View : 13 Download: 0

학교에서 학생지도와 교육 서비스 산업으로의 CRM 적용방안에 관한 연구

Title
학교에서 학생지도와 교육 서비스 산업으로의 CRM 적용방안에 관한 연구
Authors
홍승희
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The enterprises have changed then method of current and potential customers management and mutual relationship with the new decade of potentiality called e-business. It menas that each enterprises have to expand the services from internal process management to customer management, so that many of enterprises have turned their business plans to the solution of integrated customer management. Now, CRM is not a selective facts, is mandatory subject. The speedy changing situations of the era demand changes in educational paradigm. Then Ministry of educational Human Resources pronounced the 7th curriculum and it is annually carried out from the year of 2001. On the other side, in order to survive in severe competition, enterprises realize the importance of customer management, it has introduced and carried out the method of customer management, CRM. From the investigation of the basic goal of 7th curriculum, we found out the importance of student guidance and in the educational development. Internet and Web have brought great changes in education service industry also. The system and manpower which can gather and systemize the knowledge is required rather than the people who have knowledge simple. It is due to the requirement of education ordered. After all, it can read self-planning study and produce human resource which acclimate spontaneously to the change society, so that on-line education is being settled as a part of e-business. In this thesis, CRM is examined and scrutinized in order to carry out the student guidance effectively. As the result, the possibility that CRM can be applied to the student guidance is convinced. I would like to present the way of application to education service industry and student guidance, basic conditions and technical facts to activate CRM in this thesis.; 기업들은 e-business라는 열린 가능성의 시대를 맞아 고객과 잠재고객을 관리하고 그들과 상호 작용하는 방법을 근본적으로 변화시키고 있다. 기업의 내부 프로세스 관리를 대 고객관리로까지 확장해야 하는 새로운 과제를 안게 된 것이다. 따라서 많은 기업들이 통합 고객관리 솔루션으로 방향을 돌리고 있다. 이제 CRM은 기업경영에 있어서 선택이 아닌 필수라고 할 수 있다. 급변하는 시대적 상황은 교육 패러다임에 대한 변화를 요구하고 있다. 교육인적자원부는 이와 같은 요구에 부응하기 위해 제7차 교육과정개정안을 발표하고 2001년부터 연차적인 시행에 들어갔다. 한편, 기업은 치열한 경쟁에서 생존하기 위해서 고객관기의 중요성을 인식하고 CRM이라는 고객관리 방법을 도입하여 시행하고 있다. 제7차 교육과정이 지향하는 기본 방향을 고찰한바, 교육과정의 실천에 학생지도가 매우 중요하다는 사실을 알았다. 또한, 인터넷과 웹은 교육 서비스 산업에도 큰 변화를 가져오고 있다. 지식을 가진 사람보다 지식을 끌어 모아 잘 체계화시키는 인적자원과 시스템의 필요성이 더욱 커지고 있다. 이것은 획일적인 교육에서 맞춤 교육의 필요성이 커지고 있기 때문이다. 결국 자기 주도형 학습을 유도해 변화 무쌍한 현대 사회에 능동적으로 대응 가능한 인적 자원을 만들어 내기 위함이다. 따라서 온라인 교육은 가장 각광 받는 e-business의 한 영역으로 자리잡아 가고 있다. 본 연구에서는 이와 같은 학생지도를 더욱 효과적으로 수행하기 위해 기업의 고객 관리 방법인 CRM을 조사, 검토하였다. 그 결과 CRM의 방법을 학생지도에 적용하여야 한다는 것을 확인하였다. 또한 CRM을 구현하기 위한 기본 조건과 기술적 요소를 살펴보고, 서비스 산업으로의 CRM 솔루션이 어떠한 방법으로 적용될 수 있는지를 제시하고자 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE