View : 35 Download: 0

과정 중심 문단 쓰기 지도 방안 : 중학교 1학년을 중심으로

Title
과정 중심 문단 쓰기 지도 방안 : 중학교 1학년을 중심으로
Authors
심미경
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 과정 중심 문단 쓰기를 통해 학생들이 흥미를 느끼는 자기 주도적인 쓰기 수업이 되기 위한 방안을 제시하고 많은 쓰기 활동과 체험 기회를 제공해 중학생들의 표현 능력 향상을 꾀하는데 있다. 그러기 위해서 학습자의 쓰기 학습 과정을 면밀히 관찰하여 쓰기 전 단계에서 어떤 어려움을 겪는지, 쓰는 과정에서는 어떤 절차를 밟아나가는지, 쓴 후에는 어떤 피드백을 제공해야 하는지를 문단 쓰기를 통해 학습해 봄으로써 주도적 글쓰기 방안을 찾는다. II장에서는 쓰기에 대한 형식주의, 인지주의, 사회주의, 대화주의 관점을 살펴보면서 쓰기의 과정은 매우 복잡한 변인에 의해 영향을 받는 고도의 인지적 활동임을 밝히고 쓰기 지도에서 과정 중심 접근의 중요성을 논하였다. III장에서는 문단의 개념과 전개 원리를 밝히고 쓰기 전, 쓰는 중, 쓴 후의단계별 쓰기 활동을 알아보았다. IV장에서는 과정 중심 문단 쓰기의 지도 방안을 제시했다. 특히 과정 중심 쓰기는 결과 중심 쓰기에서 관심을 기울이지 않았던 쓰기 전 단계의 활동이 매우 중요하게 부각된다. 따라서 쓰기 전 단계 교수 학습안에서는 미니 마인드 맵, 분류, 완성된 마인드 맵 활동을 통하여 아이디어를 생성하고 내용을 창안하는 학습을 강조하면서 문단의 개념을 인지하였다. 중심 문장·뒷받침 문장 쓰기 교수 학습안에서는 쓰기 전 단계에서 학습한 내용 창안을 이용하여 중심문장·뒷받침 문장을 써 보았고, 문단 쓰기 교수 학습안에서는 문단 쓰기 전체 과정을 아이디어 생성하기, 중심 문장 쓰기, 뒷받침 문장 쓰기, 문단 쓰기의 단계를 거쳐 여러 문단으로 된 글을 완성하고 평가한 뒤 고쳐 쓰는 과정을 학습하였다. 또한 실제 학생의 글을 분석함으로써 결과 중심의 전통적인 문단 쓰기 수업을 한 학습자와 비교하여 쓰기 능력의 향상을 살펴보았다. 이러한 과정 중심 접근을 통해 교사는 글을 써 나가는 과정에서 학생들이 어려움을 느끼는 시기에 적절한 전략을 가르칠 수 있고 학생들은 필요한 경우 다시 앞 단계로 되돌아가기도 하고 다른 친구들과 협의하고 질문하는 전략을 수행하는 과정에서 자신의 글을 점검하고 수정하는 경험을 되풀이함으로써 쓰기의 회귀적 특성을 자연스럽게 체득할 수 있다. 본 연구를 통하여 과정 중심 문단 쓰기가 결과 중심의 전통적인 쓰기에 비해 학생들이 쓰기에서 겪는 어려움을 해결할 수 있는 전략을 단계적으로 제시해 주고 쓰기의 내용을 풍부하게 하며 통일성, 일관성, 강조성 있는 문단을 쓰는데 도움이 됨을 알 수 있었다. ; The purpose of this paper is to present an effective teaching method for the process-based paragraph writing in hopes to construct an interesting learner-centered writing class and to improve learner s productive skills through various writing activities. Therefore this paper deals with the difficulties in the pre-writing stage, the procedures in the during-writing stage, and the feedback in the post-writing stage by observing learners writing process. ChapterII defines writing as a cognitive activity which is under the influence of the complicated factors from the views of formalism, cognism, socialism, and dialogism. It also emphasizes the importance of the process-oriented approach in writing. ChapterIII clarifies the concept of a paragraph and the principles of developing a paragraph in the paragraph writing. And it offers pre-writing activities, writing activities, and post-writing activities. ChapterIV presents a teaching method for the process-based paragraph writing. The process-based writing focuses on the pre-writing stage compared with the productive-based writing. So the students in the experimental group brain-stormed ideas and they organized the contents through the pre-writing activities like pre-semantic mapping, clarification and post-sementic mapping. These activities helped the students to achieve the concept of a paragraph writing. In the topic and support sentence writing stage, the students wrote topic sentences using the way of organizing the contents which had been learned in the pre-writing stage. In the paragraph writing stage, they completed multi-paragraph writing through the following procedures; generating ideas, writing the topic sentence, writing the support sentences. Then the students evaluated their products and revised them. This paper also compares the products of the process-based writing class with those of the traditional products-based writing class focusing on the improvement of the learners writing skills. In this process-oriented approach teachers can provide an appropriate strategy at the stage in which students have difficulties and students have chances to go back to the pre-stage according to their need. The experience of the peer cooperation and self-evaluation enables the students to achieve the revising skills in writing naturally. In conclusion, the process-based writing presents strategies more procedurally than the traditional product-based writing. It enriches the contents of the students writing and helps students to write a good paragraph with the characteristics of unity, coherence and emphasis.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE