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중학교 1학년 과학 화학단원에서의 STS적 접근에 의한 환경 교육 모듈 개발 및 적용

Title
중학교 1학년 과학 화학단원에서의 STS적 접근에 의한 환경 교육 모듈 개발 및 적용
Authors
이지노
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 환경교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
6차 교육과정에서 환경과목이 독립교과로 운영되고 있지만 컴퓨터, 한문교과와 함께 선택교과로 설정되어 있다. 따라서, 실제로 환경교과를 채택하고 있는 학교는 얼마되지 않는다. 이러한 현실적인 여건을 감안하고, 다학문적이고 간학문적인 환경교육의 특성을 고려하여볼 때 여러 교과에서 환경교육을 분산적으로 실시하는 절충적인 방법을 모색할 필요가 있다. 따라서, 본 연구에서는 과학 교과 내용을 STS적으로 접근하는 환경교육 모듈을 개발하고 이를 적용하고 분석하여 그 효과를 검증하였다. 환경교과과정과 중학교 1학년 과학교과과정을 비교분석 한 다음, 화학분야인 물질의 특성과 분리 단원 중 혼합물의 분리 내용을 STS적으로 접근하여 12차시 분량의 수질오염 및 수자원 관리 모듈을 개발하였다. 개발한 모듈의 효과를 검증하기 위하여 서울특별시 서대문구에 위치한 서울신연중학교 1학년 4학급 137명을 선정하여, 1999년 10월 4주간에 걸쳐서 2개 반은 통제반으로 교과서를 중심으로한 전통적인 교수-학습을 전개하고 2개 반은 실험반으로 개발한 모듈을 적용하였다. 모듈의 효과를 분석하기 위하여 사전 검사와 사후 검사를 실시하였으며, 사전 검사 및 사후 검사지는 수질환경 지식의 성취도 20문항, 수질환경 보전 태도 24문항으로 구성되었다. 분석결과, 수질환경 지식영역에서 개발한 수질오염 및 수자원 관리 모듈을 적용한 교수-학습이 전통적인 교수-학습보다 성취도가 높았으며 (p<.001), 수질환경보전 태도영역에서는 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 인간의 태도 변화가 지식의 변화에 비하여 장기간의 교육이 필요하다는 것을 감안하면, 본 연구에서 나타난 작은 변화는 앞으로 다양한 환경 모듈이 개발되고 장기간 그것을 적용한 교수-학습을 계속한다면 수질 환경에 대한 지식의 이해와 긍정적인 태도의 형성에 많은 도움이 되리라고 사료된다. ; The environmental curriculum has been conducted from the 6th educational program, however it is not essential subject but optional one with other subjects of computer education and Chinese language. So environmental education is seldom adopted in most middle schools. Considering these present curricular situations and characteristics of environmental education, a negotiable method has to be searched, that is a independent educational program type with other subjects or a dispersed type in other subjects. In this research, the environmental education module is developed, which is approached by STS method. Also its practical applying and statistical analysis are conducted. After comparing analysis of environmental and science curriculum of middle school, the main subject is selected out a mixed-material part among the characteristics of material in chemistry. Using STS method, the module which is related on the water pollution and the management of water resource, is developed. It is consist of 12 lesson course. For verification of this module, the real applying test has been conducted in "Shin-Yeon" middle school which is located in Seoul. The target classes of this study is consist of 4 classes, A(33persons), B(34persons), C(34persons) and D(36persons). From the first week of Oct. 1999, the testing had been conducted during the 4-weeks. The traditional education which is used a text book had been conducted in comparative class A and B, and the developed module had been applied in treatment class C and D. The examination for verifying the effect of the developed module is consist of 44 questions about the knowledge of water pollution and preservation of water quality. It had been conducted by two course, pre-test and post-test. According to the result of the testing, in the region of water environmental knowledge, there is a meaningful difference between comparative and treatment class(p<0.05). In the region of preservation of water quality, there is no meaningful difference(p>0.05). By considering the change of human s attitudes takes a long time than the change of his knowledge, the results of this study are helpful for students understanding about the knowledge of water environment and formation of affirmative attitude when the continuous and long period adoptions are possible in middle school curriculum. Especially, STS education which looks for the solution and recognition of learning problems by used a technique of social ethics and scientific knowledge has to be expanded because most environmental problems contain many social issues and arise from human society.
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