View : 575 Download: 0

웹기반 고등학생용 종합진로적성검사 시스템 설계 및 구현

Title
웹기반 고등학생용 종합진로적성검사 시스템 설계 및 구현
Authors
이현리
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현재 우리나라 국가 교육의 기본 방향은 사람중심사회, 교육중심사회, 평생학습사회의 기반 구축을 지향하고 있으며, 이러한 관점에서 미래를 위한 교육의 주된 목적 중 하나는 학생의 인성을 함양하고 소질과 적성을 존중하고 배양하는 교육체제를 수립하는 것이다. 이를 위하여 학교 현장에서 학생의 적성이 무엇이고 어느 분야에 관심과 소질, 흥미를 지니고 있는지를 파악하여 자신에게 알맞은 진로를 찾는 일의 중요성은 더욱 크다고 할 수 있다. 교육 상황에서 필요한 정보를 얻고 결과를 제공하기 위하여 사용되어온 가장 오래되고 보편적인 방법은 검사를 제작하여 실시하는 것이며, 학교 교육 활동 속에서 학생의 특성이나 소질을 측정·파악하고자 하는 적성검사 분야에서도 최근에는 컴퓨터 공학의 발전과 더불어 컴퓨터를 활용하는 새로운 기법들이 많이 연구·개발되고 있다. 그러나 우리나라에서는 각종 교육 검사를 제작하거나 시행하기 위해 컴퓨터를 활용하는 수준은 아직 초보단계에 머물러 있다. 즉 현행 학교 현장에서 사용되고 있는 각종 교육 검사들 중 극히 일부만이 제한적으로 문항 제작 등에 컴퓨터를 활용하거나 혹은 검사는 지필방식으로 실시하되 결과를 채점하거나 분석하기 위해서 부분적으로 컴퓨터를 활용하는 수준에 머물러 있다. 학교 현장에서 지필방식의 적성검사 방식이 계속해서 적용되는 가장 큰 이유는 컴퓨터화된 시스템으로 개발된 후 일선에서 운영을 담당할 작업의 부담을 전적으로 교사가 맡아야 한다는 점이 주된 원인이라고 할 수 있다. 수업과 학생지도, 생활지도와 함께 각종 행정업무까지 담당하여야 하는 교사들에게 검사시스템의 운영과 결과분석의 피드백까지 요구하는 것은 현 교육 상황에서 무리이다. 본 논문의 목적은 고등학교 교육현장에서 현재 실시되고 있는 지필방식의 진로적성검사 및 흥미검사를 웹 기반의 컴퓨터화된 시스템(Computerized Testing System, CT) 환경으로 구현함으로써 학교현장의 교사와 학생들 그리고 학부모의 진로 지도 및 진학 상담시 의사결정에 도움을 주고, 그 과정에서 나오는 모든 정보들과 각종 결과 프로파일들을 데이터베이스화하여 학교 현장에서 효과적으로 활용할 수 있는 종합진로적성검사 시스템을 설계 및 구현하는 것이다. 이를 위한 기초 검사문항 데이터베이스 자료로써 본 연구에서는 대한사립중고등학교장회 에서 2000년 3월에 발행한 고등학생용 종합진로적성검사 문항과 평가기준을 근거로 하였으며, 종합진로적성검사의 실시과정과 채점 과정, 결과 분석 및 결과 보고 과정들을 조작하기 쉬운 사용자 인터페이스로 설계하여 컴퓨터에 익숙하지 못한 사용자의 접근성을 최대한 고려하였다. 각 학생별 검사결과 통계에 따른 추천 직업군 및 직업선호도 등이 그래프화 되어 동적으로 나타나야 한다는 전제 하에 막대 그래프와 그래픽을 통하여 visual화된 시각적인 방법으로 표시될 수 있도록 구현되어야 함을 화면처리 원칙으로 하였다. 다음으로, 교사의 학생별 검사결과의 신속한 조회와 검사 영역 및 문항의 수정·삭제·추가 등을 위해 현재 관계형 데이터베이스 질의 처리기법 중 요청한 데이터의 처리 작업을 클라이언트와 서버로 분산시켜 웹서버의 부하를 줄이기 위하여 효율적으로 사용되고 있는 웹 데이터 분산 수단인 RDS(Remote Data Services) 기법을 이용하여 검사 데이터 조작시 웹서버의 오버헤드를 줄일 수 있는 방안과 함께 보다 Visual한 검사 결과 화면을 위해 Dynamic HTML의 Positioning 및 Layer 방법을 제안하였다. 본 연구의 결과, 교사의 진로지도에 대한 업무부담을 최소화시키고 학생들의 적성과 소질을 측정하여 그래프화된 다양한 검사결과가 산출됨을 보여줄 수 있었다. 또한 학생 개개인의 결과 프로파일들을 데이터베이스화 함으로써 교육의 3 주체중 학생과 교사간의 진로상담 및 진학지도 등 다양한 상호작용에 있어 양질의 정보를 제공해 줄 수 있을 것이라 기대한다. ; Now, the basic principle of National Education of Korea is to pursue human-centered, education-centered, whole life education-centered community. In this point of view, the one of the main educational purpose is to establish the educational system that can evolve and develope students character, talent and aptitude. For this, it is very important in school to know what the students aptitude is and which fields they have interest in. Also it is necessary to understand their talent and to help them search their appropriate vocations. To get a required information and supply the proper results in educational circumstance, making a test is the most time-honored and general method. Nowaday, the new techniques using computer that can measure and understand students character and aptitude have been invented in the field of aptitude test or in the curriculum. But, the level using the computer seem to be still low such as coming up with a new test and practicing it in Korea. In other word, a few test in current educational fields use the computer limitedly as doing the paper work, putting grades and analyzing the results. In school, that teachers are totally responsible for operating computerized testing system is the reason why paper-based tests are still used. It is very hard for teachers to teach, guide students and do executive works. The object of this thesis is to upgrade the existing paper-based test which is used in high school with computerized Testing system(CT) based on web. So it helps teachers guide vocational choices and students, parents make a vocational decision. And another object of this thesis is to put all information and result profiles together in database, and to design and make a "Vocational Aptitude Testing System(VATS)" which can be used in current schools. In this thesis Vocational Aptitude Testing for a high school student published in March 2000 by Korean Association of Private Secondary School Principals, is used as the material of elementary testing article database. In this research, the new user interface easily available was designed for the process of executing, putting the grade, analyzing the results, and reporting. The accessibility of user who is unfamiliar with computer is most considered, too. It is the display-access principle that Screen management will be visualized by stick-graph and graphic display under the assumption that commending vocational group and vocational preference should be displayed by graph according to each student s test result. And next, in order that teacher can inquire the researched results promptly and revise, delete, add the testing limits and articles, it is proposed the way that overhead can be reduced by using RDS which is used efficiently for reducing overhead on web server by separating client, server of required data processing. The result of this research shows that teacher s load for the vocational guide could be minimized and that various graphical testing result could be calculated and visualized. Also it could be expected that good quality information will be produced by making each student s result profiles as a database through the various interaction between student and teacher for the aptitude-consulting and guide.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE