View : 619 Download: 0

고등학교 생물 1 "인체의 이해" 단원에 대한 협동학습 프로그램의 개발과 현장 적용

Title
고등학교 생물 1 "인체의 이해" 단원에 대한 협동학습 프로그램의 개발과 현장 적용
Authors
이선미
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
학교 교육에서 중요한 교육목표들 중 하나는 학생들이 지적인 면에서 학업 성취를 이루도록 하는 것과 함께 사회생활을 올바르게 영위할 수 있도록 인간 교육을 달성하는 일일 것이다. 그러나 실제 학교에서 이루어지는 교육은 수업 방법이나 학습태도보다는 학업성적 향상에 더 큰 비중을 두고 있는 실정이어, 학생들은 친구들을 동료로 인식하는 것이 아니라 경쟁 상대로 인식하려는 경향이 심하다. 학생들의 경쟁 심리를 자극하지 않으면서도 정의적인 특성과 함께 학업 성취 향상에 도움이 되는 학습방법으로 1970년대 이후 새로운 관심을 받고 있는 협동학습 방법이 있다. 본 연구는 협동학습에 관한 연구로, 협동학습 프로그램을 개발하고 교육현장에서 적용한 후 학생들의 학업성취도에 미치는 효과를 알아보는 것을 그 목적으로 하였다. 현재 고등학교 생물 I 인체의 이해‘ 단원에 모듈 식으로 사용할 수 있는 9차시 분에 해당하는 협동학습 프로그램을 개발하였다. 연구대상은 고양시에 위치한 인문계 고등학교 3학년 학생 276명으로 하였으며 학생들을 실험집단과 통제집단의 두 집단으로 나누었다. 사전-사후 검사 설계를 사용하여 실험집단은 개발된 협동학습 프로그램을 적용한 수업을, 통제집단은 전통적 강의 중심의 수업을 1999년 3월 13일부터 4월 28일까지 약 6주 동안에 9차시 실시하였다. 수업처치 전후로 학업 성취도를 측정하였으며 SAS를 이용한 공변량 분석을 한 후, 협동학습 프로그램을 적용한 수업에 대한 효과를 알아 본 결과는 다음과 같다. 1. 협동학습 프로그램을 적용한 수업은 전통적 강의 중심 수업과 비교 하여 볼 때, 학생들의 학업성취도를 향상시키는데 유의미한 영향을 미쳤다(p<.05). 2. 실험 집단 내에서 사전 검사의 학업 성취도 수준에 따라 나뉜 상·중·하 집단 모두의 학업 성취도가 사후 검사에서 향상되었으나 집단간의 유의미한 차이는 없었다(p>.05). 3. 협동학습을 적용한 수업은 남학생에서는 효과가 없었으나, 여학생의 학업성취도 향상에 유의미한 영향을 미쳤다(p<.05). ; The purpose of this study is to develop a cooperative learning program and to apply to it the class room and to evaluate its effects on the students achievement. At present, in this study, I developed a cooperative learning program for 9 class hours which can be used as modules about The Understanding of the Body in "Biology I" of High School. The subjects of this study consists of the 276 students in a high school located in Ko-yang city. And this subject is divided into two groups, experimental group and controlled group. By means of pre-or-post test, experimental group was treated with a traditional lecture-centered for 9 class hours from March 13 to April 28 in 1999. Before and after the class treatments, their achievements were measured, and after analyzing the ancova by SAS, the effects of cooperative learning programs are as follows. 1. Compared with lecture-centered class, Cooperative learning have a meaningful influence on the improvement of students ability(p<.05). 2. In experimental group, the abilities of the advanced, intermediate, elementary groups which was classified by the former achievement were improved at the post-test, but there was no significant difference (p>.05). 3. Cooperative learning had a meaningful influence on the female students achievement, even if it was not effective to the male students s(p<.05).
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE