View : 571 Download: 0

중등 사회과 지역지리 단원의 목표와 내용에 관한 연구

Title
중등 사회과 지역지리 단원의 목표와 내용에 관한 연구
Authors
최영주
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 지리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
1960년대 이후 지리학은 계량 지리학 위주로 연구되고, 지역지리학은 계통지리학에 비하여 개념적 도구와 이론을 개발하는데 익숙하지 못하여 학문 내적인 취약성 등 많은 문제점이 제기되면서 상대적으로 위축되기 시작하였다. 그러나 지리교육은 국가, 사회적 요구에 맞추어 여전히 지역지리 중심으로 이루어져 왔으며 이 점은 지리학과 지리교육학 간에 괴리를 심화시켰고 교육 현장에도 여러 가지 어려움을 가져왔다. 본 연구에서는 중등학교 사회과 교과서에서 지역지리의 목표와 내용 분석을 통해 지역지리 교육의 현황을 살펴 보고자 하며, 중등학교 지역지리 교육의 올바른 방향을 모색하고자 하였다. 지역지리 단원의 분석시 내용영역을 10개(위치·영역, 지형·해양, 기후·식생, 산업, 자원, 인구, 환경, 도시·취락, 지역문제, 기타)로 나누어 살펴 보았고, 분석 방법은 제 6차 교육 과정 중등학교 사회과 교과서를 중심으로 중등학교 사회과 지역지리 단원의 교육 과정을 교과 목표, 단원 목표로 나누어 비교, 분석한 후 지역지리 단원의 내용을 분석하였다. 사회과 지역지리 단원의 내용을 분석한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 목표 분석 결과 중등학교 사회과 지역지리 단원의 교과 목표와 단원 목표에서 모두 지역의 종합적, 포괄적 고찰을 목표로 하고 있으며 특히 중학교에서는 환경을, 고등학교에서는 지역성을 바탕으로 한 사회 문제 해결과 국제 협력을 강조하였다. 둘째, 중등학교 사회과 교과서 내 지역지리 단원은 내용 구성에 있어서 기본적으로 모든 지역을 다루는 것으로 하고 있으며 사회과 지리영역에서 지역지리 단원의 비중은 중등학교에서 모두 높게 나타났다. 중학교에서는 통합 교과를 지향하고 있으며 그 영향으로 사회I과 사회II에서 지역지리 단원의 비중이 높았고 고등학교에서는 계통지리 위주로 구성된 한국지리보다 세계지리에서 지역지리 단원의 비중이 높았다. 셋째, 중등학교 사회과 지역지리 내용 영역별 분석을 살펴보면 산업이 가장 많은 비중을 보였고 그 다음으로 지역문제였다. 그 밖에 지형·해양, 기후·식생, 자원 등이 비교적 많이 언급되었고, 반면 환경, 도시·취락, 위치·영역 등은 적은 비중을 나타냈다. 넷째, 지역별 분석을 살펴보면 우리 나라는 중부지방, 남부지방, 북부지방으로 구분되었고 중등학교 모두 중부와 남부지방의 비중은 높고, 반면 북부지방은 낮은 비중을 보였다. 세계 지역은 기본적으로 문화적 공통성을 고려한 대륙별 구분이었고 중등학교에서 모두 아시아, 유럽, 아메리카 지역 순의 비중을 나타냈다. 다섯째, 중등학교 사회과 지역지리 단원의 삽화 자료를 살펴보면 중등학교에서 모두 사진 자료와 지도 자료가 높은 비중을 보여 다양한 삽화 자료가 요구되었다. 이상의 결과로 볼 때, 지역지리 교육에 있어서 연구 지역 선정시 교과서 내에서 모든 지역을 다루려 하기 보다는 몇 개의 모델 지역을 선정하여 특정 내용 영역에 대한 심도있는 학습이 필요하다고 생각된다.그리고 사회의 관심과 요구를 반영할 수 있는 지역지리 학습이 되도록 연구지역이나 학습 내용 선정 등 많은 관심과 연구가 이루어져야 할 것이다. ; As academic geography has been studied mainly around quantitative geography since the 1960s, many problems have been raised in regional geography which has become relatively dispirited. However, geographic education has been carried out still centering on regional geography in accordance with national, social demands and this has deepened disparity between geography and geographic education and brought out various difficulties to the educational scene. This attempt to study the present situation of regional geography and the correct educational directions of regional geography in the secondary social texts with analyzing the objectives and contents of the texts. The contents of regional geography unit were analyzed based on ten items such as location·territory, topography·ocean, climate·plant, industry, resources, population, environment, urban·rural, and regional problems. The objectives were analyzed by two dimensions of the social studies curriculum and the units concerning regional geography. The results may be summarized as follows; First, as the results of analyzing the objectives, it is revealed that synthetic, comprehensive investigation is a target in both objectives of the curriculum and objectives of the unit, particularly environmental aspects are being emphasized in the middle school which aspects such as resolution of social problems and international cooperation based on the regionality being emphasized in the high school. Second, regional geography unit is given much weight in the textbooks of social studies of most middle & high schools. Since middle schools want integrated subject, regional geography unit is given much weight in the Social Course Ⅰ and Ⅱ, while, in the high school, regional geography unit is given much weight in the world geography rather than in Korean geography composed mainly of systematic geography. Third, as for the content of regional geography unit, industry is given relatively greatest importance, and the second is regional problems. Fourth, as for the regional analysis, our country is classified into central, southern and northern districts; in the middle & high school, both central and southern districts are given much weight while northern district is given less weight. Regional division of the world is basically that of continent and Asia, Europe and America are given much weight in that order in the middle & high school. Fifth, as for the illustration data in the regional geography unit in secondary social studies, both photos and maps are given much weight. Considering these results, learning regional geography needs to be more deepened to deal with more specific areas of one region, e.g., by selecting several model regions rather than every regions to deal with within textbook, and there should be much more concern and further studies on the content of regional geography to make regional geography reflect social concern and demand and to heighten the value of study of regional geography.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 지리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE