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중학교 소설 지도 방법 연구

Title
중학교 소설 지도 방법 연구
Authors
이혜경
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
문학 교육이 독립된 체계를 가지게 되면서부터 문학 교육 연구자들이 본질에 맞는 문학 교육을 위한 노력을 기울여 문학 교육은 그 위상이 정립되어 가고 있다. 문학 교육은 문학 작품을 통해 풍부한 인간성을 함양하는데 그 목표를 두고 독자의 수용과 내면화를 지향한다. 문학 교육의 목표를 검토하면 소설 교육은 장르적 특성상 문학 교육의 궁극적 목표를 달성하는데 효율적으로 작용할 수 있음을 발견하게 된다. 인격화되는 것을 귀착점으로 하기 때문에 소설에 대한 학습 활동은 교사 중심 수업이 아니라 학습자 중심 수업이 될 때 더 효과적이다. 소설은 장르의 특성상 학생과 교사 모두가 가장 선호하는 문학의 한 분야로, 그러한 소설이 청소년들에게 교재로 사용되었을 때 노력이 필요함에도 불구하고 현실적으로는 소홀했던 감이 없지 않다. 그러므로 본 논문은 주로 문헌 연구 방법을 사용하였으며 학생들의 소설 교육의 실태를 파악하기 위해 경기 지역 1, 2, 3학년 남녀 학생 274명과 교사 144명을 대상으로 설문 조사를 하였다. 여기서 발견된 문제를 중심으로 몇 가지 개선 방안을 검토하고 효율적인 소설 지도 방안으로 학습자 중심 소설 지도 모형을 제시하고자 하였다. 제Ⅰ장 서론에서는 연구 목적과 연구사 검토 및 연구 방법을 제시하였다. 제Ⅱ장에서는 문헌 연구를 중심으로 중학교 문학 교육의 위상과, 문학 교육의 의의 및 특성, 학습자 중심 소설 지도의 필요성과 소설 교육 방안을 살펴보았다. 제Ⅲ장에서는 소설 교육의 실태를 알아보기 위해 설문지 조사를 통해 학생과 교사의 소설 교육에 대한 문제점을 알아보고 개선 방안을 제시해 보았다. 제Ⅳ장에서는 학습자 중심의 다양한 소설 지도 방법을 소개하고 학습자의 주체적 수용 능력을 기르는 소설 지도 방법 중 줄거리 잡기와 빈자리 메우기, 도식화하기 방법을 실제 지도에 적용한 학습자 중심 소설 지도 모형을 제시하였다. 제Ⅴ장은 결론으로 Ⅳ장에서의 문제점을 요약 정리하고 개선 방안을 제시하였는데 이때 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 학생과 교사 모두 소설 단원에 높은 선호도를 보이고 있으며 평상시에도 소설을 즐겨 읽는 편이다. 그러므로 소설 교육을 통해 문학 교육의 목표 달성을 극대화하기 위한 방법을 모색하기에 힘써야 할 것이다. 이에 학급 단위, 학년 단위, 학교 단위의 연간 독서 교육 프로그램을 마련하여 교과와 특활 방과후 활동을 통해 독서 경험을 심화하고 확대하는 방안과의 연계성을 살펴 문학 교육과의 상보적인 입장을 견지하며 효과적인 독서 지도 운영 계획을 수립 제시하고 독서 교육 프로그램의 창의적인 운영으로 그 실효를 거둘 수 있을 것으로 판단된다. 둘째, 학생들이 선호하는 작가와 작품은 교과서 수록 소설과 상당한 거리가 있으며 많은 교사가 제재 선정상의 불만을 표시했는데 그 이유로 내용이 비현실적이며 교훈 위주여서 학생의 흥미와 멀고 구성면에서 소설적 양식을 탁월하게 드러내는 작품이 부족하다는 것을 들고 있으므로 제재 선정의 신축성과 부교재의 개발이 교과서 편찬자와 교사에게 아울러 요청된다. 셋째, 교사는 학년별 목표에 대한 단계적 의도적 교육을 실시하고 있지 못한 편이며 학생 역시 그들의 현실적 이익에 목표를 두는 경우가 많아 교사의 명확한 목표 인식이 시급하다고 여겨져 교사의 연수 기회의 확대, 교과 연구회의 활동 등으로 목표에 대한 확인과 현장에의 반영과 반영후의 동학년 교과 협의회를 통해 문제점을 계속 수정 보완함으로써 학습 목표 침투 여부에 대한 확인 작업이 계속적으로 필요하다고 본다. 끝으로 교사들의 소설 단원에 대한 문학적 가치 인식에도 불구하고 실제 수업에서는 그 특성을 살리고 있지 못하고 있다. 학습자 중심의 수업 방법이 소설을 직접 체험하게 하는 방법이며, 결과보다는 과정에 충실한 방법이며, 학습자의 언어 표현을 중시하며 궁극적으로 학습자의 주체적 소설 수용 능력을 기르는 지도법이다. 학습자 중심의 다양한 수업 방법을 통하여 학습자의 주체적 수용 능력을 기르는 감상중심 수업 모형 개발이 필요하다고 본다. ; Education of literature has been consolidated as an independent field of study as more and more reserchers continued to make efforts to give education of literature in a way that befits the essence of the field. The education of literature aims at reader sreception and internalization with a view to providing readers with rich sourceof humanity through the artqorks of literature. When one reviews the aim of the education of literature, he or she finds out that the education of novel can be effectively used by the nature ofits genre to achieve the ultimate goal of novel can be effectively used by the nature of its genre to achieve the ultimate goal of the education of literature. As it converges on the question of impersonation, the study activity on novel must be performed to be more effective more focused on the students than on the teachers. As novel is one of the most favered gentes by both teachers and studenst, there should be more systematic methods in using it as a text for education for the youth, which, sadly, has not been so far. This thesis is written mainly through reading literary references focused on current situation of the education of novel in schools, along with a research wurvey which targeted in this thesis some measures to solve problems found in the existing teaching methods, a teaching model for student -centered study activity. In Chapter 1, which is the introduction of this study, I presented the purpose of this thesis, together with the methods of review and research. In Chapter 2, I gave, based upon literary references, a general description of the current situation of literature education in middle schools, concentrating on significance and main features of literature education, and the student -centered novel teaching. In Chapter 3, I introduced the result of a reasearch survey executed to find out the current situation of novel teaching in schools, together with problems pointed out by both teachers and studensts. I made several suggestions to solve the problems. In Chapter 4, I presented a number of new methods of nove teaching which is based upon the students. Particularly, I focused, among the teaching method to improve ability to receive the identity of the students themselves, on measures to find out the plot of a novel, to fill up the gap between episodes, and to put the plot into form of diagrams or charts, as a model of student-centered novel teaching applicable in the classroom. In Chapter 5, the conclusion of the thesis, I summarized the problems and solutions presented in the earlier chapters, which are as follows. Firstly, both teachers and students showed a higher rate of preference for the genre of novel, saying that they enjoyed reading novel at ordinary times. Therefore, the teaching of novel must be carried out in a way to mazimixe the literature education in schools in general. For this, one needs to set up an annual plan on reading specified by categories of class, grade and school, expand opportunities for students reading experience both in the curriculum and extra curriculum, and present effective measures to encourage reading with creative administration of the reading education program. Secondly, there was a large difference between the writers and the works favored by teachers complained about the selected works for the textbooks. They believed that those in the textbooks lacked sense of real world and too moralistic, which, as a believed uninteresting. It is required, thus, that testbook compilers and teachers should show more flexibility and creativity in selecting novels for textbooks and in developing reference books. Thirdly, most of the teachers surveyed were seen to be unable to provide their students with systematic step-by-step education, and students, too, showed passive attitudes towards novel based on real needs and interests. In this context, teachers must be provided with and the activity of the Textbook Reaearch classrooms, presenting solutions to apply to them, and performing regular checking. Finally, though teachers were well aware of the importance of teaching novel its characteristic merits. The student-centered teaching method is designed go give students opportunities for direct experience with the world of novel, measures more faithful to the reception of the students. It is time to develop and use such a model of teaching method which is based on reading actual works and improving students ability to receive the world of nove in a variety of more creative ways.
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