지막 노래」는 그의 평생의 음악적 역량이 집대성된 음악작품으로 볼 수 있다. 본 논문을 통하여 19세기 낭만음악과 20세기 현대음악을 잇는 세기 전환기의 특징적 장르인 오케스트라 가곡과 그 대표작인 R.슈트라우스의 「4개의 마지막 노래」에 대한 이해에 도움이 되기를 기대한다.; Orchestral song is featured as a new genre of the end 19th century. In the mid 19th century, some of composers attempted to arrange the piano songs to the orchestral songs. In the end of this century, Wolf, Mahler, R. Strauss, Piztner, and Reger became the most famous composers with their vigorous writings. Accordingly, this thesis aims to analyze 「Vier letzte Lieder」 by Richard Strauss, who took an active part in German music from the end of the 19th century to the beginning of 20th century. His works vary from opera, tone poem, chamber music to chorus, piano song, and lied. R. Strauss composed more than 200 songs in his life, and this allowed him to set up the firm standard of German lied. R. Strauss distinguished himself with his detailed and varied expression especially in orchestral song which was originated from piano song. This feature appears well in the 「Vier letzte Lieder」, the song for the vocal and the large scale orchestra. In this thesis, the trend of orchestral song in the last 19th century and the composition style of R. Strauss were studied. Also, 「Vier letzte Lieder」 was analyzed in the view of musical features such as structure, harmony progress, melody, rhythm, motif and in the view of the relationships such as music and poetry, vocal parts and orchestral parts. The conclusion of this thesis shows that R. Strauss composed 「Vier letzte Lieder」 for the large scale orchestra using various wind and string instruments with detailed and profound expressions. The structure of each song is divided into 3 or 4 sections, and all of them are perfectly matched with the structure of the poem except the third song. Every song has a prelude and a postlude. Also, the first, second, and third song has an interlude. In the view of composition technique, the harmony progress is shown with the chromatic scales. The motifs are appeared, varied, modified in 2 or 3 types. Most of all, Strauss put emphasis on how to transfer the poem to the song. Therefore, the accompaniment part pictorially describes the atmosphere and the scene of the poem. The specific words are stressed by melisma if is needed, and orchestra accompaniment part is composed of vocal melody and unison. 「Vier letzte Lieder」 is very distinctive work with the features of its own orchestral song. R. Strauss put all of his efforts to this work as a orchestra conductor, a tone poem writer, and lied composer.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE