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정치지도자의 신분변화에 따른 신문보도방식 분석 : 조선일보, 한겨레신문의 '김대중' 보도사례

Title
정치지도자의 신분변화에 따른 신문보도방식 분석 : 조선일보, 한겨레신문의 '김대중' 보도사례
Authors
박춘규
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 신문방송학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
정치지도자가 대통령후보였을 때와 대통령당선자였을 때, 그리고 대통령 신분일 때의 기사들을 보면 정당지도자나 대통령이 한 말 과 행동 은 모두 중요한 뉴스거리가 된다. 재미있는 사실은 같은 정치지도자가 한 말이 신분이 바뀌면서 제안 에서 지시 로, 주장 에서 명령 으로, 같은 내용이라도 서로 다르게 의미를 부여받고, 포장된다는 점이다. 정치지도자 한 사람의 신분변화는 이런 식으로 지면에 다르게 표현되고, 독자들에게 전달된다. 이 연구는 그러한 보도방식의 차이점과 그 원인을 규명하는데 목적이 있다. 이같은 논리에서 다음의 연구문제들을 선정하였다 정치지도자의 신분변화에 따라 한국신문의 보도형식 및 태도는 어떻게 바뀌는가? 한국신문의 김대중 보도기사의 양과 기사양식별 분포는 어떻게 변화하였는가? 한국신문의 김대중 보도에 사용된언어는 어떻게 변화하였는가? 한국의 신문별 김대중 보도에 차이가 있는가? 정치인의 신분변화에 따른 보도의 변화가 갖는 사회 · 정치적 함의는 무엇인가? 연구 분석을 위하여 1997년 9월, 김대풍 이 야당 대통령후보였을 때부터 1998년 5월, 대통령 신분이 되고 난 후 3개월까지의 조선일보와 한겨레신문의 종합면과 정치면에 실린 김대중 관련기사들을 분석대상으로 선정하였다. 제IV장과 제V장은 위의 연구문제에 따라 분석한 결과를 서술한 것이다. 정치지도자의 신분에 따른 보도방식의 변화를 분석한 결과, 대통령에 당선되면 야당 대통령후보일 때보다 기사량이 압도적으로 많아지는 것을 볼 수 있으며, 기사의길이도 길어지고 지면상 상단에 위치하는 경우가 많아, 다른 정치지도자 신분일때보다 나은 대접 을 받고 있다는 것을 알 수 있다. 언어를 분석한 결과 대통령후보일 때에는 직접 언론에 노출되며, 후보 자신과 언론이 선거라는, 매일매일 다량의 중요한 뉴스거리가 쏟아지는 장을 통해서 상호 호혜적인 관계에서 때로는 조언을, 때로는 질책을 주고 받는 긍정적인 관계를 형성한다. 대통령이 되면 상황은 바뀐다. 그러나 대통령은 대통령후보일 때만큼 언론에 직접적으로 노출되지 않는다. 그가 직접 말하기보다는 청와대 공보비서나 수석비서관들, 또 각 부처의 장관들의 입을 통해 그의 개혁방안들이 정부정책이 되어, 법안이 되어 나온다 언론은 이를 평가할 틈이 없다. 매일매일 대통령의 동정을 보도하기에도 바쁘다. 그가 어디에 누구와 있건, 무슨 말을 했건 그가 항상 기사의 중심이 된다. 따라서 대통령관련 기사의 신문별 차별성은 더욱더 줄어들게 된다. 사설의 논조를 보면 한겨레신문이 조선일보보다 좀더 김대중 에 대해서 우호적이었으며, 김대중 관련기사건수도 많은 것으로 나타났다. 그러나 형식과 언어 측면에 있어서 신문별 정치지도자의 신분변화 보도에는 큰 차이가 없는 것으로 나타났다. 정치지도자를 취재하는 기자들이 그의 신분에 관계없이 정치부에 오랫동안 속해있었던 기자들이기 때문에 이들은 자신이 잘 아는 것이 정치 분야이므로 의식적으로든 무의식적으로든 정치적 잣대로 정치지도자를 평가하고 해석하며, 대통령이 된 후에도 정치인으로서의 대통령을 부각시킨다 대통령 자신이 아무리 경제 대통령 이라고 주장해도 기자들의 눈에는 정치인인 대통령 으로 보이는 것이다. 대통령은 뉴스이다. 그가 누구이고 무엇을 생각하고 무엇을 말하고, 어디에 가서 무엇을 했는가가 모두 뉴스이다 그 이유는 기자들과 대중에게 대통령은 한나라의 이데올로기적 상징이며, 행정부의 수반으로써 정부의 중심에 서있기 때문이다. 대통령은 그 사람 자체가 제도이고 유일하게 국민의 손으로 선출된 정책결정자이다. 또한 한 나라를 대표해서 외교행사에 참석하고, 온국민에게 영향력을 행사할 수 있는 유일한 사람이다. 특히 임기초의 대통령은 그의 말 한마디 한마디가 새로운 정책이 되어 쏟아져나오기 때문에 기사의 수가 많아지고 길어지는 것은 당연한 것일 수도 있다. 그러나 대통령후보도 대통령 못지 않게 중요하다. 왜냐하면 유권자들은 올바른 대통령을 선출하기 위해서 그 사람의 자질, 능력, 품성, 주변인물들 등 국정수반으로써의 업무수행에 필요한 요건을 갖춘 인물인가를 알아야 하기 때문이다. 따라서 언론은 대통령후보에 대해서도 자세하게 보도해야 할 의무를 가진다. 단순히 어디에서 누구와 만나 지지를 호소 한 것이 중요한 것이 아니라 그 사람 의 공약이 무엇이고 얼마만큼의 능력을 발휘할 수 있는 사람인가에 좀더 지면을 할애해야 한다. 대통령후보가 여러 명이기 때문에 형평상 비슷한 비율로 지면을 할애해야 한다는 명분에 앞서 한 사람 한 사람에 대해서 좀더 많은 지면을 할애 해야 할 필요가 있다. ; A look at newspaper report on political leaders from the time they are presidential candidates to president elect and then to president shows that the words and actions of political leaders are considered to have high priority in the news. The interesting point os that, as their assertoons to orders. in other words, a different meaning will be given to the same content. As the status of a political leader change, caanges come in the expressions used in newspapers and ten aer conveyed to the rdaders. the purpose of this study. is to examine the dijjerence and determine the reason for such newspaper reporting. In this respect, I have proposed the following agenda for study. How do the attitudes and reporting styles of Korean newspapers change with the changes in the status of political leaders? how has the length, amount and the distributions according to the type of news changed in Kim Dea Jung reports? How has the language used in kim dae jung report change? Is there a difference in Kim Dea Jung reports among Korean newspapers? What social and political meaning does such changes in reporting style contain? The articles related to Kid Dea Jung in the Chosun Ilbo and Hankyoreh Shinmun from when Mr. Kim was a presidential candidate in september of 1997 to May of 1998, which os three months after he took presidency. have been selected as the subject of analysis of this study. Chapter IN and V show the results of the analysis on the proposed agenda. The analysis on the changes of reporting in accordance with the changes of the status of political leaders shows that, in comparison to the times when the president was the leader of the opposition party. the total amount of reports and the length of each report increased greatly. The reports were also placed in a higher place in each page, which shows that after becoming president, he is treated better than as another political figure. Analysis on the language used shows that while as a presidential candidate, he is subject to direct exposure to the media and during election, when important news pours out every day, the media and the candidate form a positive relationship for mutual benefits by exchanging not only advice but also rebuke. But after becoming president, the situation changes. The president is no longer directly exposed to the media as much as he used to as a presidential candidate. instead, his reform plans are delivered through the spokesman of the Blue House or through ministers of the government policies and legislative bills. the media has no time for evaluation. The daily activities of the president are more than enough news to report. Where and who the president meets, what he says becomes the focus of the report. in reports on the president, the differentiation among newspapers decreases. In editorials, the Hankyoreh shinmun ran more articles and was more friendlier to Kim Dea Jung than Chosun Ilbo. But from the perspective of formality and language, there was no substantial difference among newspapers on the status change of political leaders. The reporters who cover political figures have spent a long time in the political department, and, consciously or unconsciously, they evaluate and interpret political figures from a political viewpoint, regardless of the change of status of the politicians. Even after becoming president, the reporters stress the political president. No matter how much the president may call himself an economic president. in the eye of the reporter he is still a political president. The president is always the source for news. Who he is, what he is thinking, what he says, where he goes and what he does is all news. That s because, to the reporters and to the public, the president is an ideological symbol of the nation who stands in the center of the government. the president is himself am institution and is the sole policy maker that the people have chosen directly. he is also the nation s representative in diplomatic affairs, and is the only person whose influence can reach all the people. Especially in the early stage of presidency, every word from the president becomes a new policy, and therefore, it is natural that the amount of reports and the length of each report increase. But, in this respect, a presidential candidate is just as important as the president. This is because the voters need to know the candidate s ability, his temperament, his character and the people around him to see if he is qualified to take on the responsibility of head of the state. In conclusion, the need for more press coverage on presidential candidates is evident. Where and with whom he meets to plead for their votes is not important. More reports must be made on what the candidates election pledges are and what kind of ability the person has. As there are many candidates, the distribution of pages must be fairly met, but more than that, the length and the depth of the report on each candidate must be further increased.
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