View : 503 Download: 0

동적인 학습영역 그룹화에 의한 학업성취도 분석시스템의 설계 및 구현

Title
동적인 학습영역 그룹화에 의한 학업성취도 분석시스템의 설계 및 구현
Authors
황미옥
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
학업성취(學業成就)는 학교의 학습결과로 나타난 학생의 지적 발달, 즉 양적인 증가 및 질적 변화를 포함한 발달의 정도를 일컫는다. 따라서 학업성취도 평가란 학교의 학습결과로 나타난 학생의 지적 발달의 정도를 평가하는 것을 의미한다. 공식적인 학교목표의 많은 부분이 학생의 지적 발달과 관련된 만큼, 학업성취도 평가는 학교에서 수행되는 공식적 평가의 대부분을 차지하는 영역이기도 하다. 최근 교육부가 발표하고 있는 교육개혁의 핵심 중의 하나는 우리나라 교육의 다양화·전문화·특성화이다. 따라서 학생을 평가함에 있어 단편적인 지식이나 정보를 어느 정도 기억하고 있는지를 파악하여 상대적인 서열을 매기기 위한 양적 평가 를 지양하고, 교수·학습 활동을 개선하기 위해 각종 정보를 수집하고 교육적으로 가치판단 함으로써 궁극적으로는 학생 개개인의 교육적 성장을 돕기 위한 질적 평가 를 지향하고자 하는 노력들이 활발하게 이루어지고 있다. 그러나 여전히 학교 현장에서 양적 평가 방식이 계속해서 적용되는 가장 큰 이유는 교사들의 막중한 업무량이 원인이라 하겠다. 따라서 교사들이 평가와 평가 이후의 피드백과정을 간단히 수행할 수 있는 시스템의 개발이 필요되어진다. 따라서, 본 논문은 질적평가를 수행하기 위한 모든 문항형태에 대한 채점이 가능하며, 평가영역을 다양하게 정의하여 계층화함으로써 교사가 다각도로 평가결과물을 분석할 수 있는 시스템을 개발함과 동시에 선진국의 학생평가방법을 분석하여 우리나라뿐만 아니라 외국의 학생평가에도 사용될 수 있는 유연성 있는 학업성취도 분석시스템으로 그 영역을 확장하였다. 따라서 본 시스템은 교사들의 막중한 업무를 줄이는 한편 해당교과에 대한 학생들의 학업 성취 결과를 분석함으로써 학생 상담, 수업 진도 결정 및 수업지도안 작성 시에 유용한 정보를 제공해 주며, 학생에게는 학업 성취 결과에 대한 다양한 정보를 제공함으로써 자신의 적성을 살리고, 학업 수행에 있어 자신이 보충해야 할 부분을 정확하게 알 수 있도록 하는 유용한 정보를 제공해 줄 수 있으리라 기대한다. ; School work achievement means students intellectual development from studying at their school. It includes quantitative and qualitative growing. So the evaluation of school work achievement is a grading process of students intellectual development. This evaluation is one of the most important factors among the teachers tasks since the most important objective of school is to help students with developing their intellectual capabilities. The kernels of educational reformation which the Ministry of Education announced recently are variety, speciality, and peculiarity of school education. Therefore, the quantitative evaluation, which is the relative grading process from how much the student memories, is sublated and many efforts for making the qualitative evaluation which can help the individual growth of school work are performed. However, the greatest reason for continuous adoption of quantitative evaluation in the field of school education is the excessive workload of teachers. Development of a system is needed which can easily help teachers for the evaluation and feedback process after evaluation. In this research, we developed a system which can score all types of problems, define the evaluation areas and analyze the evaluation variously. Also this system can be extended for having flexibility, which can be adapted for developed nations as well as our nations. Our system can offer teachers not only to reduce the their workload but also to analyze the students achievement results. So this system offers the useful information for counselling a student, making schedule and preparation of guidance plan. Also this system can offer students useful information of their lack and aptitude.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE