View : 23 Download: 0

교육실습의 특성이 초임교사의 역할수행 지각에 미치는 영향

Title
교육실습의 특성이 초임교사의 역할수행 지각에 미치는 영향
Authors
김유림
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 교육실습의 특성이 초임교사의 역할수행지각과 어떠한 관련이 있는지 알아보기 위한 것으로 교육실습의 여러 변인(실습 기관의 유형, 실습의 운영방식, 실습지도교사의 특성)이 초임교사의 역할수행지각에 미치는 영향을 살펴보는 것이다. 위의 연구목적에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 교육실습을 받은 기관의 유형과 초임교사의 역할수행지각은 관련이 있는가 2. 교육실습의 운영방식과 초임교사의 역할수행지각은 관련이 있는가 2-1 교육실습의 형태에 따른 영향은 어떠한가 2-2 교육실습의 기간에 따른 영향은 어떠한가 3. 실습지도교사의 특성과 초임교사의 역할수행지각은 관련이 있는가 3-1 실습지도교사 학력에 따른 영향은 어떠한가 3-2 실습지도교사 경력에 따른 영향은 어떠한가 3-3 실습지도교사에 대한 인식에 따른 영향은 어떠한가 본 연구는 서울시내에 소재한 유치원에 재직하고 있는 교사들 중 경력이 2년 미만인 초임교사들 208명을 대상으로 설문 조사를 통하여 수행되었다. 연구도구는 실습지도교사의 변인을 Blair와 David, Bacharach(1984)의 「실습지도교사의 자질에 관한 연구」의 6가지 영역내 지도교사의 행동양식 을 지 도교사에 대한 인식을 평가하는 도구로 사용하였으며 조부경과 Saracho(1997)가 개발한 역할수행 평정도구(ECTRRS) 를 초임교사의 역할수행지각에 관한 도구로 사용하였다. 수집된 자료는 빈도, 백분율, 평균과 표준편차, 신뢰도, t 검증, 일원분산분석(one-way ANOVA), 상관관계 분석을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육실습을 받은 기관을 변인으로 볼 때 대학부속유치원이 사립유치원에 비해 초임교사의 역할수행지각에 바람직한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 교육실습의 운영방식 면에서는 교육실습의 형태를 변인으로 볼 때 사전, 정규, 추후실습을 모두 실시하는 것이 초임교사의 역할수행지각에 가장 바람직한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 교육실습의 기간을 변인으로 볼 때 기간이 길수록 초임교사의 역할수행지각에 바람직한 영향을 미치는 것으로 나 타났다. 셋째, 교육실습 지도교사의 특성 면에서는 학력과 경력을 변인으로 볼 때 학력이 높을수록 경력은 대체적으로 많을수록 초임교사의 역할수행지각에 바람직한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 지도교사에 대한 인식을 변인으로 볼 때 지도교사에 대한 인식이 높을수록 초임교사의 역할수행지각에 바람직한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과가 유아교육현장에서 적용할 수 있는 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 유아교육의 중요성과 특수성을 고려할 때, 유아교육실습은 강화되어야 한다. 둘째, 유아교육과의 특성상 부속유치원의 기능을 회복 강화하여 많은 예비교사들에게 경험의 기회를 제공하여야 한다. 셋째, 바람직한 교육 실습을 개발하고 유지하는 것에는 능력 있는 지도교사의 선별과 확보가 중요한 요인이 되며 이를 위해서는 실습지도교사의 선별기준을 마련하고 실습지도교사를 위한 현직프로그램이 개발되어야 한다. ; The purpose of this study is to find out the relevance between practice teaching and the perception of role performance of the novice teachers according to the variables including institute type, procedures of practice teaching and cooperationg teachers. The questions of this study according to the above purpose are as follows 1. Is there any relevance between the type of practice teaching institutes and the perception of role performance of the novice teachers? 2. Is there relevance between the procedures of practice teaching and the perception of role performance of the novice teachers? 2-1 What is the effects of the type of practice teaching? 2-2 What is the effects of the period of time of practice teaching? 3. Is there relevance between the quality of cooperating teachers and the perception of role performance of the first appointment teachers? 3-1 What is the effects of the academic background of the cooperating teachers? 3-2 What is the effects of the careers of the cooperating teachers? 3-3 What is the effects of the characters of cooperating teachers? The questionnaire survey was conducted to the 208 kindergarten teachers, who have the careers less than 2 years, located in Seoul. This study uses the analysis tools of the critical indicators of effective cooperating teachers according to the study of Blair, T.R. & Others (1984), and the "Early Childhood Teacher s Role Rating Scale(ECTRRS)" according to the study of Cho. & Saracho(1997). The questionnaire data was analyzed using frequency, percent, average and standard deviation, T-test, and correlation analysis. The results of this study are as follows ; 1. According to the variable of the institute types, the attached kindergarten is better than private kindergarten for the perception of role performance of the teachers. 2. According to the procedures of practice teaching, the practice teaching composed of preliminary, regular, post practice teaching shows most desirable results. And according to the period, the longer shows the better results. 3. The cooperating teachers who have better academic background and careers give the better effects on the role performance of the student teachers. These results give the suggestions to the current practice teaching as follows; 1. Considering the importance of preschool education, the practice teaching should be intensified. 2. For the better practice teaching, the attached kindergarten should give more chances of practice teaching for the many student teachers. 3. Competent cooperating teachers are essential for developing better practice teaching programs, therefore the criteria for selection of the cooperating teachers and the program for the cooperating teachers should be established.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE