View : 717 Download: 0

협동학습이 중학교 사회과 역사부분 학업 성취 및 학습태도에 미치는 영향

Title
협동학습이 중학교 사회과 역사부분 학업 성취 및 학습태도에 미치는 영향
Authors
조귀연
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
정보화, 세계화의 미래사회를 전망하고 역사교육의 현실을 고찰할 때 미래 역사교육의 새로운 방향을 모색하게 된다. 역사교육의 방향은 역사적 지식, 내용 전달에서 역사적 사고력 함양과 바람직한 가치, 태도 함양의 방향으로 나아가야 한다. 따라서 이러한 역사 교육의 목적과 학생 능력 수준을 고려하여 다양한 교수-학습 방법을 개발하고 활용할 필요가 있다. 협동학습은 5-6명의 이질적인 구성원이 공동의 학습 목표를 달성하기 위해 서로 도움을 주고 받도록 하는 교수-학습 방법으로 창의성, 비판적 사고 등의 사고력을 신장하며 협동심과 사회성을 키을 수 있다. 협동학습은 중학생들의 역사적 이해력과 사고력을 증진하며 바람직한 학습태도를 함양할 수 있어 역사과에 적절한 교수-학습 방법의·하나라고 생각된다. 이에 본 연구에서는 중학생들의 역사교육에서 협동학습이 학업 성취와 학습 태도에 긍정적인 영향을 준다는 가설을 설정하였다. <가설 1> 협동학습은 전통학습보다 학업성취에 효과적이다. 1-1 협동학습은 전통학습보다 지식, 이해 목표에서 역사적 사실, 개념, 일반화 획득에 효과적이다. 1-2 협동학습은 전통학습보다 기능, 탐구 목표에서 역사적 사고력 획득에 효과적이다. <가설 2> 협동학습은 전통학습보다 역사 학습 태도 발달에 효과적이다. 가설을 검증하기 위한 연구 진행은 문헌 조사와 실험 연구의 두 방향에서 이루어졌다. 우선 선행연구를 통해 협동학습의 개념, 특징, 방법, 효과등에 대하여 연구하였고, 이를 토대로 역사 수업에서 가능한 협동학습의 적용 방법을 연구하였다. 다음으로 본격적인 실험연구에 착수하였다. 서을시내의 D중, M중, B중 3학교에서 9학급을 표집하여 실험 집단 6집단에는 일반적인 STAD 모형(Students Teams Achievement Division: 성취 과제 분담 모형)을 적용한 협동학습I 방법과 GI모형(Group Investigation: 집단조사 모형)을 응용하여 개발한 협동학습 II 방법을 실제 중학교 사회 수업에서 적용하여 전통학습 방법과 비교하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 학업성취에 있어서 D중, B중, M중 모두 실험반 학급에서 비교반 학급보다 성적이 높았으나 이 중 M중에서만 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 하위요소별로 살펴보면 지식·이해 목표에 있어서 협동학습 I 학급이 협동학습 II 학급과 전통학습 학급 보다 높은 학업 성취를 보였으며, 기능·탐구 목표에 있어서는 협동학습 I파 협동학습 II 학급이 전통학습 학급보다 높은 성취를 보였다. 둘째, 학습 태도에 있어서 실험반이 비교반에 비해 자발적-적극적 학습 태도 및, 사회성-타인 수용의 태도에서 효과가 있었다. D중, M중에서 통계적으로 유의미한 차이가 있었다. 특히 자발적-적극적 학습 태도에 있어서는 협동학습 II 가 전통학습에 비해 유의미한 차이를 보였으며, 사회성-타인 수용의 태도에 있어서는 협동학습 I과 협동학습 II 모두 전통학습 보다 긍정적인 영향을 준다는 것을 알 수 있었다. 협동학습을 실시할 때에는 학교 상황과 학습자의 특성에 따라 응통성 있는 적용이 필요하다. 따라서 여러 협동학습 방법을 그대로 수업에 적용하기 보다는 연구를 통해 우리나라 실정에 맞고, 역사교과에 적합한 새로운 모형을 개발하고 적용할 필요가 있다. 이에 앞으로 역사교육에 있어서 협동학습의 효율성 연구와 함께 협동학습 적용을 위한 자료 개발 및 여건 개선 등 지속적인 노력이 이루어져야 할 것이다. ; Both in view of the future society characterized as information-oriented and globalized society and through reconsideration of current situations in history education, we can find it essential to search for a new paradigm of history education in the future. History education in the future should be directed toward development of historical thinking abilities and encouragement of desirable values and attitudes escaping out of simple injection of historical knowledgeless. For this purpose, it is necessary to develop and utilize various methods of teaching-learning considering the purposes of history education and students level of abilities. Cooperative learning is defined as a method of teaching-learning, in which five or six heterogeneous students help each other to achieve their common goals of learning and the object of cooperative learning is to extend students thinking abilities such as initiativeness and critical power and to cultivate their spirits of teamwork and sociality. Generally, cooperative learning is considered as one of the appropriate method of teaching-learning in history curriculum since it is expected to advance the abilities of students in junior high school to think and understand historically and to encourage their desirable attitudes of learning. In this regard, this study has established following hypotheses, which can be summarized that cooperative learning has affirmative effects on learning achievements and learning attitude in history education for the students in junior high school. First, cooperative learning is more effective in learning achievements than traditional lecture. 1-1 Cooperative learning is more effective in acquiring historical facts, concepts, and generalization with regard to Knowledgeless & Understanding Objects than traditional lecture. 1-2 Cooperative learning is more effective in developing historical thinking abilities in connection with Function & Research Objects than traditional lecture. Cooperative learning is more effective in developing learning attitudes of history than traditional lecture. In order to verify the above hypotheses, this study has performed papers research and experiment research. That is, a number of existing research papers were collected to understand the concepts, features, methods, and effects of cooperative learning, and thereafter the main experiment research were performed. For this experiment research, three classes were selected respectively from three junior high schools, i. e. D school, M school, and B school located in Seoul. For three classes out of the nine classes, the cooperative learning method I to which general STAD model was applied has been accomplished at the actual class of society curriculum in the junior high schools, and for another three classes the cooperative learning method II which was developed applying GI model has been performed. By comparing those six experimental group with the remaining three control group to which traditional lecture was applied, this study has reached following conclusions. First, with respect to learning achievements, all the experimental groups has achieved higher grades than the control groups in D, M, B schools, of which M school only showed a statistically meaningful difference. In detail for subfactors, the classes of cooperative learning I showed higher learning achievements than the classes of cooperative learning II and the classes of traditional lecture in Knowledgeless & Understanding Objects. In Function & Research Objects, Both of the classes of cooperative learning I and the classes of cooperative learning II showed higher achievements than the classes of traditional lecture. Second, with regard to learning attitude, experimental groups showed more effectiveness than control groups in encouraging voluntary-positive learning attitude and sociality-others accepting attitude. In this connection, D school and M school showed statistically meaningful differences. Specifically, in voluntary-positive learning attitude, the cooperative learning II showed more meaningful difference than the traditional lecture, and both cooperative learning I and cooperative learing II were found to take an affirmative effect on sociality-others accepting attitude. Cooperative learning need to be applied and conducted flexibly according to situations of each school and characteristics of each learning group. Therefore, it is necessary to develop and apply a new model which is suitable for the circumstances of education in Korea and for history curriculum through additional research rather than to apply various methods of cooperative learning recklessly, For this purpose, continuous endeavor as well as development of data and improvement of conditions for application of cooperative learning.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE