View : 749 Download: 0

의사소통능력 향상을 위한 문화 요소 통합 초등 영어 프로그램 개발

Title
의사소통능력 향상을 위한 문화 요소 통합 초등 영어 프로그램 개발
Authors
안수경
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 아동의 의사소통능력 향상을 위한 문화 요소 통합 영어 프로그램을 개발하고, 이를 학교 현장에서 적용할 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 21세기의 세계화, 정보화, 개방화 시대에 부응하는 초등학교 영어 교육은 영어 의사소통능력의 기초적 바탕을 마련하는데 역점을 두어야 하며 이때 필수적으로 요구되는 것이 언어와 그 언어를 사용하는 사람들의 문화적인 배경에 대한 이해이다. 그러나 영어를 통한 의사소통에 있어서 문화에 대한 이해가 필수적임에도 불구하고 이제까지의 학교 영어교육은 문화 교육에 소홀했다. 이에 본 연구에서는 문화 요소 통합 초등 영어 프로그램을 개발하여 아동들에게 다양한 영어 활동의 경험은 물론 영어에 대한 흥미 및 즐겨 참여하는 태도 육성과 더불어 아동의 영어 의사소통능력을 향상시키고자 하였다. 본 연구에서 개발한 프로그램은 교육목표의 설정, 학습경험의 선정, 학습경험의 조직, 평가의 과정을 거치는 Tyler(1949)의 교육과정 개발 모형에 기초하였다. 본 프로그램의 교육 목표는 학습자, 사회, 교과전문가에 대한 요구조사의 결과에 따라 설정하였으며, 프로그램의 목표에 따라 학습 경험을 선정하고 조직하였다. 의사소통능력 향상을 위한 본 프로그램의 목표는 "영미문화의 이해를 통하여 일상 생활에 필요한 영어를 이해하고 사용할 수 있는 기본적인 의사소통능력을 기르며 영어에 대한 흥미와 자신감을 가진다. 아울러 영미문화와 우리 문화의 차이점과 공통점을 바르게 인식하고 영미문화에 대한 올바른 태도를 가지며 우리 문화를 발전시키고, 외국에 소개할 수 있는 바탕을 마련한다."로 설정되었으며, 학습경험은 의사소통기능적 측면과 문화적 측면에서 선정되었다. 본 프로그램에서는 한 단원의 학습이 2차시로 진행될 수 있도록 하였고, 학습활동으로 giving examples in the situation, comparison method, culture aside, dialogues and skits, role play, culture island, 문화 퀴즈, 실수담 소개, 비디오 시청, 시각 자료 및 인터넷 이용, 책 만들기 등을 선정하였다. 또한 선정된 학습 활동들은 효과적인 수업을 위해 Warm up - Presentation - Practice - Production - Wrap up 의 학습 단계 속에서 이루어지도록 하였다. 개발된 프로그램은 강남구에 위치한 D초등학교 5학년 46명을 대상으로 12차시 동안 실시되었고, 프로그램 평가는 프로그램을 개선하고 타당화하기 위해 프로그램 실시 이전과 이후에 영어 의사소통능력 검사 및 영어능력 검사를 실시하였다. 이 때, 비교집단을 두어 두 집단 간의 차이를 비교하였고, 검사 결과는 SPSS/WIN 통계 프로그램을 이용하여 t검증으로 분석하였다. 또한 아동의 흥미와 참여도의 변화를 살펴보기 위해 관찰 기록 평가표(checklist)에 의한 교사의 관찰이 이루어 졌으며 아동의 자기 평가 방법이 사용되었다. 의사소통능력 향상을 위한 문화 요소 통합 초등 영어 프로그램의 실시 결과, 통제집단과의 비교에 있어서 실험집단의 영어 의사소통능력 및 전반적인 영어능력은 통계적으로 유의미한 차이(p<.05)를 보였다. 따라서 본 프로그램은 기존의 언어만을 지도한 수업방법보다 아동의 영어 의사소통능력 향상에 효과가 있다고 할 수 있다. 그리고 교사의 관찰과 아동의 자기 평가지를 분석한 결과, 아동들의 영어에 대한 전반적인 인식과 태도에 긍정적인 변화를 가져왔음이 입증되었다. 이는 본 연구에서 개발된 의사소통능력 향상을 위한 문화 요소 통합 초등 영어 프로그램이 아동의 의사소통능력을 향상시키고, 영어에 대한 흥미와 관심을 풍부하게 하며 영어학습에 대한 바람직한 태도를 가지게 하는데 효과적임을 보여주는 것이다. ; This study aims at developing elementary English program which integrates cultural elements to improve the communicative competence of children and its application in the classroom. Corresponding to a globalized, information-oriented, and open-door society of the 21st century, it is English education in elementary school that has to provide the basis for the communicative competence. For this, it is essential to understand the background of the target culture, as well as the target language. Although it is essential to understand the culture in communication, the English education in school has disregarded teaching the target culture. Thus, this study tries to develop elementary English program with cultural elements which improves the communicative competence of children through interests and voluntary participation in various English activities. The program intended to be developed via this study is based on Tyler s model of curriculum development, which goes through setting a goal in education, selecting and organizing learning experiences, and evalulating curriculum. The educational goal of this program was set according to the results of survey on learners, society, curriculum professionals, and learning experiences were selected and organized accordingly. The goal of the program is to help children understand and use everyday English with interest and confidence by poviding background information about British and American cultures. Through this program, Children would also recognize correctly the differences and similarities between British and American cultures and Korean culture. As a result, they would take a proper attitude toward British and American cultures. At the same time, they would be prepared to develop their own culture and introduce it to other countries. In the program for developing communicative competence of children, two class-hours were assigned to one lesson and selected activities for learning activities and teaching strategy are as follows: giving examples in the situation, comparison method, culture aside, dialogues and skits, role play, culture island, culture quiz, telling the episode of misunderstanding the target culture, watching video, using visual aids and internet, book making, and so on. These activities are developed to go through the learning stages like warm-up, presentation, practice, production, wrap-up. The developed program was executed with 46 students of 5th grade in D elementary school, Kangnam-gu in Seoul for 12 class-hours. The evaluation of the program is carried out through communicative competence test which was taken before and after the program to improve it and prove its validity. At the same time, a comparative group took the same tests as the subject group. The pre-test was to identify the same quality of two groups while the post-test was to compare the difference between two groups. The results of communicative competence test were analyzed with t-verification using SPSS/WIN statistics program. Also, to look at the change in children s interest and their participation, qualitative observation method by teacher and self-examination method by children were used through teacher s checklist of children observation records. After the practice of the program, communicative competence of children in subject group shows improvement with statistically meaningful difference(p<.05) in comparison to the children in the comparative group. Therefore, it shows that this program is more useful for development of communicative competence of children than the language-centered learning method. The result of teachers qualitative observation and children s self-examinations proves the positive change in children s overall recognition and attitudes to English. This shows that the elementary English program with culture elements is effective in improving communicative competence of children, enriching interest in English, and changing attitude to English learning positively.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE