View : 28 Download: 0

원통변형을 이용한 도자조형 연구

Title
원통변형을 이용한 도자조형 연구
Authors
박민선
Issue Date
2002
Department/Major
디자인대학원 도자디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
The turn of the 21st century has further increased the human desire to live around a naturat environment particular with our advanced developments in science and diversions created in culture. Today due to the ceaseless inflow of westenl influences, the culture of every individual nation has become mere yersatile. Such phenomenon has also affected our life styles. It has made it mere complex. Hence a spiritual securitY and satisfaction is needed in such a fast changing society This can be attained through art whore the mind Is able to discover new inner realms and expenences. In a complex life as ours today, simple clean geometric shapes can attract the contemporarY aesthetics with their specific qualities in form. As a result it can liberate peoples mlnds. Formative art uses a chosen subject to translate different concepts through a single expression. Although art can be referred to as the baslc act of creatlon, it Is also a means to express the mental state of the maker. The form and the artists spirit when combined together, gives result to one complete expression in art. Consequently, in ordor to satisfy the contemporarY preferonce in art, the study has chosen cYlindrical forms to express different ideas and concepts. Here the cylinder has been used kineticalIY and it has been transformod into a series of irregular shapes. A generat research was conducted on the relationship of form and art. Then the study examined various different expressions using the cylinder These have been analyzed to find different ways of transforming it. The cylinder shape is often used in our environment as tools, poles and other purposes. The study has observed these factors to create a series of transformatlon. Here the rectangular parelleleplped and half cylinder forms have been analyzed for a simplified transformation. For decorative expressions the form was assembled and disassembled. The work was made using the slip-casting and slab-building methods In coramics. Some of the werk was also carved and sculpted A stoneware clay body consisting of a smooth body and chamotte, was used. For a coarse texture black glaze and iron glaze were applied. Some were left unglazed. The first firing was conducted in a 0.53∮㉢ gas kiln. It was fired for 8 hour5 reachlng a temporature of 900E' . The second finng was done In a 0.73∮㉢ gas kiln. The temporature reached 1250E' in 9 hours. This was an oxidation firing. Also some of the werk was fired in a 0.53∮㉢ gas kiln to 1240 E' in a reduction firing that took If hours. The forms were assembled, disassembled and twisted. The study has proved that the cylinder can be used to express nomerous different forms. The form itself is simple, clean and pure. It is also possible to combine this partlcular form with other geometric shapes. The shape itself can be used perpendicularly or in parallel to create different expressions. The study became mere than a simplified interprelation of the cylinder form. It provlded the means to recreate the form In art. Thls study hopes for other artists to research on this particular subject to create many other intoresting forms in art.; 21세기에 들어서면서 과학 문멸의 발달과 서구 문명의 유입 등으로 인한 다양한 문화와 복잡한 생활 구조로 변화되는 상황 속에서 인간은 자연으로 돌아가고자 하는 강한 욕구를 가지게 되며 창작과 예술 활동의 경험으로 인간의 내면 세계를 새로운 영역을 통해 표현함으로 정신적인 안정을 찾고자 한다. 복잡한 생활구조 속에서의 현대인에겐 어느 때보다도 단순화되고 생략된 기하 학적인 형태는 그 자체의 인공적이며 구체적인 모습을 보여주고 대상을 자유롭 게 표현해 줄 수 있는 소재가 된다 조형예술작품은 어떠한 주제나 물질을 사용하여 어느 관념에서 표현을 통해 어떠한 형체를 만들어내는 것을 뜻하며 이것에 필요한 형태와 의미를 부여하는 것이다. 표현에 있어서 예술은 기본적인 창조행위로 보다 구체적인 행위와 더불어 작 가의 정서나 마음의 상태를 표현하는 단계에서 시작하여 진정한 예술작품으로 완성 되는 것이다. 기하학적인 형태 중 기본적이면서도 안정감을 주는 원통은 현대인의 간결하고 정확한 욕구를 충족시킬 수 있는 요소로 작가의 창조의도에 따라 무한한 가능성 을 지닐 수 있게 되며 인간의 기본 감성에 적합하여 누구나 쉽제 접근할 수 있 어 예술이란 분야를 좀 더 친근하게 다가갈 수 있고 어디서나 찾아볼 수 있는 재료로 현대문명에 가장 적절한 표현 방법임을 알 수 있다. 따라서 본 연구자는 이러한 현대인들에게 자연과의 교감을 유지하여 마음의 안정과 여유를 생찰환경 속에서 좀 더 가깝게 접할 수 있는 조형작품을 제작하 는데 접합, 꼬임, 힘을 이용한 유동성과 털규칙적인 변화를 통한 원통이라는 주 제를 선택하여 감각적 지각 속에서 통일 또는 조화로 원통의 아름다운 도자 도 형을 연구하고자 한다. 본 연구를 위하여 본론에서 조형과 예술의 관계를 문헌을 통해 포괄적 의미와 관계를 살펴보았고 원통의 개념 및 구조적 특징을 고찰하면서 원통을 소재로 한 다양한 작품들을 연구 분석하여 이를 통하여 전개되어지는 변형의 방법을 겋합, 꼬임, 힘을 이용한 조형성으로 나누어 고찰하였다. 조형 과정에 있어서는 생활환경 속에서 쉽게 접할 수 있는 원통형의 도구나 기둥, 생활용품 등을 응용 또는 변형함으로 표현하였고 작품 제작에 앞 서 직육 면체와 반구 등의 기하형태를 부분적으로 단순화시키고 원통과의 구성과 접합을 이용하여 다양한 조형성으로 재구성하였다. 제작과정에 있어서는 섬세하고 자유로운 표현과 반복제작이 가능한 석고 틀을 이용한 이장주입성형을 사용하였고, 일정한 두께의 면이 필요한 작업을 위해 판 성형, 거친 흙의 질감을 표현을 위해 속파기 등을 이용하였다. 태토는 부드러운 표면의 형태와 백잭도를 강조하기 위해 실크소지를 사용하였 으며, 표면의 거친 질감을 강조하기 위하여 샤모트가 첨가된 석기질 점토를 사용하였고 유약은 표면 질감과 변형된 형태를 강조하기 위하여 무유 처리한 것과 표면의 질감을 부분적으로 강조하기 흑유, 철유를 사용하였다. 1차 소성은 0.Sm³ 가스 가마에서 최고 온도 900℃로 8시간 동안 소성하였고, 2차 소성은 0.7m³ 가스 가마에서 최고 온도 1250℃로 9시간 동안 산화염으로 소성한 작품과 0.Sm³ 가스가마에서 최고 온도 1240℃로 If시간 동안 환원염 소성을한 작품이 있다. 본 연구자는 원통의 접합, 꼬임, 힘을 이용하여 변형한 조형 작품을 제작하면서조형적 체험을 통해 원통의 형태에서 오는 단순성, 간결성, 순수성은 무제한적인표현이 가능하며 다양한 전개의 가능성과 작가의 창작 의도에 따라 무한한 표현 욕구를 시도, 확대 할 수 있는 주제임을 알 수 있었으며 원통과 다른 기하입체와의 접합을 통해서는 어떠한 형태에 어떤 부위를, 어떻게, 어느 정도 접합하느냐에 따라 다양한 조형성을 추구 할 수 있음을 알 수 있었다. 또한 원통을 수평 또는 수직으로 꼬아 묶는 과정만으로도 그 형태 변화를 다양하게 볼 수 있으며 어떠한 방법으로 어떤 부위를 어떻게 힘을 가하느냐에 따라 변하는 다양한 조형성을 표현할 수 있는 원통이 가진 신비한 매력을 느낄 수 있었다. 본 연구자는 이 연구를 통해 기하학적 형태의 기본이 되는 원통의 변형은 객 관적인 단순화가 아니라 조형의 재창조임을 인식할 수 있었다. 앞으로 무한한 변형의 가능성이 있는 원통의 조형 변화와 논리에 대한 여러 작가들의 역량과 연구의 노력이 다양한 방법과 변화, 새로운 시도의 도자 조형작품을 통해 표현되어 발전되길 기대한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE