View : 19 Download: 0

학생의 귀속 계층에 따른 정보화 매체 이용 격차에 관한 연구

Title
학생의 귀속 계층에 따른 정보화 매체 이용 격차에 관한 연구
Authors
한소영
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
1970년대 미국에서 제기되기 시작한 정보화 사회에 대한 논의가 우리 사회에서는 1990년대 이후 본격적으로 제기되었다. 정보화 사회가 되면 과학기술과 통신 기술 등의 발달이 사회 전반에서 많은 변화를 가져올 것이라고 예측되었다. 이와 같은 정보화 사회가 도래하였을 때 기존의 사회적 불평등이 어떻게 변화할 것인가에 대해서는 두 가지의 시각이 존재하고 있다. 한 입장에서는 통신 기술이 발달되어 모두가 정보화의 혜택을 누리게 됨으로써 기존의 사회적 불평등은 사라지고 새로운 평등 사회가 전개될 것이라는 입장이고, 다른 입장에서는 정보화 사회에서 정보에 접근하는 기회나 비용이 기존의 불평등 구조와 같게 이루어지며, 오히려 이제까지보다 더한 사회적 불평등이 나타날 것이라는 입장이다. 이와 같이 정보화의 부정적인 측면은 현실 사회에서 이미 정보화 격차를 가져오고 있으며, 여러 조사에서 기존의 불평등 구조를 반영하고 있음을 드러내고 있다. 이러한 정보화 격차의 문제를 해소하기 위하여 정부에서는 각종 정책을 수립하여 시행하고 있다. 특히 앞으로의 본격적인 정보화 사회를 담당하게 될 청소년들의 교육에 있어서 정부는 학교 시설의 정보화와 정보화 교육 등을 통해서 대비하고자 한다. 이 글은 청소년들의 정보화 매체 이용 실태를 파악하기 위하여 서울에 거주하는 인문계 고등학생들을 대상으로 학생들이 갖고 있는 계층적 요소가 그들의 정보화 매체의 이용에 미치는 영향에 대해 조사하였다. 먼저 여러 문헌과 선행연구의 결과를 통하여 정보화에 대한 시각과 우리 사회의 정보화 실태 및 인식을 조사하였다. 그리고 이와 비슷한 현상이 청소년들 사이에서도 나타나는지를 대표적인 정보화 매체인 컴퓨터의 보유 및 이용, 컴퓨터 통신의 이용, 필요로 하는 정보와 이것의 획득 방법, 학교에서 이루어지는 정보산업 교과에 대한 만족도와 이해도 등을 중심으로 조사·분석하였다. 그 결과 부모의 학력이나 직업, 가구의 월소득 등으로 측정할 수 있는 학생의 계층적 요소들이 학생들의 컴퓨터 이용 - 컴퓨터의 이용 목적, 이용 빈도 등에는 큰 영향을 미치지 않았지만 컴퓨터 통신의 이용 - 통신의 이용 여부, 통신 이용 시간, 통신 이용 목적, 통신에 지출하는 비용 등에는 유의미한 차이를 가져옴을 발견할 수 있었다. 또한 응답자의 성별에 따른 특성도 컴퓨터 통신의 이용에 차이를 가져옴을 발견할 수 있었다. 정보화 사회에서 이용하는 정보에 있어서도 이러한 차이는 어느정도 발견되었다. 학생들이 필요로 하는 정보의 종류는 대체로 개인적 흥미 만족을 위한 정보로 여기에는 학생의 계층적 요소나 성별 특성이 별다른 영향을 미치지는 않았다. 정보의 획득 방식에 있어서는 대부분의 학생들이 컴퓨터 통신이라는 방법을 선호함으로써 청소년들에게 정보화가 상당 부분 진행되어있음을 파악할 수 있었고, 이 부분에 있어서는 학생이 갖고 있는 계층적 요소와 성별 특성이 유의미한 차이를 가져왔다. 그리고 학교에서 이루어지는 정보화 교육에 대해서 학생들은 대체로 불만족하고 있는 것으로 나타났으며, 보다 많은 내용을 교과 과정으로 구성해줄 것을 요구하고 있었다. 이 부분의 분석에 있어서는 학생의 母가 갖고 있는 계층적 특성보다는 父의 계층적 특성이 보다 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 통해서 학생이 갖고 있는 계층적 요소가 학생의 정보화 매체 이용에 영향을 미치고 있음을 알 수 있었으며, 이는 정보화 격차에 있어서 기존의 불평등 구조가 어느정도 반영됨을 의미하는 것이다. 따라서 공교육을 통해 학생들이 겪을 수 있는 정보화 격차를 해소하고, 이를 위한 교과 과정의 재구성이 요구되고 있음을 파악할 수 있었다. ; In 1970s, a discussion about information society started in U. S. A., whereas it started in Korea on a full scale after 1990s. There is an expectation that the development of technology & IT will change the whole socirty. Two viewpoints exist how the social inequality will change in such information society. One viewpoint is that new, equal society will be realized after disappearing the existing social inequality, since everyone will enjoy the benefit of information owing to the development of IT. The other point is that the social inequality will be worse and opportunity or expense for approaching information will be equal comparing with the existing inequal structure. The negative aspect of information already makes the difference of information in this society, various researches show that it reflects the existing inequal structure. The government establishes diverse policies to settle the problem, information inequality. Specially, the government will prepare the information education and school facilities about information for the education of juveniles who will represent the information society in the future. To understand the real condition of juveniles use of information media, this thesis researched how the social class factors of students would affect the use of information media applying to the academic high school students in Seoul. First, it is surveyed that the viewpoints about information and the actual condition & recognition of information in our society through the results of existing studies and documents. To examine juveniles experience such phenomena, it is researched and anaylized that the possession and use of computers as the representative information media, use of computer communication (Internet), necessary information and the ways of acquring this, satisfaction & understanding degree about the information industry in school. As the result, the social class factors of students such as parents scholarship, job, or income level didn t affect the students use of computer, the aim or frequency of using computers, whereas they affected the possibility, time, aim, and expense of using computer communication. In addition, the gender made difference to use computer communication. Such difference was discovered to some extent in the information used in information society. The kind of information necessary to the students was for the individual satisfaction of interests, so it didn t affect them particularly that the social class factors or the gender. In the ways of information acquisition, most students preferred to the computer communication, so it can be grasped that the juveniles progressed the popularization of information. In this part, however, there was meaningful difference according to the social class factors or the gender. Generally, the students dissatisfied with the information class in school, they required much more contents in curricula.. The analysis of this part showed that the social class factors of fathers affected them more than those of mothers. According to the above results, we can understand that the social class factors affect the students use of information media, and the existing inequal structure is reflected on the difference of information partly. Therefore, there are needs to solve the difference of information that students experienced in public education, and it is required that the restructuring of information curricula.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE