View : 535 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author한인숙-
dc.creator한인숙-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:45Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:45Z-
dc.date.issued2000-
dc.identifier.otherOAK-000000002264-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/192670-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002264-
dc.description.abstract본 연구는 유치원의 간식 및 급식 실태에 관한 것을 조사·분석하여 파악하는 것을 그 목적을 한다. 이와 같은 목적을 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 유치원의 간식 내용, 종류 및 실시방법은 어떠한가? 2. 유치원의 급식 내용, 종류 및 실시방법은 어떠한가? 3. 유치원 간식 및 급식의 문제점과 개선점은 무엇인가? 본 연구는 무작위로 선정된 서울시에 소재한 유치원 183곳으로부터 회수된 설문지를 빈도, 백분율로 산출하였다. 사용된 연구 도구는 유치원 간식 및 급식 실시 방법, 종류, 교육 활동을 조사하기 위해 이봉자(1985)와 배영미(1994)의 질문지를 연구자가 본 연구에 적합하게 수정·보완하여 사용하였다. 수집된 자료의 실태 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원의 간식내용에서 음료수의 종류는 우유와 요쿠르트가 가장 많이 제공되었고, 간식 식품의 종류로는 빵류, 과일 및 채소류, 일품요리류, 떡류, 과자류 순으로 제공되었다. 유치원에서 유아 1인당 간식 비용은 1일 기준으로 주로 500원-1000원 미만으로 나타났다. 간식 시간은 오전 10시-11시에 주로 실시되었다. 간식 준비는 주로 유치원에서 준비하여 제공하였거나 부모들이 당번제로 돌아가면서 준비하여 제공하였다. 둘째, 유치원의 급식 내용에서 급식 종류는 잡곡밥과 된장국이 주로 자주 제공되었고, 김치류는 항상 제공되었으며, 반찬류는 한가지 또는 두 가지가 주로 제공되었는데 빈도에 의하면 나물 및 무침류, 볶음류, 조림류, 구이류, 튀김류, 전류 순으로 제공되었다. 유치원에서 유아 1인당 급식비용은 1일 기준으로 주로 1000원-1500원 미만이었다. 급식 시간은 오전 11시-12시나 12시~오후 1시에 실시되었다. 유치원의 간식 및 급식 실시 방법의 경우는 대부분 주 5회 급식을 제공하였고, 다음으로는 주 5회 간식과 함께 주 5회 급식을 제공하거나 주 5회 간식만을 제공하는 유치원이 많았다. 식단 작성은 원장이나 교사가 작성하였고, 식품의 영양가, 유아의 기호, 계절성을 고려하여 주로 한 달을 주기로 작성하는 것으로 나타났다. 마지막으로, 유치원에서의 간식 및 급식에 대한 개선의 여부는 찬·반이 거의 같은 빈도로 나타났다. 유아교육기관에서의 개선점을 살펴보면 유아의 영양과 음식의 기호를 고려하여 식단을 계획할 것을 요구했으며 음식 종류의 다양화를 꾀하여 변화 있는 식단을 구성하며 다양한 조리법을 이용하여 요리한 음식을 유아에게 제공해 주길 바라고 있었다. 이외에도 조리 시설 및 설비의 개선, 국가 차원의 지원과 정책, 그리고 위생적인 관리의 필요성이 요구됐다. ; The purpose of this study was to investigate the status of snacks and lunch in kindergarten. The following research topics have been established for this purpose. 1. What are the contents of snacks and how are they being fed? 2. What are the contents of lunch and how are they being fed? 3. What are the major issues raised to improve the snacks and lunches? This study has figured out the frequency, percentage based upon the answered questionnaires from 183 private and public kindergarten located in Seoul metropolitan. The questionnaire survey which was the main research methodology in this study has modified based on the questionnaire of Lee, bong-ja(1985) and Bae, young-mi(1994). The research results were as follows: Firstly, the main contents of snacks were milk & beverage, bread, fruit and vegetables, dish, biscuit, rice cake. The daily expenses of snacks were predominantly ranging from 500 won to 1,000 won. Time line of snacks feeding was mainly found at 10 a.m. to 11 a.m. for half-day program while 10 a.m. to 11 a.m. or after lunch time for extended program. Snacks were prepared primarily by kindergarten in private kindergarten while they were provided by parents in public kindergarten. Secondly, the main contents of lunch were mixed rice and soy bean soup with kimchi as a basic side dish and the other side dishes such as boiled and seasoned vegetables, stirred fries, hard-boiled foods, grilled foods, fries, and pan-broiled foods were provided. The daily expenses of lunch were mainly ranging from 1,000 won to 1,500 won. Time line of lunch feeding was mainly found at 11 a.m. to 12 a.m. for half-day program while 12 a.m. to 1 p.m. Most of kindergarten were providing the lunches and snacks with the way of 5 times lunches, 5 times snacks together with 5 times lunches, and just 5 times snacks per week The preparation for the menu was performed mainly by kindergarten director and teachers considering the nutrition of foods, children s favorites, and the seasonality on monthly basis. Lastly, there was no difference among the opinions on the need to improve the status of snacks and lunches in kindergarten. From kindergarten s perspective, there was a need to bring the more diversified menu with a various way of cooking according to the nutrition and favorites of children. In addition, there raised an issue of necessity of enhancing the cooking equipments and facility to the more hygienic management level with a subsidized by national budget.-
dc.description.tableofcontents논문 개요 = vii I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 문제 = 4 II. 이론적 배경 = 5 A. 간식 및 급식 운영 = 5 B. 유아의 식생활 지도 = 16 III. 연구 방법 = 22 A. 연구 대상 = 22 B. 연구 도구 = 22 C. 연구 절차 = 23 D. 자료 분석 = 23 IV. 결과 및 해석 = 24 A. 간식 및 급식 실시 횟수 = 24 B. 유치원 간식 내용 = 25 C. 유치원 급식 내용 = 31 D. 간식 및 급식 실시 방법 = 41 E. 간식 및 급식의 개선점 = 46 V. 논의 및 결론 = 49 A. 논의 = 49 B. 결론 및 제언 = 53 참고문헌 = 57 부록 = 60 ABSTRACT = 66-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1860626 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title유치원의 간식 및 급식운영 실태조사-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 유아교육전공-
dc.date.awarded2000. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE