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스즈키 교육에 의거한 첼로 교본 제1권의 분석과 지도방안의 연구

Title
스즈키 교육에 의거한 첼로 교본 제1권의 분석과 지도방안의 연구
Authors
오승민
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 우리 나라의 첼로 기초 교본으로 가장 많이 사용되고 있는 『스즈키 첼로 교본』중 1권을 분석하여 교본의 이해를 높이고 스즈키 지도법에 의해 지도방안을 알아보는데 목적을 두고 있다. 박난준(1991). 현악 교육의 실태에 관한 연구. 연세대학교 교육대학원 석사학위 논문, 미간행 -연구에 의하면 스즈키 첼로 교본을 사용하는 교사가 응답자의 100%를 차지함으로 통계적으로 우리 나라의 첼로교사들이 대부분 스즈키 교본을 사용하는 것으로 알 수 있다. 이러한 연구를 하게 된 동기는 연구자가 첼로지도의 교재로 『스즈키 첼로 교본』을 사용하면서 스즈키의 지도원리와 방법에 대한 학문적인 연구에 관심을 갖게 되었기 때문이다. 이 연구의 진행 방법은 첫째, 문헌을 통하여 스즈키의 생애 및 교육철학과 스즈키 교육의 지도원리를 고찰하고 둘째, 스즈키 첼로 교본 중 제 1권을 분석하여 구성요소를 구체적으로 알아보며 셋째, 1권중 1곡-12곡까지의 지도방안을 스즈키의 지도법에 의하여 연구하고자 한다. 위의 3가지 연구방법의 중요한 결론을 종합해 보면 다음과 같다. 첫째, 재능교육의 궁극적인 교육목표는 전문적인 연주가를 양성하는 것이 아니라 악기교육을 통하여 잠재된 음악적 능력을 개발시키는데 있으며 후천적인 교육과 환경에 의해 인간의 잠재된 능력은 무한히 개발될 수 있다는 교육철학을 바탕으로 한다. 둘째, 어린이의 심리에 맞는 곡으로 구성하여 흥미를 갖고 연습하도록 하였으며 그 과정에서 음악적인 능력이 점진적으로 향상되도록 하였다. 셋째, 스즈키의 지도법으로 기본 기술지도를 실시한 결과 활쓰기와 운지법의 빠른 진보를 가져왔고 토널리제이션(Tonalization)의 지도로 학생들은 악기의 음색을 아름답게 연주하는 자세를 나타냈다. 그 외에도 놀이를 통한 지도로 학생들이 흥미를 갖고 적극적인 학습태도를 가졌다. 여기에서 연구한 지도방안이 긍정적인 결과를 나타냄으로 수업의 적용 시에 효과적인 수업의 목표를 달성할 수 있으리라 믿어진다. 또한 스즈키의 교본으로 지도하는 교사들이 교사연수나 공개지도를 통하여 스즈키의 지도원리에 맞게 지도하도록 기회의 장을 넓혀주어야 한다고 본다. ; This study puts its purpose on analyzing SUZUKI CELLO BOOK I among his cello books who are most popularly used as basic cello textbook in our country to improve understanding of it and find out guiding method through SUZUKI s guiding principle. The use of SUZUKI CELLO BOOK provided interest on scientific study of principle and method of SUZUKI and that motivated this researcher to study it. The procedure of this study is as follows; First, study Suzuki s life, educational philosophy, and guiding principle of Suzuki education through documentary records. Second, find composing elements of SUZUKI CELLO BOOK Ⅰ through the analysis of it. Third, study guiding method of music pieces from the first one to the twelfth one on section 1 of SUZUKI CELLO BOOK Ⅰ based on Suzuki s methods. The three important results of this study sum up as follows; First, the ultimate purpose of Talent Education is not to provide well trained player but to develop potential musical abilities, and this is based on the idea that potential abilities can be infinitely developed by posteriori education and environment. Second, composed lesson with musical pieces of children s mind to give them interest while exercising and their musical ability to be gradually improved by this course. Third, adapting SUZUKI method of guide as basic technique guide brought fast improvement on using bow and fingering, and directing with Tonalization method gave pupils forms that can make beautiful tones while playing the instruments. Aside from that, people came to have interest and active learning attitude from the lesson through recreation. For the guiding method studied here shows positive result, effective achievement of class target is expected when adapted in class. In addition, increasing the number of opportunities for those teachers who are using SUZUKI books to guide students in accordance with SUZUKI s guiding principle by providing chances of teacher s research and/or open guidance is highly necessary, in my opinion.
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