View : 884 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author홍은자-
dc.creator홍은자-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:01Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:01Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000002576-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/193454-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002576-
dc.description.abstract요즘의 유아들은 어머니 성취압력으로 인하여 학원·학습지 이용을 많이 하고 있다. 이러한 현상은 유아 스트레스에 영향을 미치리라 생각된다. 따라서, 본 연구는 어머니 성취압력과 유아 스트레스와의 관계를 알아보고, 성취압력과 학원·학습지 이용은 어떤 관계가 있는지, 학원·학습지 이용은 유아 스트레스와 어떤 관계가 있는지 알아보고자 한다. 이와 같은 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 어머니 성취압력과 유아 스트레스와는 어떤 관계가 있는가? 2. 어머니 성취압력과 유아의 학원·학습지 이용은 어떤 관계가 있는 가? 3. 유아의 학원·학습지 이용은 유아 스트레스와 어떤 관계가 있는가? 본 연구의 대상은 서울에 위치한 병설유치원 두 곳의 만 4, 5세 유아 89명과 그 어머니들이다. 연구도구는 어머니용 검사지와 유아용 검사지이다. 어머니용 성취압력 검사지는 박수자(1996)의 논문에서 사용한 것을 수정 보완하여 사용하였다. 유아용 검사지로는 염현경(1998)이 우리나라 실정에 맞게 개발한 유아의 일상적 스트레스 척도(Korean Preschool Daily Stress Scale; KPDSS)를 사용하였다. 어머니용 설문지와 유아 면접 자료는 SAS통계프로그램을 이용하여 평균, t검증, Pearson의 적률 상관관계분석을 실시하였다. 이러한 분석에 따른 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 1. 어머니 성취압력과 유아 스트레스는 정적인 상관관계가 있음이 보여졌다. 이를 통해 어머니 성취압력과 유아 스트레스는 상호영향을 끼침을 알 수 있다. 2. 학원·학습지를 많이 시키는 어머니 성취압력과 적게 시키는 어머니 성취압력과는 평균에 차이가 있었다. 따라서 어머니 성취압력이 높으면 학원·학습지를 시키는 경우가 더 많음을 알 수 있다. 3. 학원·학습지를 많이 하는 유아와 적게 하는 유아의 스트레스간에는 유의미한 차이가 있다. 즉, 학원·학습지를 많이 하는 유아의 스트레스가 더 높은 것으로 나타났다. 이상에서 살펴본 바에 의하면 어머니 성취압력은 유아 스트레스와 학원·학습지 이용과 밀접한 관계가 있으며 성취압력에 따라 유아 스트레스와 학원·학습지 이용에 차이가 있었다. ; It seems that today many young children often utilize institutes or home study papers by being pressed by being their mothers for better accomplishment. This phenomenon is likely to lead children to stress. In this regard, this study put its principal objective on manifesting how mothers accomplishment-oriented pressure is related to their young children s stress, what correlations are shown among accomplishment-oriented pressure, institutes, and home study papers, and how the utilization of institutes and home study papers are related to young children s stress. For that purpose, subjects of study were posed, as follows: 1. How mothers accomplishment-oriented pressure is related to their children s stress? 2. How mothers accomplishment-oriented pressure is related to their young children s use of institutes and home study papers? 3. How the use of young children s institutes and home study papers is related to their stress? Subjects were sampled out from two kindergartens located in Seoul, totaling to 89 four- and five-year olds and their mothers. The tool of study utilized a test questionnaire for mothers and one for young children. The test questionnaire on accomplishment-oriented pressure for mothers used a corrected and complemented version of that used by Park Su-ja (1996) in her thesis, and that for the young children, Korean Preschool Daily Stress Scale (KPDSS) developed by Yeom Hyon-kyong(1998) to be fitted to the Korean situation. Data of the questionnaire for mothers and of young children interview processed with the SAS statistic program, and thereupon t-test and Pearson product-moment correlation analysis were conducted. Resultant findings were revealed, as follows: 1. A positive correlation was found between mothers accomplishment-oriented pressure and their young children s stress. This indicates that the mothers accomplishment-oriented pressure and their young children s stress mutually affect each other. 2. A mean difference of accomplishment-oriented pressure was shown between the mothers who more depend upon institutes and home study papers and those who less depend upon. Consequently, the higher mothers accomplishment-oriented pressure, the more dependence upon institutes and home study papers. 3. There revealed a significant difference between the young children who more utilized institutes and home study papers and those who less utilized. That is to say, the young children who use institutes and home study papers showed higher stress. As aforementioned, accomplishment-oriented pressure by mothers is closely related to young children s stress, and stress and the utilization of institutes and home study papers vary with the degree of accomplishment-oriented pressure by mothers.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = vi I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 4 II. 이론적 배경 = 5 A. 성취압력 = 5 B. 학원·학습지 = 7 c. 스트레스 = 13 III. 연구 방법 = 21 A. 연구 대상 = 21 B. 연구 도구 = 23 C. 연구 절차 = 26 D. 자료 분석 = 27 IV. 연구 결과 및 해석 = 29 A. 어머니 성취압력과 유아 스트레스 관계 = 34 B. 어머니 성취압력과 학원·학습지 이용 관계 = 36 C. 학원·학습지 이용과 유아 스트레스 관계 = 36 V. 논의 및 결론 = 38 A. 논의 = 38 B. 결론 및 제언 = 42 참고문헌 = 44 부록 = 50 ABSTRACT = 70-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent889576 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title어머니성취압력과 학원.학습지 이용이 유아의 스트레스에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 유아교육전공-
dc.date.awarded2001. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE