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유치원 교사들의 과학에 대한 불안, 태도, 교수 효능감 : 충청남도를 중심으로

Title
유치원 교사들의 과학에 대한 불안, 태도, 교수 효능감 : 충청남도를 중심으로
Authors
배미양
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 유치원 교사들의 과학에 대한 불안ㆍ태도ㆍ교수 효능감에 대해 조사하고 그 상관관계를 살펴봄으로써 현장 교사와 과학교육연구자들에게 유치원 교사들에 대한 기초자료를 제공하고 이를 고려한 교사교육의 필요성을 인식하는데 도움이 되고자 한다. 본 연구의 목적은 유치원 교사들의 과학불안, 태도, 과학교수 효능감을 알아보고, 과학불안과 태도, 효능감의 관계를 살펴보는 것이다. 이에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 교사변인에 따라 유치원 교사들의 과학불안에 차이가 있는가?(연령, 경력, 학력에 따라) 2. 교사변인에 따라 유치원 교사들의 과학에 대한 태도에 차이가 있는가?(연령, 경력, 학력에 따라) 3. 교사변인에 따라 유치원 교사들의 과학 교수 효능감에 차이가 있는가?(연령, 경력, 학력에 따라) 4. 유치원 교사들의 과학불안과 과학에 대한 태도와의 상관관계는 어떠한가? 5. 유치원 교사들의 과학교수 효능감과 과학에 대한 태도와의 상관관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 충청남도 10개의 교육청(천안, 아산, 예산, 공주, 홍성, 서천, 논산, 서산, 청양, 연기) 관내에 있는 269명이었다. 본 연구에서는 유치원 교사들의 과학에 대한 불안, 태도, 교수효능감을 알아보기 위하여 교사용 설문지를 사용하였다. 유치원 교사들의 과학불안감에 대한 도구는 Spielberger(1970)가 개발하고 Westerback(1984)이 예비 초등학교 교사를 상대로 과학적 상황으로 수정한 Science-State Trait Anxiety Inventory(S-STAI)를 국내에서 이재천(1992), 권태형(1998), 최종식(1999)등이 수정 사용한 것을 유아교육전문가 1인과 연구자가 유아교육상황에 맞게 재수정 사용하였다. 과학에 대한 태도를 측정하기 위한 도구로는 Cumming이 개발한 ATSS를 Moore & Martin(1990)이 수정한 Inventory of Science Attitudes(ISA)를 권태형이 초등교사 대상으로 사용한 도구를 유치원 상황에 맞게 수정하였다. 과학 교수 효능감을 측정하기 위한 도구는 Rigg & Enochs(1990)에 의해 개발된 Science Teaching Efficacy Belief Instrument(STEBI)를 연구자가 번역하여 사용하였다. 과학불안 설문지는 4점의 척도로 40문항, 과학에 대한 태도와 과학 교수 효능감 설문지는 5점 척도로 각각 30문항, 25문항으로 구성되었다. 수집된 자료는 빈도분석, 신뢰도 분석, 일원변량분석, 상관관계분석을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 교사변인에 따른 유치원 교사들의 과학 불안 경향성은 연령, 경력, 학력에 따라 유의미하게 나타났다. 둘째, 교사변인에 따른 유치원 교사들의 과학에 대한 태도인식에서는 연령,학력, 경력에 따라 유의미하게 나타났다. 셋째, 유치원 교사들의 과학 교수 효능감은 연령, 경력, 학력에서 유의미한 차이가 나타났다. 넷째, 유치원 교사들의 과학불안과 과학에 대한 태도에서 높은 상관을 나타났다. 유치원 교사들의 과학불안과 과학에 대한 태도에서 높은 상관을 나타났다. 하위요인별로 살펴보면 상태불안과 과학에의 흥미 상관관계가 가장 높았으며 과학의 가치와의 상관이 가장 낮았다. 특성불안과 과학에 대한 태도 역시 높은 과학에의 흥미가 높은 상관을 나타냈다. 다섯째, 유치원 교사들의 과학에 대한 태도와 과학 교수효능감은 높은 상관을 나타냈다 하위요인별로 살펴보면 과학에의 흥미, 과학의 가치, 과학과 과학자에 대한 인식 순으로 상관관계를 보였다. ; The purpose of this study is to look into the anxiety and the attitude on science, the efficacy of science teaching, and investigate the correlations among them. the detail matters of study for these are as follows: 1. Does each kindergarten teacher show difference in the anxiety on science? (According to the age, education and career) 2. Does each kindergarten teacher show difference in the attitude on science? (According to the age, education and career) 3. Does each kindergarten teacher show difference in the effect of science teaching? (According to the age, education and career) 4. What is the correction of the anxiety on science and the attitude on science of kindergarten teacher? 5. What is the correction of the effect of science teaching and the attitude on science of kindergarten teacher? The subject of this study is the 269 teachers working in the 10 cities and counties in south Chungchong Province(Chon-an, A-san, Kong-ju, Hong-sung, Seo-chon, Non-san, Seo-san, Chong-yang and Yeon-gi). The Questionnaires to teachers are used in this study in order to the anxiety and the attitude on science, and the effect of science teaching of kindergarten teacher. The measuring instrument for the anxiety on science of kindergarten teachers was developed by Spidlberger(1970), amended for the trainee teachers of elementary school to Science-State Trait Anxiety Inventory(S-STAI), and modified for the kindergarten situation by Lee, Jae-Chon(1992) and Kwon, Tae-Hyong(1997). Science Teaching Efficacy Belief Investment(STEBI) by Rigg & Enochs(1990) is translated and used as the measuring instrument in this study, and the questionnaire consists of 20 4-point questions on the anxiety on science and 30 questions on the attitude on science and 25 questions on the efficacy of science teaching of 5 points. Analysis techniques which were used in this study were frequency analysis, credibility analysis, oneway analysis and correlation analysis. The finding of this study are as follows. First, the anxiety on science shows meaningful difference according to the age, the career, the education. It means that the teachers who are older and have more experience show less anxiety, and have positive influence on kindergarteners. Secondary, the attitude shows meaningful difference according to the age, the career, the education. It means that the teachers who are older and have more education present high attitude on science. Thirdly, the efficacy of science teaching shows meaningful difference according to the age and the education, the career . Next, the anxiety and the attitude on science present high correlations, which means the higher the attitude is. the lower their anxiety is. Thus, teachers should lesson their anxiety and enhance their attitude in order to high children s attitude on science finally, the relationship between teacher attitude on science and the efficacy is also high. Therefore, it means teachers have positive influence on children s performance when teachers have positive attitude.
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