View : 515 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author금혜정-
dc.creator금혜정-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:06Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:06Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000002583-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/193494-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002583-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 현재 우리나라의 유아 수학 교육의 점검을 목적으로 국가수준의 교육 과정 내용을 대표하고, 유치원 교사들의 활용도가 높은 유치원 교육 활동 지도 자료 의 수학 관련 활동을 분석하여 그 경향을 알아보는데 있다. 이와 같은 목적에 의해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 유치원 교육 활동 지도 자료 에 나타난 수학 관련 활동의 1. 수학교육 내용은 경향이 어떠한가? 2. 수학교육 내용은 수준별로 어떤 차이가 있는가? 3. 수학교육 내용은 생활주제별로 어떤 차이가 있는가? 4. 수학교육 내용은 활동유형별로 어떤 차이가 있는가? 본 연구의 분석 대상은 제6차 교육 과정(1998)에 기초하여 교육부에서 발행한 유치원 교육 활동 지도 자료 총 12권 중 총론과 종일반을 제외한 나머지 10권 중에서 수학 교육 내용을 포함하는 455개의 수학관련 활동이다. 수학관련활동의 수학 교육 내용 분석을 위해 홍혜경(1992)의 분류기준을 제6차 교육과정의 탐구생활 영역 중 수학적 탐구의 내용체계에 맞게 수정하여 사용하였다. 수학 관련 활동을 선정하고 수학교육내용 분석을 위해 수학전공자와 유아교육전공자, 초등학교 수학교과 담당교사가 참여하였다. 자료 분석은 모두 빈도와 백분율로 처리되었다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 수학 관련 활동의 유아수학교육 내용은 전체적으로 분류하기와 순서짓기, 수의 기초 개념 이해하기, 공간과 도형의 기초 개념 알기 순으로 나타났다. 반면 시간에 대한 기초개념 알기, 기초적인 측정과 관련된 경험하기, 기초적인 통계와 관련된 경험하기는 적게 나타났다. 수학교육 내용의 하위범주별로 그 결과를 요약하면 분류하기와 순서짓기의 경우 관련짓기, 단순분류, 같은 것 짝짓기 순으로 나타났다. 반면, 복합분류와 복합서열화는 전혀 나타나지 않았다. 수의 기초개념 이해하기는 수세기가 상대적으로 많이 나타났고, 다음으로 숫자인식, 1:1대응 순으로 나타났다. 기초적인 측정과 관련된 경험하기는 임의 기준 비교가 상대적으로 많았으며, 시간에 대한 기초개념 알기는 사건의 시간적인 순서화, 시간 이전 활동 순으로 나타났다. 공간과 도형의 기초 개념 알기는 위치, 기하학적 모양 인식과 모양 명명, 안과 밖 순으로 나타났다. 반면, 개폐에 대한 부분은 전혀 나타나지 않았다. 둘째, 수학 관련 활동 수가 I수준보다 II수준에서 더 많이 나타났으며, 수학교육 내용에 있어서도 수준별로 차이를 보였다. I수준과 II수준 모두 분류하기와 순서짓기가 가장 많이 나타났고, 기초적인 측정과 관련된 경험하기, 시간에 대한 기초 개념 알기, 기초적인 통계와 관련된 경험하기는 적게 나타났다. 반면, 수의 기초 개념 이해하기는 II수준이 더 많았고, 공간과 도형의 기초 개념 알기는 I수준이 더 많이 나타났다. 수학교육내용의 하위 범주 결과를 살펴보면 분류하기와 순서짓기의 경우에는 대체적으로 수준이 잘 고려되고 있으나, 순서짓기 중 이중서열화는 수준이 고려되지 않았다. 이외의 수학교육 내용에 있어서는 수준이 잘 고려되고 있었다. 셋째, 수학관련 활동은 전체적으로 모든 주제에 고르게 분포되어 있었다. 수학교육내용의 각각의 범주별로 살펴보면, 분류하기와 순서짓기, 수의 기초 개념 이해하기의 경우 모든 생활 주제에 고르게 분포하고 있는 경향을 보였다. 반면, 기초적인 측정과 관련된 경험하기는 건강한 몸과 마음에서 다른 주제보다 상대적으로 많이 나타났으며, 다음으로 나와 유치원, 가족과 이웃, 지구와 환경에서 나타났다. 시간에 대한 기초개념 알기는 계절에서 상대적으로 많이 나타났다. 공간과 도형의 기초개념 알기는 나와 유치원에서 상대적으로 많이 나타났으며, 건강한 몸과 마음, 교통기관 순으로 나타났다. 기초적인 통계와 관련된 경험하기는 가족과 이웃, 계절, 우리 나라와 다른 나라, 특별한 날들 주제에서 나타났고, 나와 유치원, 지구와 환경, 도구와 기계 주제에서는 전혀 나타나지 않았다. 넷째, 수학 관련 활동은 수·조작놀이 영역에서 다른 교육 활동 유형보다 상대적으로 많이 나타났고, 다음으로 게임, 언어 영역, 이야기나누기 순으로 나타났다. 수학교육 내용 중 분류하기와 순서짓기는 수·조작놀이 영역에서 다른 활동 유형에 비해 상대적으로 많이 나타났고, 수의 기초 개념 이해하기는 수·조작놀이 영역과 게임에서 상대적으로 많이 나타났다. 기초적인 측정과 관련된 경험하기는 상대적으로 물·모래놀이 영역과 실외놀이 영역에서 많이 나타났으며, 시간에 대한 기초 개념 알기는 이야기나누기, 요리 영역, 언어 영역, 과학 영역 순으로 나타났다. 공간과 도형의 기초 개념 알기는 쌓기놀이 영역, 조형 영역, 실외놀이 영역, 신체활동 순으로 나타났다. 기초적인 통계와 관련된 경험하기는 이야기나누기에서 상대적으로 많이 나타났고, 수·조작놀이 영역, 조형 영역 순으로 나타났다. 즉, 수학교육 내용은 교육 활동 유형 중 각각의 범주별로 특정 유형에는 편중되고 특정 유형에는 전혀 나타나지 않는 경향을 보였다. ; The purposes of this study is to encourage the contents of mathematical education for the young Children to move forward in a desirable direction by means of analyzing the activity concerning mathematics by the Korean ministry of education. For the above purpose, the following four questions were set up: The activity concerning mathematics in the guiding materials for the kindergarten educational activities are as follows : 1. How is the tendency in the contents of mathematical education ? 2. What differences lie in the contents of mathematical education at each level ? 3. What differences lie in the contents of mathematical education at each theme concerning daily lives ? 4. What differences lie in the contents of mathematical education at each activity type ? The subjects of this study are 455 activity concerning mathematics including contents of the mathematics education for the young children among the rest of 10 volumes except for generals & full-time class out of the total 12 volumes of guiding materials for the kindergarden educational activity published on the basis of THE 6TH CURRICULUM (1998) by the Korean ministry of education. In order to analyze the contents of mathematical education inside the activity concerning mathematics, we took advantage of Hong Hye Kyeong s analytical criteria(1992) by re-adjusting those to be suited to the standard structure of contents at the part of mathematical study in THE 6TH CURRICULUM. And, in order to select the activities concerning the mathematical education and to analyze the detailed contents of the mathematical education, researchers who had majored mathematics, researchers who had majored early childhood education and researchers who were teachers in charge of the subject of mathematics in primary school particip ated in the above project all together. In analyzing data, were handled with frequency and percentage. The analysis result of this study are as follows : 1. The contents of mathematical education for the young Children in the activity concerning mathematics were revealed as in the following order such as 1) classification & seriation, 2) to understand the fundamental concepts of numbers, 3) to perceive the fundamental concepts concerning space and geometry. On the other hand, such activities as to understand the fundamental concepts about time, the empirical activity concerned with fundamental measuring, the empirical activity concerned the fundamental statistics were confirmed relatively less than the former ones. The results of the mathematical educational contents infra-categorically summarized as following. In case of category classification & seriation, it was revealed as in the following order such as 1) to combine one with the other which are co-related, 2) the simple disentanglement of the entangled materials 3) and to make a pair of things characteristic of same nature. In case of category to understand the fundamental concepts of numbers, first of a ll, activities to count numbers were revealed as relatively more than the others, and it was revealed that the second one was the recognition of number and the third one was to correspond one with the other in such a manner as 1 versus 1. In case of the empirical activity concerned with fundamental measuring, the comparison of optional criterion was revealed as relatively more than the rest. In case of to understand the fundamental concepts about time, it was confirmed as firstly, to arrange various incidences in a chronological order and secondly, the activity before learn a time. In case of to perceive the fundamental concepts concerning space and geometry, it was revealed as firstly, the location, secondly, the geometrical recognition of figures and naming each one of those and thirdly, to distinguish inside from outside of each diagram. However, as far as the part concerning opening and shutting of things, it was never revealed at all. 2. From the standpoint of the number of activities concerned with mathematics, it was confirmed at the level II more than at the level I. Besides, in case of the contents of each level of mathematical education, all those were revealed as at difference with one another. For instance, both at the level I and at the level II, classification and seriation was revealed as the most of all. But The rest such as category - the empirical activity concerned with fundamental measuring, to understand the fundamental concepts about time and the empirical activity concerned the fundamental statistics - were confirmed relatively less than the former ones. On the other hand, in case of to understand the fundamental concepts of numbers, the level II was revealed as more than the level I. In case of to perceive the fundamental concepts concerning space and geometry, the level I was revealed as more than the level II. And, if we examine closely the result of the infra-categorical analysis, In case of dual-grading of the categ ory classification & seriation, the differentiation according to each level was never considered at all. Generally, in most of case of the other contents concerned with the mathematical education, the differentiation according to each level was well organized. 3. It was real that the educational activity concerned with the mathematical teaching was well and evenly distributed to all the theme concerning daily lives on the whole. So, if we estimate according to each categories at the contents of the mathematical education, in case of classification and seriation and to understand the fundamental concepts of numbers, these showed the tendency to be evenly distributed to all the theme concerning daily lives. while in cases of - the empirical activity concerned with fundamental measuring, to understand the fundamental concepts about time, to perceive the fundamental concepts concerning space and geometry and the empirical activity concerned the fundamental statistics -, those categories showed the tendency preponderating on the specific subject matters. 4. The activities concerned with mathematical education was concerned, it was relatively more concerned with numbers and operation area than with the other types of educational activities. And it was revealed as in the following order such as game, the linguistic area and talking about a subject. Among the various contents of the mathematical education, the category classification & seriation was relatively more confirmed at numbers and operation area than with the other types of educational activities. In the case of category to understand the fundamental concepts of numbers was relatively more confirmed at numbers and operation area and game. And then, In the case of the empirical activity concerned with fundamental measuring contained more concentration on the boundary of water and sand play and outdoor play than other activity types. In case of to understand the fundamental concepts about time, what it covered were revealed in such order as talking about a subject, the area of cooking, the linguistic are a and the area of science. And in case of to perceive the fundamental concepts concerning space and geometry, what it contained were revealed in such order as the area of block, the molding area, outdoor play area and the physical activity. The category of the empirical activity concerned the fundamental statistics was relatively more concerned with talking about a subject, and were revealed in such order as the numbers and operation area and the area of molding. In conclusion, the respective category in the contents of mathematical education showed the preponderance on the specific types among all those educational activity types whereas they showed the tendency that they were never discovered at the other specific types at all.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = vi I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 4 II. 이론적 배경 = 5 A. 유아수학교육 = 5 B. 유아수학교육의 방법 = 14 III. 연구 방법 = 22 A. 연구 대상 = 22 B. 연구 도구 = 22 C. 연구 절차 = 31 D. 자료 분석 = 32 IV. 연구 결과 = 34 A. 유아수학교육 내용의 경향 = 35 B. 유아수학교육 내용의 수준별 경향 = 40 C. 유아수학교육 내용의 생활 주제별 경향 = 47 D. 유아수학교육 내용의 활동 유형별 경향 = 50 V. 논의 및 결론 = 54 A. 논의 = 54 B. 결론 및 제언 = 62 참고문헌 = 66 ABSTRACT = 69-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent631795 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title'유치원 교육활동 지도 자료'에 나타난 수학 관련 활동 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 유아교육전공-
dc.date.awarded2001. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE