View : 40 Download: 0

중학교 사회과 수업에서 STS 프로그램의 적용 가능성에 관한 연구

Title
중학교 사회과 수업에서 STS 프로그램의 적용 가능성에 관한 연구
Authors
전선희
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
STS(Science-Technology-Society) 교육은 현재 21C를 대비하는 미래사회 교육에 더없이 필요한 프로그램으로 주목받고 있다. 즉, 과학을 과학적 지식으로서만이 아니라, 학생들의 일상생활과 관련된 살아있는 지식으로 전달하여 학생들이 보다 의미있게 이해하고, 과학 기술사회 속에서 현명한 의사 결정과 문제 해결책을 지닌 과학적 소양인으로서의 양성을 근본목적으로 하고 있다. 이에 본 연구자는 다양하게 끊임없이 변화하는 현재, 더 나아가 미래사회 속에서 발생하는 문제를 합리적으로 해결할 수 있는 민주 시민을 양성하는 데 STS 프로그램을 미래지향적 교육의 대안으로 추천하고자 한다. 본 연구에서는 먼저 사회과에서는 아직 인지도가 낮은 STS교육에 대한 소개와 사회과의 STS프로그램 도입 필요성 논의를 강조하면서 실제 현장에서 STS 프로그램을 검증해보았다. 중학교 1학년 사회과 수업에서 세계사 영역에 해당하는 『Ⅵ. 아시아 사회의 발전과 문화권의 형성』,『 Ⅶ. 아시아 전통사회의 변화』에 대하여 STS프로그램을 개발하여 수업에 도입한 후 학생들의 사회에 관련된 태도와 사회 학업성취도에 대한 영향을 분석하였다. 연구기간은 1998년 9월23일부터 1998년 10월 15일까지 4주간이다. 연구대상은 옥정중학교 1학년중 사회관련 태도검사와 학급별 사회성취도가 가장 차이가 없는(통계적으로 유의미한 차이가 없는) 4개반 총 146명을 표집하였다. 실험집단 2개반에는 STS프로그램 수업, 통제집단 2개반에는 강의 중심의 전통적 수업을 실시하였다. 연구 결과, 사회에 관련된 태도에 대한 STS프로그램 효과는 전반적으로 비교해 볼 때, 사전검사에서 태도평균이 0.4점 낮았던 실험집단이 사후검사시 오히려 3.3점 높아져 실험집단의 유의미한 상승을 알 수 있었다(<.05). 영역별로도 실험집단이 통제집단보다 사회수업 영역(<.005), 사회수업 내용영역(<.005), 사회학습 영역(<.005), 사회가치 영역(<.005)로 약간의 차이는 있지만 모두 유의미하게 긍정적 태도의 변화를 나타내었다. 사회 학업성취도에 대한 STS 프로그램의 적용효과면에서는 사전검사에서 오히려 평균이 0.8점 낮았던 실험집단이 사후검사에서는 3.18점 높게 평가되어 통계적으로 유의미한 차이를 보이고 있음을 알 수 있었다(<.005). ; STS (Science- Technology -Society) education has already been a dominant program in Science education and now at the center of the attention as a program enables us to prepare for the 21st century social education. Although established comparatively late in Social Studies, STS program is an efficient program to educate students to have the potential to solve the social problems related to science and technology. This research will introduce STS program and present several reasons why social studies have to adopt STS program. The study was conducted to examine the effects of the STS program on the middle school students on their attitude toward the Social studies and achievements. The research object was the population of 146 middle school students at their 1st grade in Ok Jeong Middle School. They had been lectured for four weeks from September 23rd to October 15th, 1998. The population was divided into 2 experimental groups and 2 control groups. The experimental groups were taught by the STS program, and the control groups by the conventional teaching method. The results are as follows; 1. STS program made significant difference in students attitude toward the Social Studies. In overall estimation, the experimental groups average attitude scored 3.3 higer than that of the control groups in the postest whereas it scored 0.4 points lower in the pretest, which represents a meaningful change. (P<.05) At the domain of Social Studies class (P<.005), Social Studies content (P<.005), Social studies study (P<.005) and Value of Social Studies (P<.005), experimental groups in each domain showed significant changes in their attitude toward Social Studies and became benevolant to the Social Studies whereas the control groups showed no change. 2. The experimental group showed significant inprovement in their achievements in Social studies whereas control group made a little prograss.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE