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STS 교육의 현장 적용에 대한 한국과 일본 중학교 과학 교사들의 의견 분석

Title
STS 교육의 현장 적용에 대한 한국과 일본 중학교 과학 교사들의 의견 분석
Authors
김숙현
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구에서는 STS 교육의 현장 적용에 대한 실태를 알아보기 위하여 한국과 일본 중학교 과학 교사들의 의견을 설문지를 이용하여 조사하였다. 조사 대상은 한국과 일본의 수도권 지역 교사 각각 100명씩을 임의로 선정하였다. 설문지의 회수율은 한국 교사의 경우 77%, 일본 교사의 경우 39%였다. 설문지에 포함된 내용은 STS 교육에 대한 교사들의 인지도, 과학 교과서에서 다루고 있는 STS 교육 관련 내용, STS 교육 주제와 활동의 수업 적용과 평가 적용, STS 교육의 현장 적용 이후의 변화와 개선점 등이었다. 설문 조사 분석 결과, 한국과 일본의 중학교 과학 교사들은 공식적인 교육 기관을 통해 STS 교육을 처음으로 접한 경우가 많았고, STS 교육의 의미와 목적에 대한 인식 정도가 대체적으로 높았다. 대부분의 교사들은 현재 STS 교육 관련 교사 모임에서 활동하고 있지 않은 것으로 나타났으나, 응답자의 절반 이상이 기회가 있다면 모임에 참가하겠다고 대답하였다. 과학 교과서의 내용 속에 포함된 STS 교육 관련 내용은 두 나라의 경우 모두 많지 않다는 의견으로 나타났다. 그러나 과학 교과서에 포함되어 있는 과학 기술과 관련된 사회적·윤리적 측면의 내용에 대해서는 일본 교사들이 한국 교사들에 비해 많이 포함되어 있다고 응답하였다. STS 교육에 대한 많은 관심에도 불구하고 절반 이상의 한국 중학교 과학 교사들은 STS 교육을 현장에 적용하고 있지 않았는데, 그 이유는 관련된 STS 교육 모듈이 없고, STS 교육 활동과 평가 방법에 대해 잘 모르기 때문이라고 하였다. 반면에 많은 수의 일본 중학교 이과 교사들은 다양한 문제 해결이 가능하고 학생들에게 다양한 경험을 줄 수 있기 때문에 STS 교육 주제와 활동을 실제 수업에 적용한다고 하였다. 그러나, 적합한 평가 방법을 잘 모르기 때문에 수업에 적용한 내용을 평가에는 반영하고 있지 않다고 응답하였다. STS 교육의 현장 적용 이후의 변화에 대해 한국의 교사들은 학생들이 능동적으로 수업에 참여하게 되는 장점이 있으나 소극적인 학생은 더욱 수업 참여 기회가 줄어든다는 문제점을 지적하였고, 개선되어야 할 점으로 수업에 적용될 수 있는 적합한 STS 교육 모듈의 개발·보급과 학교 환경의 개선을 제시하였다. 일본의 교사들은 학생들이 수업 내용을 일상 생활과 관련짓는다는 장점이 있으나 STS 수업 내용을 교과서의 내용과 연결짓지 못한다는 문제점을 지적하였고, 개선되어야 할 점에 대해 교육과정과 교과서, 입시 제도의 개혁이 필요하다는 의견을 제시하였다. 그러므로 대부분의 한국과 일본 중학교 과학 교사들은 STS 교육에 대한 인식 정도가 높고, STS 교육의 현장 적용에 대한 필요성을 인식하고 있으며, 현장 적용의 의지를 가지고 있다고 볼 수 있다. 그러나 교사들은 과학교육 현장의 여러 가지 제도적 문제점들 때문에 STS 교육의 현장 적용에 어려움을 느끼고 있는 것으로 나타났다. 따라서, STS 교육이 과학교육 현장에 잘 적용되기 위해서는 교사들이 원하는 교육 환경을 제공해 주어야 할 필요가 있다. 즉, STS 교육 모듈의 개발, 과학 교과서에 STS 교육 관련 내용의 추가, STS 교육에 적합한 평가 방법의 정립, STS 교육 관련 교사 모임의 활성화 등이 추진되어야 할 것이다. ; Many Korean and Japanese secondary school students gate science subject and they show a tendency to avoid it lately. In order to solve these students negative attitudes toward science, Korean and Japanese science educators persevere in their efforts. Some of them try to introduce STS education in science education. STS education handles with social issues or problems related to science and technology. Students can learn science concepts and processes through positive activities in STS education and may have affirmative attitude toward science through such activities. The purpose of this study is to survey and analyze the opinions Korean and Japanese junior high school science teachers about field applications of STS education. Field applications of STS education in this study mean that science teacher s real activities in applying topics. giving instructions and evaluations related to the STS education. For this study, a survey was administered to science teachers in Seoul-city. Inchon-city and Kyungki-do of Korea and in Tokyo-do, Ibaraki-ken and 7 other Ken of Japan. The objects of this study are 69 Korean and 33 Japanese junior high school science teachers. Because of small sample size, there are some limits in the controls of background of the objects. Collected questionnaires were analyzed by chi-square test for difference analysis. Most of Korean and Japanese junior high school science teachers came to know about STS education for the first time through formal education institute as college or graduate school. Most of them knew well about the meaning and the purpose of STS education. However, most of them didn t participate in meetings related to STS education. But they wanted to participate in such meetings if the opportunity is given. Most of Korean and Japanese junior high school science teachers thought that science textbooks didn t contain enough amounts of STS related contents. But Japanese teachers thought that parts of social and ethical aspects related to science and technology were found in their textbooks. About half of Korean teachers didn t apply STS education to the instruction because they couldn t get some modules related to STS education and didn t know well about teaching methods or evaluation methods of STS education. Many Japanese teachers applied STS topics and activities to the instruction. But they didn t apply them to evaluation as much as to instruction because they didn t know evaluation methods related to STS education. In order to apply STS education in science education, Korean teachers proposed development and circulation of STS education modules, and improvement of school environments. On the other hand, Japanese teachers proposed reform of curricula, textbooks and entrance examination systems. Conclusionally, Korean and Japanese junior high school science teachers couldn t apply STS education to the field because of many obstacles in the field, even if they had strong needs, wills, perceptions related to STS education. Several suggestions are proposed. First, it is needed to develop more STS education modules and circulate them even between countries. Second, science textbooks have to include more contents related to STS education. Third, it is needed to establish adequate evaluation methods for STS education. Fourth, activate teacher s meetings related to STS education.
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