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사고력 신장을 위한 읽기 지도 방안 연구 : 고등학교를 중심으로

Title
사고력 신장을 위한 읽기 지도 방안 연구 : 고등학교를 중심으로
Authors
허시영
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
학교 교육에서 사고력의 신장은 매우 중요한 부분이다. 국어과 교육에서 목표로 삼고 있는 언어 사용 능력은 말하고, 듣고, 읽고, 쓰는 언어 활동을 통해서 언어를 의미화하고 언어에서 의미를 재구성하는 복합적인 사고 능력을 뜻한다. 본 연구는 학교 현장에서 읽기 교육이 사고력 신장과 관련하여 어떻게 이루어지고 있는지를 교사 설문 분석을 통해 살핀 다음, 학생들의 사고력 신장을 위한 효과적인 읽기 지도 방안을 제시하고 검증해 보고자 이루어졌다. 제Ⅱ장에서는 사고력 신장을 위한 읽기 지도 방안을 모색하기 위한 이론적 배경으로, 국어과 교육과 사고 교육의 연관성, 읽기 교육과 사고 교육, 사고력 신장을 위한 읽기 지도 방안으로서 발문법, 토의식 수업, 쓰기와의 통합지도 등을 정리해 보았다. 제Ⅲ장에서는 제Ⅱ장에서 제시한 지도 방안을 이끌어 낸 기초로, 현장에서 읽기를 통한 사고 교육의 실태를 교사 설문 분석을 통하여 문제점을 찾아 그 개선을 위한 지도 연구 방안을 제시했다. 제Ⅳ장에서는 제Ⅲ장에서 얻어진 지도 방안에 따라 사고력 신장을 위한 읽기 수업을 학교 현장에 실제 적용해 보고, 그 결과를 분석해 보았다. 제Ⅴ장에서는 이상의 논의를 정리하였다. 본 연구에서는 사고력 신장을 위한 읽기 지도 방안으로 교사 설문 분석을 통해 얻어진 다음 네 가지를 제시했다. 첫째, 국어과 교육에서 사고력을 신장시키기 위해서는 우선 읽기 지도를 통해 이루어질 수 있을 것이다. 둘째, 학생들이 수업의 학습목표를 효과적으로 도달하기 위해 교사가 체계적이고 명시적인 발문을 하면 학습 효과가 높아질 것이다. 셋째, 강의식 수업 방식 외에 토의식 수업을 하면 학생들의 사고력 신장에 효과적일 것이다. 넷째, 읽기의 효과적인 지도 방법으로 쓰기와 통합적으로 지도한다면 학생들의 참여도를 높이며 쓰기의 사고 과정이 배가되어 사고력 신장에 효과적일 것이다. 이 방안에 따라 실제 연구 수업이 동일한 집단을 대상으로 실시되었다. 임의로 선정된 2개 반을 실험반과 통제반으로 나누어, 사전 검사를 실시한 후, 실험반은 학습 내용을 조직화해 담은 학습지를 가지고 질의-응답식 수업과 조별 토의식 수업을 병행하며, 단원마다 ‘쓰기’를 통합하여 지도하는 방식으로 연구 수업을 실시했고, 통제반은 강의식에 질의-응답식을 합하여 통상적인 수업을 실시하였다. 사후 검사를 통해 그 효과를 검증해 본 결과, 객관식 검사에서는 실험반이 통제반에 비하여 사고력 신장에 유의미한 결과를 보였으며, 학업 성취도 수준에 따라서도 상위권과 중위권의 학생들에게 유의미한 것으로 나타났다. 논술형 주관식 검사에서는 중위권과 하위권의 학생에게 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 부족한 교육 현실 여건 속에서, 설문 분석 결과를 통해 사고력을 신장시키기 위한 효과적일 것이라는 읽기 지도 방안을 발문법, 토의식 수업, 쓰기와 통합지도라는 이론적 배경에 바탕하여 구안, 적용해 본 연구 수업 결과가 유의미한 효과를 보인 것으로 나타났다. 국어과 교육의 읽기 영역을 통해 사고력 신장을 위한 방법은 다양하다. 앞으로 보다 다양한 수업 방식을 통해 학생들의 경험을 넒혀주어야 하며, 효과적이고 적절한 발문의 개발과 언어 기능의 통합 지도를 통해 학생들의 사고력을 신장시킬 수 있도록 해야겠다. ; In the school education, the development of thinking faculty is a very important area. The level of the language use to reach in the Korean language education is comprehensive thinking ability, which means that students can give meaning to the language through language activities such as speaking, listening, reading and writing, and restructure its meaning in the language. In this thesis, I made observation through the analysis of teachers questionaire about how reading education is conducted to develop thinking ability in the educational realities of school, and tried to present and verify the effective method of reading guidance. Chapter 2 is on the theoretical background of reading guidance for the development of thinking ability. Such things as the relation between the Korean language education and thinking education, the reading education and the thinking education, the questioning as the method of reading guidance to develope thinking ability, the class conducted by discussion by students, and integrated teaching method with writing are represented. In chapter 3, as the basis for extracting the desirable teaching methods suggested in chapter 2, I found the problems of the education of the development of thinking ability through reading guidance in each school through analyzing teachers questionaire, and presented the teaching method. In chapter 4, on the basis of the results from chapter 3, I applied the teaching methods of reading guidance to the class of the school, and then analyzed the results. In chapter 5, the things mentioned above are summarized. This research presents the following four methods to develope thinking ability drawn from the analysis of teachers questionaire. First, in the class of the Korean language, the development of thinking ability can be done through the reading education. Second the teachers systematic and clear questioning can help students reach the aim of learning effectively, and improve the quality of the class. Third class conducted by discussion by students is more effective than class taught by teachers one-sidedly in cultivating the students thinking ability. Fourth, If reading guidance is done integratedly with writing in order to increase its effectiveness, it can have more students participate in the class, being effective in developing thinking faculty, since it includes thinking process. According to the method mentioned above, real class research was conducted to the same group. Two classes were chosen at random, divided into the experiment class and the controlled class, and given the preliminary test. To the former was given the class such as question-answering class with learning sheets in which learning materials are systematically organized, group-discussion class, and integrated class with reading and writing in each unit. To the latter, ordinary class ,that is, question-answering class combined with one-sided lecture by teachers was given. The result verified by post test revealed that in the objective test, the experiment class had more meaningful effects than the controlled class, and in the subjective test requiring statements, students in advanced and intermediate levels showed more meaningful effects. This study showed the research class worked considerably that was devised and applied on the basis of the theoretical backgrounds of questioning, discussion-typed class, the integrated class with writing that are expected to be effective in developing thinking ability as a method of reading guidance through the analysis of teachers questionaire in the poor educational realities There are a variety of methods to cultivate thinking faculty through the reading area in the Korean language education. In the future, we teachers should do our best to explore various teaching methods to expand the students experiences and cultivate thinking ability through the development of appropriate questioning and comprehensive guidance of the language skills.
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