View : 15 Download: 0

고등학교에서의 논술교육에 대한 교사와 학생의 인식분석

Title
고등학교에서의 논술교육에 대한 교사와 학생의 인식분석
Authors
이우숙
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 교육과정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구는 논술교육의 개선방안을 모색하기 위한 하나의 기초연구로서 학교에서의 논술교육 실태와 사교육 실태에 대한 분석과 함께 논술교육의 목적과 의의, 논술교육의 내용 및 방법, 논술교육의 효과, 논술교육의 장애요인과 그 개선방안에 대한 교사와 학생들의 인식을 분석하는 데 목적이 있다. 이 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 학교에서의 논술교육과 논술 사교육 실태는 어떠한가? 둘째, 논술교육의 성격 및 방법과 관련하여 논술교육의 목적, 논술교육의 내용, 바람직한 논술교육의 방법, 논술문 평가방식, 논술교육의 효과, 논술교육의 일반적 특징 등에 대한 교사와 학생의 인식 및 태도는 어떠한가? 셋째, 논술교육의 장애요인에 대한 교사와 학생의 인식 및 태도는 어떠한가? 이와 같은 연구문제를 다루기 위해 이 연구에서는 고등학교 교사 164명과 고등학교 학생 564명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문지 분석을 통하여 얻어진 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사와 학생 모두 논술교육의 필요성을 인정하고 있으며, 논술교육이 자신의 생각을 조리있게 표현하는 능력과 논리적 사고력 함양에 기여할 수 있는 것으로 인식하고 있다. 그러나 학교에서 실시되는 논술교육은 국어과목의 일부로 국어교사 중심으로 이루어지고 있으며, 주로 대학 논술고사에 대비하기 위한 목적에서 일부 학생만을 대상으로 틀에 박힌 논술교육이 실시되고 있다. 결과적으로 현재 고등학교에서 실시되고 있는 논술교육에 대해서는 교사와 학생 모두 충실하지 못한 것으로 인식하고 있다. 둘째, 학교에서의 논술교육이 충실하지 못함에 따라 학생들은 학원 수업 등의 사교육에 많이 의존하고 있다. 사교육 효과에 대한 학생들의 평가는 높지 않은 편이지만 28.9%의 학생이 20만원 이상을 과외비용으로 부담하고 있고, 10.6%는 50만원 이상을 부담하는 등 사교육비의 부담이 큰 편이다. 이러한 사교육은 사교육비 부담과 함께 교육 기회 불균등성의 문제를 야기하고 있다. 셋째, 논술교육은 교육현장에 독서량의 확대, 사고력의 증진, 글쓰기 능력의 향상 등 여러 가지 긍정적 효과를 가져올 수 있음에도 불구하고 실제로 교육현장에 가져온 변화는 크지 않다. 특히 교사에 비해 학생들은 실질적인 변화가 더 적은 것으로 인식하고 있다. 넷째, 논술지도와 관련된 어려움으로 교사와 학생 모두 논술교육이 수업부담을 가중시킨다는 점을 들어 논술교육을 부담스럽게 생각하고 있다. 또한 논술교육을 담당하는 교사의 전문성이 낮다는 점도 중요한 문제점으로 인식되고 있다. 다섯째, 논술교육의 내용 및 방법과 관련하여, 논술교육에서 소재와 관련된 배경적 지식이 중요한 교육내용이 되어야 하며, 이러한 배경적 지식은 국어 관련 과목 및 철학 관련 과목은 물론 도덕(윤리와 사상 등), 역사, 정치, 경제, 사회·문화, 법 등 다양한 사회교과 등을 통하여 길러질 수 있다고 인식하고 있다. 따라서 논술 지도방식으로는 읽기와 쓰기가 모두 강조될 필요가 있다. ; As a foundational research on how to improve the teaching of essay writing, this thesis is geared to analyzing not only the status quo of the writing training at school and private establishment but also its objective and import, contents and teaching method on the one hand, and the teachers and students perception about the difficulties and ways of betterment on the writing instruction on the other. The research problems have been outlined as follows: First of all, what are the real picture of the essay-writing teaching at school and other institutions?; Second, as for the nature and processes of the writing training, how do teachers and students recognize and react to the purpose, substance, desirable teaching and evaluating systems, effects, and general characteristics of the education? Third, how do teachers and students understand and respond to the impediments on the scene of the essay-writing instruction? In order to deal with the aforementioned questions, the research was conducted for 164 teachers and 564 students of the high schools. The major findings are shown as in the following. First, both teachers and students admit that the writing education is necessary and it will help to cultivate the coherent way of expression and logical way of thinking. This writing training is, in reality, conventional while done as a part of the Korean language teaching, which means that it focuses on the preparation for the college entrance exam for only some students by the Korean teacher. As a result, neither teachers nor students think that the current way of writing education is satisfactory. Second, the ineffectiveness of the school writing training has caused the students to depend on private institutions. Whereas the students are not satisfied with the institute training, either, the training itself cost them rather much expense, i.e. more than 200 thousand won with 28.9% and more than 500 thousand won with 10.6% of the subjects. This kind of institute education triggers the inequality of learning opportunities in addition to the burdensome amount of the private education fees. Third, the positive potentials such as increase of the reading volume, progress of the thinking capacity, development of the good way of writing, etc. have, unexpectedly, turned out not to be apparent in school. This phenomenon is especially more of the case with the students than with the teachers. Fourth, some difficulties of the writing education are derived from the strain felt by both teachers and students about the classes. Moreover, the teachers proficiency in teaching the essay-writing is generally assessed lower than expected. Fifth, as far as the contents and method of the writing education are concerned, the background knowledge about the writing materials were considered to be significant. This kind of knowledge can be obtained by ethics (e.g. civics, ideology, etc.), history, politics, economics, socio-cultural science, law as well as the Korean-related and philosophy-related subjects. Therefore, the emphasis should be laid on not merely reading but writing in the process of essay-writing education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE