View : 19 Download: 0

초등학교 아동의 학습양식과 자아개념과의 관계 연구

Title
초등학교 아동의 학습양식과 자아개념과의 관계 연구
Authors
태명화
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 초등학교 아동의 개인차에 있어서 중요한 변인인 학습양식과 자아개념의 특성을 파악하고 그 관계를 밝히는데 목적이 있다. 학습양식과 자아개념을 성, 학년, 교과 선호도별로 그 특성을 살펴보고, 두 변인간의 상관관계를 알아보아 교사들로 하여금 학습자의 특성을 올바르게 파악하게 하고, 교수학습 과정의 효율적인 운영을 위한 기초 자료를 제공하는데 연구의 목적이 있다. 연구문제는 다음과 같다. 1. 초등학교 아동의 학습양식(독립형, 의존형, 협동형, 경쟁형, 참여형, 회피형)의 특성은 어떠한가? 2. 초등학교 아동의 자아개념(신체적 자아, 사회적 자아, 인성적 자아, 학업적 자아)의 특성은 어떠한가? 3. 초등학교 아동의 학습양식과 자아개념간에는 어떠한 관계가 있는가? 연구 대상은 서울시 강남구와 종로구에 위치한 공립 초등학교 2개교 5학년(180명)과 6학년(250명) 아동 총 430명(남:194명, 여:236명)을 임의로 표집하였으며, 자기보고식 질문지에 의한 측정방법을 사용하였다. 측정도구로 학습양식에 관한 설문지는 Grasha & Riechmann이 공동 개발한 Student Learning Styles Questionaire (GRSLSQ:1974)를 근간으로 하고, 국내 문헌을 참고하여 초등학교 수준에 맞게 본 연구자가 수정 보완하여 작성하였다. 자아개념 검사지는 윤희준(1985)이 범주화하여 제작한 도구를 사용하였다. 두 설문지 모두 신뢰도와 타당도을 검증하는 사전 예비 검사를 거쳐 본 검사를 실시하였다. 수집된 자료 처리는 통계 package SAS(ver 6.12) 프로그램을 이용하였고, 각 변인별 특성과 관계를 알아보기 위해 평균과 표준편차, t검증과 Pearson의 상관계수를 구하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 아동의 학습양식의 전반적인 특성은 주로 협동형, 참여형으로 나타났다. 성에 따른 차이는 유의하지 않았다. 학년에 따라서는 5학년이 6학년에 비해 더욱 참여적인 특성을 나타냈다. 교과 선호도에 따라서는 주지교과를 선호하는 아동은 비주지 교과를 선호하는 아동들에 비해 더욱 독립적이면서 참여적인 특성을 나타내었다. 둘째, 초등학교 아동의 자아개념의 특성은 대체로 긍정적이며 그 중 사회적 자아개념 수준이 제일 높고 학업적 자아개념 수준이 제일 낮게 나타났다. 성에 따라서는 남학생이 여학생에 비해 높은 수준의 자아개념을 나타냈다. 학년에 따라서는 5학년이 6학년에 비해 높은 수준의 자아개념을 나타냈다. 교과 선호도에 따라서는 주지교과 선호 아동이 비주지 교과 선호 아동보다 높은 수준의 자아개념을 나타냈다. 셋째, 초등학교 아동의 학습양식과 자아개념간의 상관에서 자아개념 네 변인 신체자아, 사회자아, 인성자아, 학업자아 모두 학습양식과 유의한 상관관계를 보였다. 신체적 자아와 높은 정적 상관관계를 보인 학습양식의 유형은 독립형과 참여형이며, 회피형과는 부적 상관관계를 나타내었다. 사회적 자아와는 독립형, 협동형, 참여형과 높은 정적 상관관계를 보였으며, 회피형과는 부적 상관관계를 나타냈다. 인성적 자아는 독립형, 참여형과 높은 상관관계를 나타냈으며, 회피형과는 부적 상관관계를 보였다. 학업적 자아와 학습양식과의 상관관계에서는 독립형, 참여형, 경쟁형과 높은 상관관계를 나타냈으며, 회피형과는 부적 상관관계를 보였다. 결과적으로 자아개념 네 변인 모두와 정적 상관관계가 가장 높은 학습양식의 유형은 독립형과 참여형이며, 부적 상관관계를 나타내는 학습양식의 유형은 회피형인 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 종합하면, 초등학교 아동의 학습양식과 자아개념의 두 변인간에는 밀접한 관계가 있으며, 그 관계 정도는 통계적으로 매우 유의하게 나타났다. 이러한 결과를 기초로 현장의 교사들은 학습자의 개인차 변인으로서의 학습양식과 자아개념의 특성을 고려하여 효율적인 교수학습과정을 계획하고 시행하여야겠다. ; The purposes of this study are to examine the characteristics of children s learning styles and self-concepts that significant personal variables according to the children s sex, grade, preference of subjects and also to explore the relationships between children s learning styles and self-concepts. The specific questions of this research are as the following: 1. How are the characteristics of learning styles (Independent, Dependent, Collaborative, Competitive, Participant, Avoidant) of children in elementary school ? 2. How are the characteristics of self- concepts( Physical, Social, Personal, Academic )of children in elementary school ? 3. How are the relationships between learning styles and self-concepts of children in elementary school ? In order to investigate these research problems, 515 children in fifth and sixth grade were randomly sampled from J,B elementary school of Jong No Gu and Gang Nam Gu in Seoul. The questionaires were distributed as a way of measurement. Data from 430 children(male:194, female:236) were used in the final analysis. The instruments used in this study from the review on literatures are GRSLSQ :"Student Learning Style Questionaire" developed by Grasha & Riechmann and "Self-concepts" developed by Yoon, Hei-Joon. The instruments in Likert type used after verifying its credibility and validity through the preliminary test. Data analyses were conducted using SAS(Ver 6.12)package program. For data treatment I calculated Mean Scores, Standard Deviations and Correlation coefficients and also t-test method was used the check the statistical significances among sub-groups. The results of this study were as the following: First, generally, the learning style s characteristics of children in elementary school were collaborative type and participant type. According to the sex, there are no significant differences. According to the grade, fifth graders were more participant, independent and competitive than six graders(p<.001). According to the preference of subjects, main subjects preferers were more independent and participant than non-main subjects preferers. Second, generally, the self-concept s characteristics of children in elementary school were positive. Social self-concept was the highest level, and Academic self-concept was the lowest level. According to the sex, male children had higher self-concepts level than female children(p<.001). According to the grade, fifth graders had higher self-concepts level than six graders(p<.01). According to the preferenence of subjects main subjects preferers had higher self-concepts level than non-main subjects preferers. Third, there were significant correlation coefficients between learning styles and self-concepts(p<.001). Especially independent and participant had a higher correlation coefficients with a positive self-concepts than others. Avoidant had a correlation coefficients with a negative self-concepts Therefore, in the process of teaching-learning the teachers should be consider the children s learning styles and self-concepts and design effective process of teaching-learning and carry out it.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE