View : 502 Download: 0

교육 실습 일지 분석에 관한 일연구

Title
교육 실습 일지 분석에 관한 일연구
Authors
육선희
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 교육 실습 일지를 분석함으로써 교육 실습의 운영 형태나 실습생들의 교육 활동 경험, 자기 평가의 내용 등 실습 일지에 나타난 실습생들의 학습 내용을 알아보는 것이다. 위의 연구 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 교육 실습 일지를 통하여 나타난 교육 실습의 운영 형태는 어떠한가? 1-1. 교육 실습생이 경험하는 교육 실습 단계별 경험 기간은 어떠한가? 1-2. 교육 실습 일지에 나타난 교육 실습생이 수행하게 되는 교육 활동 경험은 어떠한가? 2. 교육 실습 일지 중 자기 평가란에 나타난 평가의 내용은 어떠한가? 본 연구는 서울시내에 소재한 22개의 유치원에서 교육실습을 받은 실습생 119명의 교육실습일지를 연구의 대상으로 하여 실습일지에 나타난 교육실습의 운영 형태 및 실습생의 자기 평가 내용을 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교육 실습생이 교육 실습에서 보조 교사로서 참여하는 단계는 10.03일 정도로 충분히 경험하나 실제 지도 실습과 관련하여 1일 1가지 활동을 수행하면서 보조 교사 역할을 수행하는 단계는 5.89일, 1일 2가지 활동을 수행하면서 보조 교사 역할을 수행하는 단계는 1.13일, 종일 수업을 수행하는 단계는 1.41일로 그 경험 기간이 충분하지 못한 것으로 나타났다. 실습생들의 교육 활동별 경험 역시 등원, 자유선택활동, 간식, 정리정돈 귀가와 같은 활동은 실습생별로 고르게 경험하는 반면, 동시, 동화, 동극, 음악 활동 등의 활동에 있어서는 실습생별로 경험이 편중되어 있으며 고르지 못한 것을 나타났다. 둘째, 교육 실습생이 작성한 자기 평가란에 나타난 교육 실습생의 주된 자기 평가의 영역은 교육 과정과 교사-유아간의 상호작용에 관한 부분에 관련되어 있는 것으로 나타났다. 반면, 교육 실습생들의 자기 평가에 유치원 운영이나 교사 편제, 교사와 부모와의 관계, 프로그램 평가, 교육관 등에 관련된 내용은 거의 포함되어 있지 않은 것으로 나타났다. ; The purpose of this study is to investigate contents of experience of student -teachers which appears in the teaching practice journal such as type of teaching practice management, educational activities, contents of student-teachers self-evaluation through analysis of teaching practice journal. The specific questions of this study are as follows. 1. How is type of teaching practice management which appears in teaching practice journal? 1-1. How long does student-teachers experience in each stage of the teaching practice? 1-2. How is experience of educational activities which student-teachers exercise? 2. What are contents of evaluation which appear in self-evaluation of the practice teaching journals? The subject of this study are total 119 practice teaching journals of student apprentices who take the practice teaching in 22 kindergarden located in Seoul and analyze type of teaching practice management, contents of student-teachers self-evaluation. The results of this study are as follows; 1. Student-teachers experience per a person 10.03 day of practice stage of participation as assistance which is sufficient, 5.89 day of one-activity exercise stage, 1.13 day of two-activity exercise stage, 1.41 day of full-day exercise stage which is insufficient. Also student-teachers experience educational activities evenly such as attendance, free-selected activity, snack, arrangement, returning home But they didn t experience educational activities evenly such as nursery rime, tale, dramatization, rhythmical activities etc. 2. Contents of evaluation which show in student-teacher s self-evaluation was mainly about curriculum, repiprocal action between teacher and infant. The other side, contents of evaluation such as management of preschool, teacher organization, relationship with parent of student, evaluation of program, educational philosophy were not included in self-evaluation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE