View : 638 Download: 0

유아교사의 역할수행에 대한 교사와 학부모의 인식 조사

Title
유아교사의 역할수행에 대한 교사와 학부모의 인식 조사
Authors
고문영
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유치원 교사의 역할수행에 대하여 교사 및 학부모가 어떻게 인식하고 있는지를 변인별(교사의 경력과 학력, 학부모의 연령과 학력)로 알아 보고, 교사와 학부모의 인식에는 어떤 차이가 있는지를 살펴 보는 것이다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아교사의 역할수행에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 1-1. 교사의 경력에 따라 유아교사의 역할수행에 대한 인식은 어떠한가? 1-2. 교사의 학력에 따라 유아교사의 역할수행에 대한 인식은 어떠한가? 2. 유아교사의 역할수행에 대한 학부모의 인식은 어떠한가? 2-1. 학부모의 연령에 따라 유아교사의 역할수행에 대한 인식은 어떠한가? 2-2. 학부모의 학력에 따라 유아교사의 역할수행에 대한 인식은 어떠한가? 3. 유아교사의 역할수행에 대한 교사와 학부모의 인식은 어떤 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울 시내 소재한 유치원에 재직 중인 교사 224명과 유치원에 자녀를 보내고 있는 학부모 336명으로 총 560명이다. 본 연구에서는 유치원 교사의 역할수행을 알아보기 위하여 교사용과 학부모용 질문지를 사용하였다. 연구도구는 조부경과 Saracho(1997)에 의해 개발된 ECTRRS(Early Childhood Teacher,s Role Rating Scale)를 사용하였다. 수집된 자료는 연구문제에 따라 t검정, 분산분석을 실시하였으며 사후검증으로는 Duncan검증을 실시하였다. 분석도구는 SPSS 프로그램을 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 역할수행에 대한 교사들의 인식은 전반적으로 높게 나타났으며, 그 중 일과 계획 및 수행자로서의 역할에 대한 인식이 가장 높았고 연구자로서의 역할에 대한 인식이 비교적 낮게 나타났다. 변인별로 분석해 보았을 때 경력에 따라서는 경력이 높아짐에 따라 역할수행도 높게 인식하여 통계적으로 유의한 차이를 보였으나 학력에 따라서는 유의한 차이는 나타나지 않았다. 둘째, 유치원 교사의 역할수행에 대한 학부모의 인식은 대체로 중간 정도의 수준이었다. 역할유형 중 학부모도 교사와 마찬가지로 일과 계획 및 수행자로서의 역할에 대하여 가장 높게 인식하고 있었으며 연구자로서의 역할에 대해서는 가장 낮게 인식하였다. 변인별로 분석해 보았을 때 학부모의 연령에 대해서는 연령이 증가함에 따라 역할수행에 대한 인식도 높게 나타나 통계적으로도 유의한 차이를 보였으나 학력에 따라서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 유치원 교사의 역할수행에 대한 교사와 학부모의 인식을 분석해 본 결과 모든 역할 유형에서 교사가 학부모 보다 높게 인식하고 있었고 통계적으로도 유의한 차이를 보였다. 역할유형 중 일과계획 및 수행자로서의 역할에 있어서 가장 큰 차이가 나타났고 행정업무 및 관리자로서의 역할에 있어서 가장 작은 차이가 나타났다. ; The purpose of this study is to examine how the recognition of early childhood teachers and parents concerning the teachers performance of their role is according to the variables (teacher s experience and education level, parent s age and education level ), and how the difference of recognition between the teachers and parents is. The specific questions of this study are as follows. 1. How is the early childhood teachers recognition concerning the performance of their role? 1-1. How is the early childhood teachers recognition concerning the performance of their role according to the experience? 1-2. How is the early childhood teachers recognition concerning the performance of their role according to the education level? 2. How is the parents recognition concerning the teachers performance of their role? 2-1. How is the parents recognition concerning the teachers performance of their role according to the their age? 2-2. How is the parents recognition concerning the teachers performance of their role according to the their education level? 3. How is the difference of recognition between the teachers and parents concerning the teachers performance of their role? The subjects of this study are composed of 560 in total, 224 early childhood teachers worked at kindergarten in Seoul and 336 parents whose children go to kindergarten. To examine the teachers performance of their role this study used Early Childhood Teachers Role Rating Scale ( ECTRRS ) developed by Cho Bu Kyeong and Saracho (1997). Collected data were treated by t-test, dispersion analysis, and Duncan-test. For the analysis of these , SPSS program was used. The results of this study are as follows. First, the early childhood teachers recognition concerning the performance of their role was generally high. Their recognition about the role as a planner and a performer of daily schedule was very high. On the other hand, their recognition about the role as a researcher was relatively low. According to the variables, the teachers recognition of the performance of their role became high when the teachers degree of experience became high. So, there was meaningful differences about the experience statistically, but was not about the education level. Second, the parents recognition concerning the teachers performance of their role was generally medial. The parents recognition about the teachers role as a planner and a performer of daily schedule was high like teachers. But in the case of the role as a researcher, the parents recognition was very low. According to the variables, parents recognition of the performance of teacher s role became high when the parents degree of age became high. So, there was meaningful differences about the age statistically, but was not about the education level. Third, In the recognition of early childhood teachers and parents concerning the teachers performance of their role, the early childhood teachers recognition was generally higher than the parents recognition in every parts. Especially, in the teachers role as a planner and a performance of daily schedule, there was the most difference between the teachers and the parents, and there was the least difference in the role as a administrative affair and the manager.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE