View : 579 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author박점란-
dc.creator박점란-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:35Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:35Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000002800-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/193194-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002800-
dc.description.abstract정보화·세계화 시대의 교육은 개성 있고 창의적인 인간육성을 이상으로 삼는다. 이러한 교육과정의 기본정신을 교육과정에 보다 적극적으로 구현하기 위해 제7차 교육과정의 두드러진 특징중의 하나가 재량활동 시간의 확대이다. 이에 본 연구는 다양한 주제와 다양한 수준의 주제 탐구학습의 실제 수업 프로그램을 개발, 학급단위의 재량활동 시간에 사용할 수 있는 실제 수업 프로그램 개발을 통해 학생들의 자기주도적 학습능력을 신장시키는데 목적을 두고 연구하였다. 본 프로그램의 특징으로는 주제 학습을 통해 자기주도적 학습능력을 향상시키도록 구안되었으며 기초조사를 통해 학생들의 선호에 따라 조직하였다. 연구대상으로 고양시 소재 A초등학교 5학년 1반 40명(남21, 여19)을 선정하였으며, 투입적용기간은 기초조사를 1999년 11월 1일부터 2000년 2월 20일까지 사전실태조사를 통해 탐구주제를 소질, 생활, 도서, 환경으로 선정하였다. 이를 바탕으로 주제탐구중심의 재량활동 프로그램을 개발하고 2000년 3월 2일부터 2000년 10월 31일까지 투입적용 하였는데, 이를 연구대상학생 40명에게 소질, 생활, 도서, 환경탐구를 실시한 후 평가관점에 따른 평가와 설문지에 의한 설문 후 활용 빈도분석을 통해 결과를 검증하였는데 그 결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 주제탐구중심의 교육프로그램을 개별 또는 소집단별로 적용한 결과, 학생의 탐구학습능력이 하위단계에서 중상위 단계로 신장된 학생이 27.5%이상이고 자기주도적 학습능력신장은 학생의 22.5%가 상위단계로 발전하여 연구대상 학생 대부분이 탐구학습능력 및 자기주도적 학습능력이 신장되었다. 둘째, 자기주도적 학습태도는 스스로 학습계획을 세우고 탐구영역을 실천, 해결할 수 있는 힘이 하위단계에서 중상위 단계로 27.38%, 상 단계로 변화된 학생이 21.22%로 나타났으며, 학습능력에 맞는 목표를 세우고 책임지며 학습하고자 하는 자기 주도적 의지에 있어 하위단계에서 중상위단계로 22.56%, 상 단계로 변화된 학생이 23.37%였다. 또한 재량시간 운영방식과 재량시간에 공부하고 싶은 요구의 신장에 있어 하위단계에서 중상위 단계로의 변화가 26.86%이고 상 단계로의 변화가 13.55%로 점진적인 신장을 보여주었다. 셋째, 프로그램에 대한 흥미도를 조사한 결과 60%가 흥미를 느끼고 만족도에 있어 72.5%가 만족한 것으로 나타났으며 과제학습활동에서 자료 이용 등 긍정적 평가가 65%인 것으로 나타났다. 넷째, 재량활동에 대한 흥미와 관심도에 있어서는 사전·사후비교결과 전체 75%가 높아졌으며 관심도에서는 92.5%와 재량활동에 대한 만족도는 72.5%로 높아진 것으로 나타났다. 이상에서와 같이 재량활동의 효과가 상당히 높은 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는이 연구에서 개발한 프로그램이 학습자의 자기주도적 능력을 신장시키는데 타당하다는 결론을 내리게 한다. 따라서 학교재량활동을 통해 학생개개인의 특성을 살릴 수 있고 수업외의 시간을 활용하는 점에서 의외로 높은 관심을 보이는바, 다양한 표현력과 탐구능력 등이 향상되어 가는 점을 발견할 수 있는 점에서 본래의 교육목적과 잘 부합됨으로 후속적 연구를 통한 전학교의 확대 보급과 학년의 다양한 적용이 요구된다 하겠다. ; The Education in the information and globalization era is aimed at fostering human with characteristic, creative ability. There was inclined to enlarge discretionary activities as a factor of the major characteristics for 7th curriculum sent me a telegram to the effect that this curricular can approach to educational fundamental mental. This paper was designed to offer basic materials for promoting individual learning activities and providing proper environment and resources by coming up with measures to enhance students self-initiated learning abilities and also there was aimed at developing actual-class programs involving the theme exploration of a variety of themes and various-level theme exploration on the basis of grade-to-grade connection in the class-unit periods of discretionary activities and by identifying the influences which such discretionary activities exert. In the other hands, this program was contrived to enhance self-initiated learning abilities through subject learning, and also there was organized according to students preference from basis investigation. For the above things, I worked with the fifth graders(men 21persons, women 19persons) of students attending elementary schools located in the city of Koyang, and also there fulfilled basic survey and previous fact-revealing during the 1999. 11. 1. - 2000. 2. 20. to apply those objects nation-widely. On the basis of the above things, there was applied to real education through the process to divide into two points, namely pre-applying and after-applying during the 2000. 3. 2. - 2000. 10. 31. when it comes to the suggestion of specific contents in relation to the operation of discretionary activities. This study diagnosed empirically the results through frequency analysis in the process of inducing 8 factors such as a reading activities environmental activities and so on. The findings of this study are as follows. First, the students whose exploration abilities go through changes from inferior stages to superior stages turn out to account for over 27.5 percent, which means that those students account for 22.5 percent of those whose abilities to explore are improved. Most of the subjects turn out to be improved into superior stages, which shows that the programs prove to be of help as far as their abilities to learn in self-initiated fashions are concerned. Second, those who move from inferior stages to superior stages in terms of abilities to realize exploration projects, to establish learning plans for themselves through discretionary activities in the aspect of enhancing the self-initiated learning attitudes of the subjects turn out to account for 16 percent, and those students that go through changes into superior stages prove to stand at 21.2 percent. In terms of the self-initiative will to set a goal suitable to learning abilities, to assume the responsibility for the solution and to study, those subjects who undergo changes from inferior stages to superior ones account for 23.4 percent, and those who go through changes into superior stages stand at 0.8 percent. With this, in terms of the enhancement of operating method of discretion school hour and the need for learning, the changes made from inferior stages to superior ones stand at 13.3 percent, and changes into superior stages account for 13.5 percent, a gradual improvement. Third, the programs prove to be effective in forming the attitudes of mutual cooperation and making practical use of what is learned with an interest in the programs. In this respect, 60 percent of the subjects take an interest and 50 percent of them proved to be satisfied. And 65 percent of them turn out to make a positive evaluation of the programs in terms of the use of the programs in assignment-learning activities and so on. Fourth, in case of 75 percent of the subjects as a whole, their interest in discretionary activities is heightened. Those who are interested in the programs turn out to account for 92.5 percent, and those who are satisfied with discretionary activities prove to stand at 72.5 percent. From the above results, the learning effect of discretionary activities through self-initiated learning abilities was considerably high. Students could develope leaning activity adapted to their individuality through discretionary activities, at the same time could improve their learning effect beside regular school hour. Into the bargain, they showed eminent enhancement with the respective to their expression ability and exploration ability, which is coincident to intrinsic function of education. Finally, there need to apply variable discretionary activities to whole students attending primary school through subsequent researches.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = v I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성과 목적 = 1 B. 연구문제 = 2 II. 재량활동의 성격에 대한 이론적 배경 = 3 A. 재량활동의 도입취지와 의의 = 3 B. 재량활동 교육과정의 편성·운영 절차 = 11 1. 하위 영역별 재량 활동 교육과정 편성·운영 방안 = 12 2. 창의적 재량 활동 편성·운영 방안 = 13 3. 학교재량시간 교육과정 편성·운영 절차 = 17 C. 재량활동과 학습능력 = 23 1. 재량활동과 주제탐구학습 = 23 2. 재량활동과 자기주도적 학습능력 = 25 D. 재량활동 운영에 관한 선행연구 = 27 III. 재량활동프로그램 개발 모형 = 32 A. 연구의 대상 = 32 B. 프로그램 개발절차 및 과정 = 35 1. 목적설정 = 35 2. 탐구영역 = 38 3. 학습활동 = 38 IV. 프로그램의 실제 및 결과분석 = 45 A. 재량활동지도 프로그램의 실제 = 45 B. 재량활동결과 프로그램의 평가 = 54 1. 포트폴리오 평가 = 54 2. 재량활동 실시 전후 변화 비교 평가 = 56 C. 프로그램의 타당성 논의 = 59 V. 결론 = 61 <부록 1 : 설문지> = 64 <부록 2 : 평가결과작> = 69 참고 문헌 = 108 ABSTRACT = 110-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2533998 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title자기주도적 학습능력 신장을 위한 주제탐구 중심 재량 활동 프로그램 개발-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육과정전공-
dc.date.awarded2001. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE